Gå til innhold
Arkivverket

[#61420] Hans Anderssøn Daae/Lavik f.1720


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Er det noen som har informasjon om denne personen og aner bakover? Han skal være en uektefødt sønn av Sogneprest Anders Jonassøn Daae i Lavik og vokste opp på prestegården. Nå er det så mye debatter om Daae-slekten og hvorvidt de oprinnelig nedstammer fra den 'riktige' daae-slekten, så jeg våger ikke å føre noe av teoriene inn i mitt slektstre. Må vite fra noen om noen har kjennskap til denne uektefødte sønnen, som jeg er etterkommer av. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tok en titt i Bygdeboken for Vik, og han er ikke nevnt der. Det er 9 sider om Anders Daae og familien hans. Nå starter jo ikke KB for Vik før i 1727, så jeg vet ikke helt hvor du skal lete. Hva vet du mer om denne Hans Andersen Daae? Hvor bodde han mv? Jeg er slv etterkommer etter Anders Daas datter, Marie g Leyerdahl.Nå hadde vel ikke uekte fødte arverett, så skiftet, som jeg har, hjelper lite.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er en kort artikkel om Anders Daae og slekten etter han LenkeHåper lenken virker.Du skriver i en annen debatt at Hans Andersen Daae vokste opp på prestegården i Lavik. Vet du dette sikkert? Anders Daae virket i Vik, men Lavik hørte til Vik prestegjeld på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Det er ikke mye som er sikkert når det gjelder denne slekten og jegf er totralt forvirret. Vi er to i familien som forsker på dette , jeg og min fetter på farssiden som bor i Sverige. Han har kontaktet en som nedstammer fra denne slekten, skolestyrer i skolestyrer i sogn og etterkommer etter Ludvig Daae. Han bekreftet at de i familien visste om denne uektefødte sønnen og hadde i forskjellige anledninger i årene diskutert dette. I mitt tilfelle er jeg etterkommer etter denne uektefødte sønnen hans andersøn daae som ble gift med marie johannesdtr kroken. De fikk bl a en sønn med navn Otto hanss lavik. som igjen fikke en sønn bertil ottoss lavik o.s.v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kroken i Luster? Var det der han og konen med barn bodde? Vi må nesten vite hvor vi skal i S&F Fylke. Hvor bodde f eks familien i 1801? Eller kanskje vi kan finne han i et sjeleregister fra 1700-tallet. Kanskje der tom var konfirmasjoner der han vokste opp på 1730-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da har vi vel familien her i 1801. Lenke Da ser det ut for at Otto kanskje har en eldre bror som heter Anders Hansen. De bor altså på Ytre Torvund i Eivindvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg vet at Marie Johannesdtr Kroken var født eller bodde på gnr nr 73 - bnr 1 - Lavik. Om de bodde der sammen eller om hun var født der er jeg faktisk ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Ja du har rette familien dere. Etterkommerne til hans A Daae har jeg i mitt slektstre. De ender opp med atternavnet Rysjedal, som jeg heter. Du er etterkommer etter denne slekte, har du kanskje en oversikt over dine aner bakover til Anders J Daae og lenger bak? Eller sitter du som jeg - helt frustrert over alle teoriene og debattene? Eller har du kanskje fått bekreftet denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei igjen. Ser jeg har en del skrivefeil i kveld, må skylde på min hastighet over tastaturet i min iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, for at vi skal kunne finne noe ut om Hans' bakgrunn må jeg vite hva du mener med Lavik. Lavik prg ble opprettet i 1809. Før det hørte de ytre delene av Lavik til Gulen, mens de indre delene av Lavik, Kyrkjebø, hørte til Vik.Du sier et annet sted at Hans vokste opp på prestegården i Lavik. Det må ha vært et annet sted....Har du noen ide om hvor hans mor kan ha vært fra? Du må være presis mht prg og sokn. Så skal vi nok finne ut av det.Jeg har ikke studert Daae-slekten så mye, men har jo en del etter morfar, som var bugdebokforfatter for Kyrkjebø. Ellers så er det jo greit at Anders Daae var fra Trh, sønn eller adoptivsønn av Jonas Edvardsen. Det er imidlertid ikke dokumentert slektskap til den adelige Daae-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Det var Lavik i vik. Prestegården? Kan det bare bety at det var prestefamiliens hus? Om moren vet vi ikke noenting. Navnet hennes er ikke nevnt noen steder hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så bostedet Torvund i 1801 har ingen ting med stedet å gjøre? Han vokste altså opp på prestegården i VIK....her ser du Ytre Torvund i 1701, som hørte til Eivindvik (Gulen) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=1701nba&gardpostnr=13865&merk=13865#ovre>Lenkeog her ser du Lavik i 1701, som også hørte til Eivindvik (Gulen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Lavik hørte til Eivindvik. Da leter vi der. Der har vi KB for den aktuelle perioden. Jeg er i gang med å lete etter dåpen. Vet du eksakt fødselsår for Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg vet ikke hvor hans døde men sønnen Otto har jeg registrert som Otto Hanssen Lavik. Så kanskje bodde Hans der da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

forlovet i 1744 - ja da var de iallefall ikke viet i 1743... Ja jeg var inne å så i kirkeboken men det var ikke mulig å tolke hva som stod der. Det er godt du har folk som kan tolke teksten. Jeg vet at han selv ikke brukte etternavnet Daae om seg selv, men jeg har fått vite at han ble omtalt som Daae av de som visste hans herkomst. Dette skal bli spennende om vi finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1760;her er ikke nødvendigvis foreldrene med, men det er ungdommen (konfirmantene):de som bor i Lavik; Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4649&idx_id=4649&uid=ny&idx_side=-20>Lenke Permanent bildelenke: Lenkede som bor på Ytre Torvund; Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkede som bor i Kroken: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Disse var ikke god å tyde. Jeg klarer ikke lese stortr her. Fant du noe på disse sidene som du klarte å tolke? Noen mavm vi har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er dødsfallet til den eneste som passer i 1785; Hans Andersen Fusketun, uten at jeg vet hvor det er annet enn at det står Lavik sogn; Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11445&idx_id=11445&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ble også holdt likpreken; Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg finner en Mari Johannesdtr 70 år, som dør i 1794 på gården Lavik. Kan det være 'vår'? Hun er i tilfelle født ca 1724. Kan jo passe bra. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg har at Marie ble født i 1724 og døde 1794 så det er henne. Hans døde i 1785. Det er jo litt rart dette etternavnet fusketun, men det ser ut til at vi kan nerme oss noe. Nå skal jeg se om jeg klarer å tyde likpreken-lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.