Gå til innhold
Arkivverket

[#61420] Hans Anderssøn Daae/Lavik f.1720


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Gode Gunn-Anita. Det virker som du ikke helt har forstått at eneste måten å komme til bunns i denne saken er å kartlegge Hans Andersen fra fødsel til grav. Da må vi bruke de kildene som er tilgjengelige, KB, skifter, tingbøker, panteregistre mv. Ikke alle kildene er tilgjengelige for oss vanlige folk enda, men noen er det.Bertel eller Bottel var altså trolig Hans og Maris eldste barn. Det kan tyde på at Hans mor var en Bertel- eller Bottelsdatter. Eller at hans stefar var en Bertel eller Bottel. Det må vi nå søke på.For vi må vel regne med at Hans voskte opp hos moren. Jeg så nemlig tidligere at du mente at Hans kanskje ikke visste hvem moren var.Jeg finner imidlertid ikke noen dåp til Bertel / Bottel i 1743. Kanskje han var døpt i Vik prg. Dersom denne fødselen var før Hans og Mari var forlovet / gift, skulle man også kunne finne det som Publ. abs. rundt 1742/1743. Får lete litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nå kikket gjennom det som finnes av konfirmasjonslister for aktuell periode i Gulen og Vik (1735-1740), men Hans finnes ikke der. I Gulen skrev de bare hvor mange konfirmanter der var, ikke navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Vet ikke om det er denne du er på jakt etter, Terje, men der står:NB. Anno 1719 paa 3die Pintzedag var til daaben udi Kirckebøe Kircke Lassee Ols. Avens barn N: Anne, Matr. Synneve Christensdatter. Test: Anders Raa, Jørgen ibid., Hans Anderss. ibid., Brithe Olsdr. Aven, Christense Yttre Opdall. tester: Anders Daae.Item Samme Dag Christned Ole Yttre Torvens barns N: Kirsti, Matr. Marthe Torstensdr. Test: Ifver Vammeroch??, Ole Indre Torvind, Berge Tostensdr. Aardal, Birthe Yttre Torvind, Synneve Indre Torvind. Test. Andreas Daae.Jeg ser også navnet Andreas Daae både på siden før og siden etter.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Takk skal du ha Remi. Da vet vi hva som står i den innførselen. Men hva med Andreas / Anders? Ble disse navnene brukt om hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da jeg leitet etter dåpsinnførslene til Hans og Maris barn kom jeg over flere kirkelige handlinger i Gulen som var attestert av Anders / Andreas Daae, men jeg reflekterte ikke da over fornavnet stavemåte. Hm....Arnfrid'n etter noen Hansa i tropevarmen på byn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Ja det er kjølende med hansa i dag. Vil si til deg Arnfrid at nå skal jeg ikke blande meg her. Skal holde munn og tie. Jeg vet jo ikke hvordan dere tenker i letingen men jeg ser jo nå hvor sammensatt dere samarbeider. Det er så godt å se! så, jeg skal toe mine hender og bare følgge med og notere underveis. Er bare så redd dere skal gi opp letingen. Sant det gjør dere ikke? Dere er noen engler her inne.Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tradisjonen innen Daae-familien har vedvart fra 20. des. 1680 helt til våre dager: vekselvis Anders og Ludvig som eldste sønn i hver generasjon (jeg kjenner to av de nålevende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gode Gunn-Anita.Ja vi er en gjeng med engler!! Og Hansa-pils er godt!! Poenget er at vi synes det er utrolig kjekt å bla i slike gamle protokoller. For eget vedkommende, så har jeg jo overtatt slektsgranskingen fra min far på farssiden og fra min morfar på morssiden. Så, overtok jeg arkivet etter min morfar, han var bl a bygdebokfofatter for Kyrkjebø og dels for Lavik, altså der Anders Daae virket. Men i dete arkivet lå der også originale klokkerbøker fra min mormors far fra Sunnhordland. Kan videre fortelle at arkivet etter mine forfedre er svært. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme gjennom det, men leser litt innimellom. Bl a kan du lese denne saken som jeg har skrevet over på data http://home.online.no/~harmell/kvinner1865.pdfHa en fin, om enn varm, kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

