Gå til innhold
Arkivverket

[#61383] Hjelpt til å tyde kirkebok, Nøtterø 1827


Gjest Kjersti Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Knudsen
LenkeJeg er på jakt etter min tippoldefars forfedre. Jeg har funnet hans dåp i kirkeboka, ref vedlagte lenke; nr. 58, Lars Larssen, f. 3.9.1827. Jeg vet at hans fars navn var Lars Madsen, men klarer ikke å tyde resten av det som står der. Flott om noen kan hjelpe.mvh Kjersti Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Han ble døpt i Tjøme kirke. Faren var matros Lars Madsen ('Mtr. Lars Mads.'). Deretter følger et gårdsnavn jeg ikke klarer å lese i øyeblikket. Mora het Else (eller Elise?) Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Første del av stedsnavnet skal nok leses 'Sundene...', jfr at flere av fadderne kom fra gården Sundene. Siste del er kanskje '...strd.' - til sammen skal det muligens være Sundenestrand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Takk skal du ha. Det er nettopp gårdsnavnet jeg er veldig nysgjerrig på, foruten morens og faddernes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I Lorens Bergs bygdebok for Tjøme er Stranda nevnt som plass under Søndre Sundane, så da er vel stedet plassert.Fadderne var 'Idde Christensd. S. Sundane, Gunild Pedersd. ib., Ole Gunders. Glende, Hans Jørgens. S. Sundene og Jørgen Peders. ib.''ib' - kort for latinsk 'ibidem' - betyr samme sted, så alle fadderne bodde på Søndre Sundane, bortsett fra Ole Gundersen, som bodde på Glenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.