Gå til innhold
Arkivverket

[#61395] Hjelp til tydning av skrift i kib for Nes på Hedmarken 1818 mv.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I dåp nummer 14 for Syver, trenger jeg sårt litt lesehjelp!'Født 7 mar 1818, Syver, døpt 29 mar. Pigen Kari Sørensdatter (?) Hovindhaug (?) Gjerdrum (?). Uægte barn med Peder Erichsen .........?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9090&idx_id=9090&uid=ny&idx_side=-48>LenkeSyver konfirmeres her i 1831 nr. 10:Kan noen lese hva som står der hvor andre har foreldrenes navn? På linje 2, under navnet mener jeg det står Ødegaarden Andersen. (Syver var kanskje fosterbarn der?) LenkeEkteskap nr. 21. Her gifter Syver seg med Berthe Jensdatter. Ser ut som han oppholder seg på Gaalaas - stemmer at far er oppgitt som Peder 'Svenske'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dåpen: Det er litt vanskelig å se hvilke navn som hører til foreldrene, og hvilke som hører til fadderne, jeg synes de går litt i hverandre. Men om moren leser jeg omtrent 'Kari Sørensd. Hovind Eje hendes uægte Barn med Peder Ericsen Svenske.'Konfirmasjonen: 'Syver Peders. Præstegaard'. I rubrikken for foresatte står det 'Hr. Provst Andersen'. Skulle tro det betyr at Syver var der i tjeneste.Opplysningene ved vielsen leser jeg slik som du gjør.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk, Eva.Er det mulig at en av dere kan hjelpe meg med det som står om svenske Peder i Syvers dåp?Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det blir litt hullete, veldig utydelig. Jeg leser i klokkerboken: Modern pige Kari Sørensdatter Hovineje Inderste, som og barnet født, (leiermaal?) med en svenske nemlig Perder Erichsen som nogen tiid har oppholdt sig paa ???? antagelig et gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

I klokkarboka får eg gardsnamnet til mora til å verte '...holms eje' eller '...holens eje'.Vidare 'Afled med en Svenske [...] Opholdt sig paa Vien ??? Rejst Afsted'. Vien er ein gard i Nes ifl Norske Gaardnavne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.