Gå til innhold
Arkivverket

[#61413] Kan noen hjelpe før barnedåp ? Martelle/Mathilde Bruland/Moes dødsfall


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Jeg forsøker en gang til, ifall noen skulle kunne ha informasjon om dette...Er svært takknemlig for ev hjelp!Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser i allefall at datteren Anne Konstanse ble gift i Jakobs kirke i Kristiania den 4.12.1898 Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. 6 (1895-1908), Ekteviede 1898, side 30. #100: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060227030566.jpg>LenkeDet står at Anne Konstanse ble konfirmert i Petrus menighet i 1893 og her er konfirmasjonsinnførselen: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 6 (1889-1908), Konfirmerte 1893, side 39, nr. 55: Permanent bildelenke: LenkeI 1900 bodde Anna Kristiansen i Heimdalsgata 33 i Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Grethe, Takk for ideen om å sjekke Jacob og Petrus. Har undret meg over at Anna dro fra hjembyen til Oslo for konfirmasjon. Kanskje har det skjedd fordi moren har gått bort? En mulighet kunne være en tidlig graviditet? Vet du også om man kan finne alle barna hun har født i Christiania? Jeg mener hun har reist tilbake til fødebyen Bergen, før hun er tilbake som gift og med liten datter, Lilly som nok senere dør. Tar gjerne imot tips på hvordan man kan finne det ut, likeså :-). Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Hvis Anne Konstanse bodde i Kristiania etter 1900, hadde det kanskje vært en idé å kontakte Byarkivet og se om de kan hjelpe deg med et oppslag i kommunale folketellinger. Her lenke til Byarkivets nettside med slektshistorie [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/category.php?categoryID=24583>Lenke.Ser at familien bodde i Heimdalsgaten i 1900. Den skal tilhøre Grønland menighet, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Het mannen til Mathilde Peder Johanessen i Moe? I så fall kan dette være dødsfallet til Peder Johanessen Moe i 1889. Det stemmer i alle fall med at Mathilde var enke i 1891: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=doed1881&gardpostnr=25574&merk=25574#ovre>Lenke. Her er dødsfallet i selve kirkeboka, og det står her at Peder druknet i Lille Lungegårdsvann - Bergen fylke, Johannes, Ministerialbok nr. E 1 (1885-1915), Døde og begravede 1889, side 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ida Sofie, død 1870 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=1301begr&gardpostnr=17159&merk=17159#ovre>LenkeMathilde Tariette, død 1872 LenkeHer finner jeg Mathilde Bruland, mellombud Peder Moes enke i fattigmanntallet for Bergen: Lenke. Hun er registrert i 2. avdeling, protokoll nr. 275, referanse: D. 482/95, s. 432, nr. 1290: LenkeUnderstøttelsen var påbegynt 1.7.1895 og adressen i 1895 var Baglergaten 4. Hvis det finnes hjemstavnsprotokoller fra 1890-tallet for Bergen, kunne det vært en idé å få gjort et oppslag der. Ser at hjemstavnsprotokollene i DA går fram til 1884.Da levde i allefall Mathilde i 1895, og bodde i Baglergaten, som skal sokne til Sandviken, jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hjertelig takk, Grethe for informasjonen! Jo, det er riktig familie. Det var ukjent for meg at Peder druknet i Lille Lungegårdsvann. Er det mulig å finne mer om omstendighetene rundt dødsfallet, kanskje i aviser eller andre steder? Det har ant meg at Mathilde var underholdt av fattigkomisjonen, det var et stort fall for denne familien økonomisk som hadde levet meget godt. Men jeg visste ikke hvor jeg skulle lete. Er oversikten over de som er registrert i fattigmantallet ny? Interessant å vite at hun er i live i 1895, bosatt i Baglergt. For å få tilgang til disse hjemstavnsforhørene, må jeg bestille fra Byarkivet? Kan man få tilsendt dette på en person og ut vedkommendes liv? Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Siden det er fattigmanntall og hjemstavnsforklaringer for Bergen, foreslår jeg at du henvender deg til Statsarkivet i Bergen eller Bergen Byarkiv.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Bolette flyttet til Oslo, giftet seg og døde få år senere.Johan har jeg undret på om fikk seg familie. Han var jo sjømann og kan ha stiftet familie et sted, kanskje emigrert. Det var flere med samme navn, men han var vel født i 1868, såvidt jeg erindrer. Hadde vært spennende om det dukket opp noen etterkommere etter Mathilde og Peder utover de to barna Laura og Annas. De fikk 10 barn sammen, minst, men mange døde tidlig eller ugifte. Peder fikk også minst 8 barn med sin første kone, her er det foreløpig ikke funnet noen etterkommere!! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Glemte å nevne at det er kun Johan som kunne være aktuell som familiefar i denne familien. Blant halvsøsknene var det også kun to som kunne ha fått etterslekt, de emigrerte muligens (Johannes Matthæus og Peder). Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.