Gå til innhold
Arkivverket

[#61391] Hjartdal: Herman Ebbesen og barna hans (1720-t.)


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

I Hjartdal var det mellom 1719 og 1728 en Herman Ebbesen som hadde seks barn til dåpen. Noe bosted nevnes aldri, bortsett fra ved begravelsen til hans yngste sønn 28. mars 1730 - bostedet tyder jeg da til å være plassen/bruket Gvæven under Hovland (gnr. 7). Barna var:- Dorte, døpt 8. oktober 1719.- Ebbe, døpt 18. februar 1721, begravet 8. mars 1721.- Ingeborg, døpt 21. januar 1722.- Karen, døpt 17. september 1724.- Johanne, døpt 29. november 1726.- Hans, døpt 6. juni 1728, begravet 28. mars 1730.Er det noen som vet hvem Herman Ebbesen var, hvem han var gift med og hvor det ble av ham, kona og barna?Årsaken til min interesse er at det i Stokke i Vestfold midt på 1700-tallet levde fire Hermansdøtre - Dorte, Ingeborg, Karen og Johanne - som jeg ikke kjenner opphavet til. Jeg vet ikke sikkert om de var søstre, men en del fadderskap kan tyde på det. De later også til å være født på 1720-tallet. Så da jeg på Familysearch fant fire søstre med identiske navn, født på omtrent rett tidspunkt, ble jeg nysgjerrig. Tok Herman Ebbesen (eller noen andre) med seg de fire søstrene fra Hjartdal til Stokke?PS: Hermansdøtrenes liv og levnet i Stokke har jeg full oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis det virkelig var de samme folkene som kom til Stokke, er det tidligste sporet konfirmasjonen til Ingeborg Hermansdatter (19) fra Feen i 1744. Året ble Karen Hermansdatter (16 1/4), som var i tjeneste på Nordre Feen, konfirmert. Endelig ble Johanne Hermansdatter (19) fra Nordre Feen konfirmert i 1750, samme år som den 21-årige Dorte Hermansdatter fra Skarpeborge ble konfirmert.Alderen avviker altså en del på alle fire, ikke minst på Dorte. Det er imidlertdi tenkelig at hun var en særdeles gammel konfirmant (over 30), for i 1768 døde ei Dorte Hermansdatter i Melsomvik, angivelig 50 år gml, noe som passer bedre med jenta fra Hjartdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I henhold til Hjartdalsoga, band III A, s. 207 døde Herman Ebbesen på Gvæven i 1732 (skifte dette år). Han var gift med Sara Markusdatter, og åtte barn nevnes. Foruten de seks jeg har nevnt i innlegg 1, var det Marte, som levde i 1766, da hun solgte odelsretten sin, og Anne f. 1718. Boka har ingen ytterligere opplysninger om noen av barna. Herman Ebbesen tilhørte for øvrig en brødreflokk som var messingsmeder. Familien forsvant fra gården.Enka Sara Markusdatter var sikkert den samme som giftet seg 4. november 1732 i Hjartdal med Johannes Olsen fra Prestegården.Nå er det å merke seg at det døde ei Sara Markusdatter på Øre på Nøtterøy i 1760, 70 år gml. Dette er et uvanlig navn, men fullstendig bingo blir det når jeg nå kan utnytte at en Herman Johannessen Øre var fadder for et barna til ei av Hermansdøtrene i Stokke. Vi har her helt sikkert å gjøre med en sønn av Sara Markusdatter og Johannes Olsen, oppkalt etter hennes første ektemann Herman!Herman Johannessen bodde siden på Herstad og i Veien på Nøtterøy, og ved alle hans barns dåper var en Johannes Olsen fadder. Denne døde på Lunden i 1782, 83 år gml. og var helt sikkert hans far.QED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

For uinnvidde kan det opplyses at QED vanligvis er en forkortelse for 'Quod est demonstrantum'. Dette kan oversettes med noe i retning av: (Og) hermed er (det) bevist (eg. demonstrert).Hvilket vel innebærer at herr Hunskaar ved sin tre-innleggs gjennomgang av hvordan man FS (Familyserach) kan benyttes på en etterrettelig og fruktbar måte, her mener å ha bevist den foreliggende sammenheng, slik denne er antatt å være i innlegg 1, med sitt innlegg 3.Dette støttes fra sidelinjen, med tilløp til applaus. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hvilket igjen underbygger at jeg ikke bør ta slike etter en sviktende hukommelse :-) Støtter siste taler!Og jeg kaster meg atter over lærebøkene i latin, da dette synes som det eneste fornuftige i de siste dagers varme her på Vestlandet. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.