PS! Nå går Hurtigruten nordover.Men, - nå skal jeg lese skiftet etter Anders Daae og hans hustru Birgitte en gang til. Jeg har blyant klar og skal notere om jeg finner noe interessant. Tanken min er at om Hans vokste opp MED DEM, så bør det på en eller annen måte være nevnt.....Arnfrid'n, som nå har en karaffel med iskaldt vann fra Storediket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg forstår at det er litt av et arbeid du har arvet! Og selv om det er spennende og svært interessant så må det jo også ligge som en bør på dine skuldre? For du vil jo aldrig få fred på deg før du har fullført skriveriene? Men du, hvis du vil ha en permisjon et års tid så har jeg et aldrig så lite forslag til deg her: jeg kan ta jobben din og du min i et års tid? Da skal du få jobbe i klesbutikken min og smile og selge masse flotte klær. Hver dag. Hele året. Så kan jeg få boltre meg i masse spennende materiale med historier og sagn, kirkebøker og protokoller m.m. De senere år har jeg skjønt at jeg er kommet på feil hylle her i liovet, skulle blitt arkeolog eller noe sånt. Er så glad i historie og alt som er gammelt. Men nå sitter jeg litt fast der jeg er så får nøye meg med å nyte gleden av det dere hjelper meg med her inne. Men, bare si ifra... Og ja, hurtigruten for forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg lest de vel 9 siden jeg har om Anders Daae, inkudert skifte etter han og Birgitte. Fusketun eller Hans er ikke nevnt, i go for seg ingen ting i Gulen / Eivindvik. Bl a holdt de et gjestebud for etterkommerne i 1760. Dette er også referert i KB. Skiftet etter Anders ble holdt hos enken på Vangen i 1768, fem år etter Anders' død. Ingen ting nevnt om noen uekte sønn i Lavik eller om Fusketun. Jeg vet ikke hva jeg skal tro... Fusketun hørte dessuten til et anet prg, Eivindvik der Sommer var spr på den tiden. Nå var nok han en god 'tjommi' av Anders, men jeg tviler på at her kan ha skjedd et skifte. Nei, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Vi må ha det originale skiftet etter Anders i 1768 og etter Birgitte i 1770.Hvem kan klare å skaffe disse til veie? Hvor befinner de seg? På SAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ikke småtteri du kommer med her, Arnfrid, men jeg liker utfordringer..... :-)Langt fra sikker på alt, men...'Udtog af Aviserne den 16de Jan. 1761 følgende er indsendt fra Bergens Kirke indberettes, at Hr. Anders Daae udi Hans Preste-Embete 43 og alder 82, med sin Hustrue Birgitta Ludvigs Datter Munthe udi hendes Alders 75 Aar, calebrerede udi ??ergen?? .... et daabelt Jubileum den 26de Juni 1760, baade i henseende til Hans Preste-Embede som han havet førdt som Sogne Præst for Wiigs Præste-Kald udi 52 Aar, saavelsom og i henseende til hans Ægteskab, hvor udi han med ovenmelte sin Hustrue havet levet 51 Aar, og i samme Avlet børn 11ve affødte de igien 3die Sønner, adi?? Præste og 4 døttre, og forsørgede ... Sundhed og Velstand, med en deel af deres børn, Jubel forældrenes børne børn vare tilstædeværende. Til hvilken Jubel-Glæde samtlige herved brødrene med staas Hustrues, andre Jeg fornemme Venner og Paastaaende være inviterede. Til denne Jubel-festes S...reite?? contribuerede de besynderligste, at Stifdede høyskatrende?? Biskop, Høyædle og Høgærverdigte Hr. Ole Tidemand, udi samme Kirke hvor Jubelmanden med denne sin Hustrue, var brudivert??, holden den Aanderigs?? som Herlig og funden ..... Tale udi Jubel folkets nærværelse og Paahøer, over de bed??, som findes antagende Ps. 92 V:14,15,16 saa lydende: (her kommer trolig Salme 92, vers 14-16 slik den var i 1760).(Fortsettelse ord 4 linje 3 høyre side:) Hvilken Tack Præsten selv ydmygt havet begieret at maatte forklares, da samme Jubel Act ved vedkommendes bønner til ønskninger og Taksigelser i Herrens Huus var slutten, til den urdøttlige?? og store Guds lov ...., begav Jubel forsamlingen sig igien til Præstegaarden hvor man i agttog sin aller Underdanigste Pligt under en underlig Jubel glæde at erindre Hans Kongl. Maj. med det ganske Høy...gel?? Aree-Huus?? Høye Staaer, Stifdede Øvrighed og Stænder, hvor paa alting i Herrens Vare og til Hans Pris, som begyndte, blev fuldendet.'Vet ikke om dette ga noen mening, men dette er det jeg klarer. Sikkert noen feil innimellom, men kanskje dere klarer å finne ut av hovedessensen.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk skal du ha, Remi. Det var jo veldig bra.Jeg har en hypotese:Det var (svært) vanlig at når geistlige var fadre til et sognebarn sp kunne de få vedkommendes slektsnavn som dåpsnavn. I Bergen ser vi dette bl a med Molle-navnet, som jeg har strvet en del med, nettopp fordi jeg feiltolket det i starten.Vi har ikke funnet dåpen til Hans Andersen Lavik ca 1720, noe som trolog betyr at han er fra Vik prg., eller i det minste døpt der. Dette fordi KB fra Eivindvik/Gulen er tilgjengelige for perioden, og han er ikke der. Kan selvsagt fortsatt ha oversett hans dåp...Hypotesen min er da slik:Hans Andersen ble født ca 1720 i Ytre Sogn prosti. Han ble døpt i en av kirkene i Vik prg. Anders Daae var fadder og Hans ble derfor gitt Daae som døpenavn.Foreldrene er ukjente.Men, hvor bygdebokforfatteren har funnet at han brukte Daae-navnet, er jo en gåte. Ville jo tro at han ville kommentert det i boken, dersom det var en'sensajon'. Selv ikke da han dør er Daae nevnt. Men der var likpreken etter Hans i 1785. Skal den være gjengitt i KB for 1785 Lavik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

