Gå til innhold
Arkivverket

[#61400] Barn av Oscar 2.


Gjest Kjell-Erik Berntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Berntzen

Muntlige overleveringer i min familie indikerer at min oldemor Andrea født 14.07.1865 i Flekkefjord var datter av Oscar 2 og min tippoldemor Antonette Gjertine Berntsdatter Kleppe født 27.07.1829 på Hidra.Andrea er i kirkebøkene oppført som uekte, ettersom moren var enke, og en annen indikasjon er at Andreas Andreassen Øye er ”utlagt” som barnefar.Jeg er interessert i opplysninger om mulige besøk av Oscar 2 i området i den angjeldende periode, ettersom det er kjent at han i sin prinseperiode hadde en omfattende reisevirksomhet som sjøoffiser langs norskekysten.Vil også gjerne vite om noen har informasjon om Antonettes dødsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Utlagt' som barnefar var en mye brukt formulering og betyr at barnemora har angitt (opplyst) at vedkommende var barnefar. Jeg ville ikke betraktet formuleringen i seg selv som noen indikasjon på at Andreas Andreassen Øye ikke var barnets far.Muntlige tradisjoner av denne typen finnes det en del av, og felles for dem er at de er sørgelig vanskelige å bevise eller motbevise. Hvis du finner ut at prinsen var i traktene i oktober 1864, er i alle fall muligheten til stede for at familietradisjonen er sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei Gunn.Så flott bilde du hadde av kong Oscar 2.! Du har ikke tilfeldigvis bilde av dronning Sophie i samme utførelse?Vi har en gammel tømmerbygning til bruk som stall, tidligere var det hovedbygningen på en gård i Østerdalen. Sikkert bygdas største/fineste, for i 1873 overnattet nevnte kongepar i huset på sin kroningsferd til Trondhjem.Hadde vært artig å henge opp bilder av konge og dronning med litt historisk forklaring. Har bare funnet mindre bilder i ukepressen og de har ikke vært så tydelige at det har vært vits i å henge dem opp. Dette var så fint at jeg tenkte jeg kanskje kunne skrive det ut, men det hadde vært artig med 'likt' bilde av dronningen også. Blir veldig glad hvis dette går an.Direkte e-post: ruthkrøllalfatrysil-stallenpunktno.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Artikkel LenkeTilbake til Oscar II og hans uekte barn:Ved søk på google med ordene: oscar II uekte, får jeg opp en mengde tråder der dette er tema. På anbytarforum er der dessuten flere tråder om enmet. Også på Dis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Om jeg ikke greier det selv så kjenner jeg noen som kan hjelpe meg så dette blir fint. Tusen takk igjen.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

For ei tid tilbake var det et 2 timers program på svensk TV om dette. Dronning Sofia brukte Skinnarbøl i Vinger som sin sommer residens ei tid. Et av våre ukeblad har hatt en artikkel om dette. I Vinger bygdebok I er det gjengitt et foto av pyntinga av bygningen til Dronningens ære. Det verserer en del historier her i Vinger også når det gjelder svenske prinsens omgjenge med de 'unge piger', har hørt at 8 barn skal det ha blitt av dette. Det var kjøpmann Balchen og kjøpmann Rynning her i Kongsvinger som var vertskap under prinsens opphold før han reiste videre til Christiania. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kansje vi kunne få klarlagt tidspunktene for hans besøk i Norge ?Oscar II besøkte f.eks. gruvene på Visnes, Avaldsnes på Karmøy, i 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.