Gå til innhold
Arkivverket

[#61387] Kjenner noen til omstreifer Vilhelm Fredriksen Støleggen? Opdal S-T 1900


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Fordi et inngiftet medlem i min slekt er oldebarn til Magnus (Alexander) Wilhelmsen, så har jeg fulgt debatten både her og på NorwayList med stor interesse.Etter mitt skjønn er det vel bare dåpen til Fredas far f. 1911 i USA (Minnesota ?) som - forhåpentligvis - kan slå fast hvem hans biologiske foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg er helt enig med Aud Sandbu. Dåpen eller fødselsmeldingen til Fredas far er helt avgjørende her. Jeg har spurt henne direkte om dette, men ikke fått svar foreløpig. Eventuelle nye opplysninger som kommer frem skal jeg selvsagt meddele her. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Fint at du har tatt kontakt med Freda, Jonny..Håper at du får svar på henvendelsen din. Når det gjelder den første mannen til Kari Gustava Wilhelmsdatter, Magnus Fredrik Andersen 1882 Sverige, så har jeg ikke funnet han blandt emigranter, får lete igjen. Visste ikke at han hadde barn her, så et innlegg et annet sted også at han døde her i Norge. Har en føelse på at Kari dro over alene til alle sine slekter. Vet at det var 8 av hennes søsken som emigrerte, pluss hennes mor Annika Maria Larsdatter. Henne bror Gustav var over, men kom hjem igjen.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Unni! Jeg heller også til at Magnus ikke reiste over til Amerika, men så var det årene vi ikke har styr på ham da... (ca 1901 - 1914). Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Jonny.Foreldere: Omstreifer, ungk, Magnus Fredrik Andreassen og pike omstreiferseke Anna/Anne Marie Karlsdtr.?(Blekk-kluss) fikk datteren Emma Julia Alvilde, blir døpt 6 sep 1915.Her er Magnus Fredrik ungkar. Hvem er denne Anna Marie??Kari Gustava Wilhelmsdatter, (Kalte seg Carrie Dahlberg) I et brev datert 13 Mas 1960, forteller hun at konen til hennes sønn, hjelper til med å skrive brevet.Antagelig så er hun også norsk!! Hun bor i sammen med sønnen og hans familie, som Freda skriver i etterlysningen.Videre skriver hun: ' Har ikke sett søster Freda på en lang stund'. Hvem er så denne søster Freda, med sammme navn som som den Freda, som etterlyser sin slekt fra Støleggen.I et annet brev skriver Kari (Carrie) at hennes sønn og hans kone har 6 barn.Hennes adresse i 1960: Carrie Dahlberg. Rt. i, Box 166 Silverton, Oregon.Håper også å få rede på hva Kari sin svigerdatter heter.Tror også nå at hun fikk kun en sønn, siden at hun ikke omtaler fler barn i sine brev. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kan det være Gustava Fredrikke Wilhelmsdtr. f. 11.06.1888 (utvandret til USA, Minnesota, fra Oslo den 06.04.1907) som er blitt til Freda der borte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Aud.Har hver inne på samme tanken. Så blandt søskene at det var henne som hadde det nermeste navnet til 'Freda',Siden hun har Fredrikke i navnet sitt.Innlegg 51. Min oldefar (Daniel Nicolai Wilhelmesen)er bror til Magnus Alexander. Han og hans kone Maria Magdalena Ludvigsen Hartmann, bosatte seg i Brevik og døde der. Hans fire barn med familie bosatte seg også der. Før han flyttet til Brevi, bodde han og noen av barna i Heddal, Telemark. Han holt seg også i Eiker, Buskerud, og der omkring.Er veldig intressert i å få vite mer om slekta til Magnus Alexander Wilhelmsen.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei! I am not sure if you are searching for more information on the Dahlberg family, since I am not sure how 'Carrie/Kari' Dahlberg from the 1960 letter fits into your story. Anyway in the SSDI I find 2 with that last name from Silverton, Marion county, Oregon:Edna P. Dahlberg b. August 11, 1916, d. Nov 1998Wilmer Dahlberg b. Dec 26, 1911, d. Dec. 14, 1996mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Patty.Joda jeg ønsker mer om slekta til Freda. Kari 'Carrie' Dahlberg begynte nok å bli ganske gammel i 1960, ca 80 år skulle jeg tro. Silverton, Oregon, er den adressa som er oppgitt på brevet fra henne til min farmor Laura. Wilmer Dahlberg er nok Kari`s sønn, Victor. Far til Freda: Edna P Dahlberg har jeg ikke hørt om.På innlegg nr 39 finner du etterlysningen til Freda, det er hun som søker slekt i Norge, 'Støleggen', men det er du vel klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Kan Edna P. Dahlberg være kone til (Victor)Wilmer Dahlberg??Det passer bra med årstallet hun er født.