død 21. mai 1785, 65 3/4 år. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11445&idx_id=11445&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKan vi da beregne fødselen han sånn noen lunde?Vi ser at i den ordinære kronolgiske listen står han oppført med Lavik, mens han i listen over likprekener står med Fusketun; Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Da vet vi at Hans Andersen Lavik var f /- 21. august 1719. Det var ikke så svært mange Anders i Lavik sogn i 1701, om vi antar at faren var født da. Vi harAnders Rasmussen 7 år på Søre Vikum, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=1701nba&gardpostnr=13483&merk=13483#ovre>LenkeAnders Olsen 40 år på Ytre Opedal LenkeAnders Johansen 13 år på Aseim LenkeAnders Hansen 14 år på Bog Lenke den har Terje allerede sjekket, men han er altså sønn av denne Ingeborg Andersdtr Daae på Bog. Kan han ha fått flere barn før han døde rundt 1720, kanskje et uekt...Anders Matjhiasen 1 år på Mølmisdal LenkeAnders Olsen 4 år på Indre Hjemleland LenkeAnders Bilsbakk 40 år LenkeAnders Eriksen 36 år på Espeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei folkens!Det er jeg som er fätteren til Gunn-Anita,og jeg har ikke kunnit la väre og lese og fölle med og berömme dere for hvilket arbeid og tid dere legger ned på og få en event.lösning på det her med Hans Andersen Daae/Lavik.Jeg har hatt en efterlysning på slektsforum en lenger tid,men uten respons/resultat.Dette er nesten som en spennende bok,jeg bare lutar mig tilbaka i fåtöljen og bare nyter,og er takksam for att dere finns til.Ha en fin helg i varmen. Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Svehn,Kan jeg bare spørre om hvor du har opplysningene fra om at Hans Andersen Lavik / Fusketun skulle ha brukt slektsnavnet Daae? Og det samme gjelder Ingeborg Andersdatter på Bog i Lavik. Hvor kommer opplysningen om at hun skulle være en Daae fra?Det er viktig at vi får sjekket det som blir angitt som kilder til dette...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Arnfrid!I ättebok for Lavik står det under Lavik(prestegarden)gnr.73 bnr.1 att Hans Andersson Lavik/Dåe(1720-1785)bodde der med kone Marie Johannesdtr.Kroken(1724-1794)og 10 barn,födte f.o.m 1743 og t.o.m 1766.Og i samme bok under Baug gnr.91 står det att Hans Knutson Baug(1669-1729)bodde der med kone Ingeborg Andersdtr.Dåe(1661-1731)og 7 barn födte f.o.m 1689 g t.o.m. 1702.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Det er i og for seg det samme som Terje ga opplysninger om tidligere i debatten.Betyr det at der IKKE er henvisning til kilder vedr de to opplysningene om Daae-tilknytningen i Lavik-boken? ....Når er denne boken fra? Er det denne: 'Ættebok for Lavik' av Anders O. Torvund. Ser ut som han døde i 1992, så der er det vel ikke mye å hente. Kanskje noen har arkivet hans, og kan gå inn i notatene til de gårdene det gjelder.Står det i hvilket prg og/eller sogn Hans Andersen Lavik og Ingeborg Andersdatter var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje nevner tidligere i debatten at det aknskje kan stå noe i bøkene for Brekke. Jeg tror ikke der er mye å hente. Gårdene Lavik og Kroken, og for den saks skyld Bog og Fusketun hørte alle til Lavik sogn.Kan en av dere som er etterkommere etter Hans Andersen Lavik sjekke med Fylkesarkivet i Leikanger om de kan ha, eller ha informasjon om, Anders O Torvunds arkiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei igjen!Jeg beklager,det finnes ingen henvisninger til kilder. Og heller inget om hvilket prg/sogn Hans og Ingeborg var födte. Ja det er Ättebok for Lavik av Anders o. Torvund utgitt 1983. Under förord i ätteboka står det att en gardbruker Mons A.Ringereide/Lavik skulle ha en mengd arkivtilfang. Mons hadde ingen barn selv,så en bror Kolbein hadde arkivert alt material/stoff på garden sin utenfor Oslo.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.