Gå til innhold
Arkivverket

[#61414] Søren Sørensen, 'Spelemannsøren', 'Treskosøren', Kleive MR


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Har noen kjennskap til en Søren Sørensen, (årstall ukjent) 'Spelemannsøren' eller også 'Treskosøren', plassmann på Sørensplassen (Lunde) i Kleive MR? Jeg leste noe om han en gang, og det må jo ha vært i Bolsøyboka (som jeg ikke har). Jeg har innbilt meg at han kanskje kunne være sønn av Søren Olsen Roaldsetlien og Guri Mikkelsdtr. Hungnes, gift i Kleive 1780. Men jeg finner ham ikke i kirkeboka og vil være glad om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at det er denne Søren Sørensen som også var kjent som spellemand? LenkeHer er en Ole Sørensen som mulig hans far også på gården i 1801? Håper noen har den rette bygdeboka og kan slå opp dette for deg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at det farsbror som heter Ole Sørensen her i 1801 , om da ikke dette kan være mannen du søker, gardsnavn du nevnte for foreldre passer.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Søren jeg fant døpt i dette tidsrommet i Bolsøy var denne karen dåp 31 v. s. LenkeForfeldres navn passer dårlig her er jeg redd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på foreldre Søren Olsen og Guri Mikkelsdatter fant jeg kun tre barn født Kleive :Anne Sørensdatter dpt 24 feb 1788, Kleive , Møre og Romsdalny Anne Sørensdatter dpt 19 april 1789, samme sted ( sikkert kalt opp etter første Anne d- tidlig.)Så Guri Sørensdatter dpt 29 mai 1791 LenkeIngen Søren Sørensen i denne kilden, dessverre. Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er vel den familien du mente Søren Sørensen kunne være sønn i ? LenkeHan kan jo være født senere , etter 1801-tellingen .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette kan være den spillemand du søker:Denne karen er født i 1801, men jeg lurer på om han kan være en halvbror til barna i familen jeg fant med foreldre Søren Olsen og Guri Mikkelsdatter? LenkeI så fall må Guri være død mellom 1801-telling og Sørens Sørensens fødsel.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I så fall tror jeg ikke at Søren Sørfensen har flyttet fra stedet i 1865 . Her er han vel med familie ? LenkeMen om han var kjent som spillemand vet jeg dessverre ikke.Håper på hjelp fra lokale slektsforskere her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Hei Gunn og takk for engasjementet. Det er så vidt jeg henger med i svingene... Jeg håper også noen med lokalkunnskap kan hjelpe her. Når det gjelder navnevalget på disse gårdene går de samme navnene igjen hele tiden. Derfor er det lett å komme skjevt ut her.Til innlegg 5: Jeg har 9 barn; Michel f. 1780, Ingeborg f. 1787, Anne f. 1788/Anne f. 1789, Guri f. 1791, Giertrud f. 1893, Beret f. 1795 og Chrestie f. 1798.Til innlegg 6: Jo, dette er riktig familie. (I hvertfall den jeg tenker på.)Til innlegg 7: 'Min' Søren Olsen Istad Roaldsetlie f. ca 1756, konf. 1773, død 1813, gravl. 11.7.1813.Guri Michelsdtr. Hungnes var f. 1755 ca, konf. 1774, død 5.1.1836.Det hører også med til historien at Søren Sørensen gikk på ski til Lillehammer for å hente medisin til en syk sønn. Sønnen ble frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Takk for den opplysningen!!! Så ble det julaften i juli i år. Også jeg som er medlem av sogelaget og ikke har fått det med meg. Nå spørs det bare om dette er det bindet jeg skal ha fatt i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Her finner du Bolsøyboka nr 2.. http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/bolsoyboka_2.pdf Under Roaldset finnes de Sørene som allerede er funnet i FT 1801. iflg boka er Lunde bruk nr 5 under RoaldsetJeg oppfatter at du ikke er sikker på om faren heter Søren Olsen. Hvor er Søren Sørensen i 1865 og hva heter sønnen du nevner? Når var han født? Det kan være lettere å finne rett person ved å ha litt fakta opplysninger.Kommentar til innlegg 7: Ungkarl Søren Sørensen Roaldset og Marit Eriksdatter giftet seg i Nesset, Røe sogn i 1798. Se 1ste sønd efter Trin. De får sønnen Søren i 1803. De finnes under lenken i innlegg 2. Deres sønn er f i 803 som vist i lenken i innlegg nr 7. Det er sannsynlig han som er husmann på Roalset i 1865. Søren er omtalt som ”pladsemand” og 26 år når han gifter seg med Ane Olsdatter i 1830. Alderen skulle stemme bra. Men er det denne Søren du leter etter opphavet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Det beklagelige er at jeg mangler ethvert årstall eller andre navn omkring denne Søren Sørensen. Mitt håp er at han var så 'verdensberømt' i Kleive at en eller annen med lokalkunnskap kan ha vært borti ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei!Anders Gjendem: Musikanter i Romsdal. En biografi:'Roaldseth, Søren Sørensen, g.br. Hjelset. Født 1820. Død 1900. Fele. Han spilte i mange bryllup, ofte på skift med Johan Solli når det var store bryllup. Gikk under navnet 'Spellmanns Søren.'Kor mykje desse årstala er å stole på veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mange takk!!! Det var en slik opplysning jeg håpet på. Nå har internettforbindelsen min forduftet i tordenværet. I skrivende stund er det mobilen som fungerer som modem. Men dette skal jeg få sjekket opp i ved første anledning. Vi skal ha slektstevne i september og da må vi ha klarhet i slike viktige ting... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Det er nok riktig Søren Gunn har funnet i innlegg 8. Søren, døpt i Bolsø/Kleive 17.4.1803, foreldre Søren (Sørensen) Roaldset og Marit Erichsdtr. Dødsåret hans har jeg ikke klart å finne.Ref.: Bolsøyboka, tredje del, bind I, s 494: 'Sørensplassen. Det var Søren Sørensen, son til den Søren som kjøpte Roaldset i 1797 som byrja der. Broren, Erik, fekk garden og Søren vart plassmann, byksel for 2 mannsaldrar... Søren var gift med Ane, dotter til Ola på Vestre garden i Roaldsetli. ... Søren var spelemann og spela mykje i brudlaup. Han fekk tilnamna 'Spelemanns-Søren' og 'Tresko-Søren'.'s. 495 'Vestre Haugen. Ein John frå Sollia byksla der. Han var skreddar og spelemann. Saman med Søren spela han i brudlaup. I store brudlaup som varde lenge, spela dei skift. Kona hans John var Marie Andersdtr. frå Roaldsetli.'Her er oppgitt 5 barn til Søren og Ane: Ole, Marit, Serianna og Mali.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.