Gå til innhold
Arkivverket

[#61385] Hjep til oppslag i bygdebok for Tynset/Hedmark


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger en smule hjelp med oppslag i nevnte bygdebok.Gidsken Larsdatter ble født utenom ekteskap 12.04.1869 av ungkar Lars Johnsen Rønningen og pike Marit Nielsdtr. Godland/Godtland, Tynset i Hedmark.Lars har jeg kontroll på, men hvem var denne Marit Nielsdtr? Er hun nenvt på gården Godland/Godtland?Gidsken Larsdtr. vokste opp på gården Støeng. Hun fikk i alt tre barn utenom ekteskap med tre ulike menn, før hun giftet seg i 1905. Her er hun i 1900 tellingen.LenkeHva står det i bygdeboken om Gidsken? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det står mye om henne i boka, blant annet er det bilde av henne på 100-års dagen den 12.4.1969. Det er for mye lyn og torden til at jeg kan bruke min rette pc, derfor blir dette veldig amputert. Må nesten komme tilbake til saken senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det står mye om henne i boka, blant annet er det bilde av henne på 100-års dagen den 12.4.1969. Det er for mye lyn og torden til at jeg kan bruke min rette pc, derfor blir dette veldig amputert. Må nesten komme tilbake til saken senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen. Da kan jeg kanskje håpe på litt mer info når været bedrer seg?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Mens vi venter på bedre vær i Nord-Østerdalen, Marit Nilsdatter (1828-1904) var datter av Nils Olsen Godtland (1801- ) og Gidsken Sofie Pedersdatter (1799- ) fra Ramsmoen. På Godtland kan anene til Nils føres tilbake til til en Ole som bygdebokforfatter Ivar Streitlien antar var født omkring 1660.Gidskens far Lars Jonsen (1848- ) utvandret i likhet med flere av sine søsken til Amerika. Hans foreldre – Jon Larsen (1826-1909) og Beret Pedersdatter (1823-1919) fra Nylænd på Tynset reiste til Trondenes i Troms i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Sol fra skyfri himmel i dag så nå er det igjen bare velstand! Jeg har sendt deg en mail med informasjon Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for opplysningene og tilsendt mail med bilde av Gidsken Støeng. Det var storartet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har problemer med 1801 tellingen og Tynset. Her er alle gårdene oppført kun med nr. og da blir det en smule vanskelig å vite vilken gård jeg ser på. Kan noen slå opp i bygdeboka å sjekke gården Ramsmoen for meg. Jeg skulle gjerne ha visst hvem som er foreldrene til Gidsken Pedersdtr.født ca 1799. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg har ikke Tynsetboka for hånda akkurat nå, så jeg kan ikke fått sett på dette på nytt. Men jeg har registrert disse foreldre til Gidsken Sofie Pedersdatter f. 1799: Petter Nilson Eide f. 1767 i på Tolga, død 21. febr. 1848 på Tynset, og Sigrid Pedersdatter Granenggjelten f. 1772 og død 8. febr. 1848 på Tynset.Om Petter Eide har jeg notert: Petter Nilson Eide fekk skjøte 20/7 1800 for 1600 rd. han betaler sølvskatt med 1 spd. 60 sk. i 1816.(Tynset Bygdebok, b I, s.111. Sigrid kom fra Granenggjelten gnr. 94- bnr. 1.Petter og Sigrid hadde 5 barn.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for rask respons på mitt spørsmål. Jeg kan imidlertid ikke finne Gidsken Sofie født/døpt på Tynset. Jeg finner derimot en Gidsken Pedersdtr. født 02.10.1801 på Neby med foreldre Peder Haagensen og Ingeborg Eriksdtr.Ved ekteskapet i 1826 med Nils Olsen Godtland står det imidlertid at hun var fra Ramsmoen, men hun er oppført uten mellomnavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha. Jeg hadde funnet henne i 1801-tellingen, men hadde problemer med å fibbe dåpen i kirkeboka. Men etter grundig leiting, fant jeg henne døpt 25.12.1799.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Gisken Sofiess far - Petter Nilsson Eide (1767-1848) var fra nabokommunen Tolga. Mora - Sigrid Pedersdatter (1772-1848) var fra Granenggjelten.Dette og mere til kan du finne i Streitliens bygdebøker (I og II) for Tynset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for godt bidrag. Som nevnt er det mangelen på bruk av gårdsnavn i 1801 tellingen som vanskeliggjør letingen. Jeg skal prøve å få lånt bøkene når ferien er over. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.