Gå til innhold
Arkivverket

[#61412] Fiskehus innerst i Bunnefjorden, 1844


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

To personer kom i slutten av april 1844 roende innerst i Bunnefjorden. De rodde i land ved plassen England under Mien for å kjøpe fisk, og yngstesønnen på plassen steg opp i prammen for å bli med ut til 'hans omtrent 6 Favne fra Strandbrædden havende Fiskehuus'. Her gikk han av for å ta opp fisken, men da han skulle gå ombord igjen kantret båten, slik at en av karene ombord nesten druknet.Men det var selve fiskehuset som vakte min interesse. Vet noen om hvordan slike så ut/var konstruert? Jeg antar at det var levende fisk som ble tatt opp herfra - eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg er nå blitt fortalt at det rundt 1890 i Oslofjordbassenget var vanlig med flytekummer konstruert som flåter med tredekk. Fisken ble tatt opp gjennom en luke med trelokk. Sannsynligvis var det en slik innretning som i 1844 ble brukt utenfor England innerst i Bunnefjorden.Det var ett av vitnene under avhøret som benyttet ordet fiskehus, og det var nok lite treffende ettersom assosiasjonene da gjerne går i en annen retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fiskehus / fiskekum ca 3 m. lang, 2 m. bred og 1 1/2 m. dyp ble brukt til oppbevaring av levende fisk, torsk og flyndre. Snurrevad og bakkefiskere benyttet seg av slike kummer. I Skjebergkilen hvor jeg bor, ble de benyttet til utpå 1980 tallet.Rita ( fiskekone )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ser man det, Rita - betegnelsen fiskehus ble altså virkelig benyttet om disse kummene. Og jeg som trodde det bare var rorskaren fra 1844 som brukte et helt feilslått uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.