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Unni... kanskje...Edna and Wilmer were married...that is what I was thinking too.In 1920 I find the following in Portland, Oregon: Carl V. Dahlberg age 47, Fredrica age 52. Carl immigrated 1905 and Fredrica in 1916 (both born in Sweden). Their children were all born in Norway...and immigrated in 1916: Esther age 17, Olaf age 16 and Eric age 14... Am I getting off the track?? mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Unni, innlegg (57):Magnus Aleksander ble gift med Nikoline Gustava Nikolaisdtr. enten i 1903 eller 1905. (Jeg har enda ikke funnet vielsen, men disse årstallene er opplyst ved dåpen til et par av barna.)Nikoline Gustava må vel være identisk med henne vi finner sammen med sine foreldre og andre i familien på Støleggen i 1900. Der oppgis hun å være født på Fredø, men jeg mener det er hun som blir døpt her, nr. 23: LenkeEtter først å ha reist innen Møre og Romsdal, dro Magnus og Nikoline til Folldal hvor de oppholdt seg i ganske mange år. Til slutt kom de til Kvam i Nord-Fron hvor de ble bofaste til sin død.Etter det jeg kjenner til, fikk paret 8 barn, hvorav fire døde som små. Av de som vokste opp ble to boende i Kvam, en reiste til Oslo, og den siste slo seg ned lenger sør i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Aud.Det stemmer, det er den rette Gustava, hun er i slekt med mor til Gustav, Anneka Maria Larsdatter Steintin. Har samlet mye slekt der.Sitter ved en annen PC nå, så jeg kan ikke beregne slektsforholdet, tar det litt senere. Tror de var søskenbarn eller noe sånt. Har også flere barn til de to, men har lite etter slekt.Er noe i kontakt med ei dame i Kvam. Hun er tremenning med min far.For mange år siden var Magnus og Gustava, som hun kalte seg på bøsøk hos mine oldeforeldere i Brevik.(Hans bror Daniel). Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Mor og far til Magnus Alexander og Gustava, er søsken.Jakob Nikolai Larsen Steitin og Anneka Marie Larsdatter Steitin.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Unni; takk for disse opplysningene!Jeg kom til å tenke på om det kunne stå noe i Folldalsbøkene om Magnus og Gustava, og det gjør det, om enn svært lite:Bygdebok for Folldal, bind I, side 489, under Gnr. 106 bnr. 9 Furuli:'Bustadhus i sentrum. Skylddelt 1. juni 1928. Magnus Wilhelmsen hadde eigedommen ei tid. Kona Gustava selte til sagmester Pål Kristoffersen som fekk skjøte 7. februar 1946.Magnus Alexander Wilhelmsen, f. 1881, Vestnes, g.m. Gustava Nikolaisen. 4 barn: Marta, Ludvik, Johan og Laura.'Ikke mye som sto, men forteller litt om tidsrommet familien bodde i Folldal.Det er forresten et bilde på side 488 fra Folldal sentrum, der ett av husa er 'ein av fantkåkane' som det står i boka, huset til Wilhelm Alexandersen Palm f. 08.04.1884 - d. 21.11.1966, g. 10.05.1909 med Nikoline Johansdtr. Andersen f. 09.05.1889 - d. 24.09.1962.Har du interesse av det, så kan jeg sikkert klare å skanne bildet, Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei til dere og takk for svar.Har hvert inne på lenka som du henvisver til Reidar, husker nå ar jeg har sett huset før.Er det, det samme bilde som du henviser til Aud?.Ser at du skriver om Wilhelm Alexandersen Palm og Nikoline Johansdatter Andersen.(Folldalsbøkene). Hvem er foreldrene deres, er de i slekt med Magnus Wilhelmsen Støleggen og Nikoline Gustava Nikolaisdatter Steintin.Har forresten et lite bilde av Daniel Nikolai og Magnus Alexander med koner, fra besøket i Brevik. Bildet er nok i fra 50 åra en gang.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Foreldrene til Wilhelm er nevnt i innlegg 65 i lenken i 66 i denne debatten. Foreldrene til Nikoline tror jeg også skal finnes i den debatten, hun het bare Lina her i Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja Unni, det dreier seg om samme bilde/motiv, men Reidar hadde ett med farger, som var bedre.Ellers ser jeg at du har fått svar av Reidar på det andre spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.