Gå til innhold
Arkivverket

[#61393] Barna til Anne Sophie og Hans i Ullensaker


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Niels Olsen f. 1782 Kjos i Ullensaker og Anne Sophia Olsdtr f. 1797 Haug i Hovin fikk tre gutter (ogsaa to døtre men jeg vet litt om dem siden de emigrerte til Chippewa fylke, Minnesota) het Jens f. 1823, Hans f. 1826 og Nils f. 1828. Niels og Anne Sophia dødde i 1834 da barna var unge. Hva skjedde til guttene? Ullensaker bygdeboka staar at Jens ble gartner i Trondheim men det er ikke opplysninger om Hans og Nils, og jeg fant dem ikke i 1865 FT. Kan noen forklarer litt om dem? Takk mye, Joy Sundrum 2-tipoldebarn til Niels og Anne Sophia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nils tok med fam. til Amerika i 1867. Du finner han og kona nederst på siden og barna på neste side. Denne presten skrev som ei kråke! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Du er så flink og hjelpsom, Carsten. Takk så mye! Jeg kunne har ikke fant Jens i Trondheim med navnet Leuthen. Hvor kommer navnet fra? Derfor er det ikke Jens som giftet seg med Lovise på Lien i Ullensaker. Lenke Jeg trodde det var en feil i bygdeboka at han flytte til Trondheim, men det var riktig. Jeg ser nå at Lauten ble engang skrevet Leuften som ble Leuthen til Jens. Er det riktig?Nå må jeg finne Nils i Amerika. Det er en stor job også! :-) Takk igjen. Jeg setter pris på hjelpen din. Vennlig hilsen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Unnskyld det er feil i titelen som står hans, men det skulle være Niels!Da foreldrene Anne Sophie og Niels døde var barna veldig unge så det må har vært verger over/på/for (?) dem. Er det skifteprotokoll i Statsarkivet eller Riksarkivet i Oslo? Kanskje på filmen fra LDS som jeg kan sjekke.Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei JoyJens tok nok navnet Lauten etter gården han var født på (tidligere skrevet Leuften). Jeg har prøvd å finne Hans uten å lykkes så langt. Har du bygdebøkene? Her er vielsen til Jens og hans unge hustru:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Carsten. Ja, jeg trodde det var fordi hun ble født der. Jeg har bare v.3 av bygdebøkene men universitetet til Minnesota har to binder som jeg kan bruke der. Jeg fant vielsene i Domkirken, Trondheim, til Jens døtre, men ikke hans sønner. Jeg prøvde å finne Hans igjen også men uten sukksess. Vet du hvor jeg kan finne hvor barna bodde etter foreldrene deres død? Takk for alt du fant og sendte. Jeg ville har ikke fant alle uten deg. Takknemlig, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.