Gå til innhold
Arkivverket

[#61420] Hans Anderssøn Daae/Lavik f.1720


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Mons Ringereide og hans onkel Nils Ringereide, som døde i 1937, er det som står bak tegningen av gamle Lavika kirke i (36).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Det er ikke bare på min far(Kåre Rysjedal) sin side som jeg har en forfader som brukte/hadde namnet Daae(Hans Andersen Lavik/Daae).Under Sörestrand gnr.79(Ättebok for Lavik)finnes det en Hans Gregoriussen og kone Kari Nilsdtr.Daae(1661-1743),1 av 3 döttre Orlaug,går videre til min mor Kirsten Hovlandsvåg.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

(94) Her må det være noe eg har oversett. Hva er kilden for Hans sin fødselsdato?Når det gjelder kandidatene i Lavik som far til Hans, så kan vi i alle fall se bort fra Anders R. Sørevik og Anders J. Asheim. De var gift i 1719, og et barn i et utenomekteskapelig forhold vill hatt så store konsekvenser at det hadde blitt oppdaget for lenge siden.(99) Den gamle bygdeboken for Brekke har mye informasjon om personer fra Lavik. Og den er helt unik blant bygdebøker fra området når det gjelder å knytte informasjonen til kilder.(103) Eg lurer på om forfatteren av Ætteboken kan ha blandet sammen Raa og Daa. Det er egentlig meningsløst at navnet Daa skal dukke opp i Ytre Sogn 20 år før stamfaren til Daaene på vestlandet blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Terje!Jeg er heldt enig med dig,jeg har også tenkt den tanken att forfatteren av Ätteboka for Lavik Anders O.Torvund kan ha forvekslet Raa/Daa(Rå/Dåe).Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei Svenh. Når du sier nå at du er helt enig i at navnet kan være forvekslet med Raa, så blir jeg litt forbannet. Fordi du har sendt meg e-mail hvor du forteller at vi er etterkommere av Daae, du har sendt meg slekts-etterkommerne og bedt meg lese det veldig godt fordi dette er riktig og veldig viktig for deg. Dette er jo helt vanvittig, da det er de mailene som er årsak til hele debatten her inne og at flere mennesker har jobbet intenst med å finne ut av dette. Og nå sier du at egentlig er navnet kanskje Raa? Går det an?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Heggø

Hei. Anders O. Torvund har nok ikkje forveksla namnet Raa og Daa. Han var fødd og oppvaksen 5 km frå Rå og hadde nok full orden på Rå-slekta. Dåe eller Daa er ikkje så uvanleg i Ytre Sogn, men Hans fell utenfor alle desse slektene. Eg er direkte etterkomar etter Hans. Eg har Anders Daae som far, men manglar mor. Når det gjeld Ættebok for Lavik er ho til tider svært lite etterretteleg. Det har vel litt å gjere med at vi idag har lettare tilgang til sikrare kjelder. Arkivet til Mons Ringereide innheld ikkje noko særleg slektsstoff, mest reknskap og private brev. Stå på Gunn-Anita så finn vi kanskje løysninga på dette! mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Gunn-Anita!Nå roter du. Det er derfor vi har hatt debatt om det for att vi skal finne ut av det og bekrefte det,hva som er rett eller ikke. Jeg har värt ärlig i min sak og sent dig de e-mailene f.o.m. Hans Andersen Daae/Lavik(som det står i ätteboken)og som går videre til oss. Jeg kan ikke forandre på det som står i ätteboken.Når det da ikke såg så lyst ut i bebatten, om vi hadde noen slektskap med Anders Jonassen Daae eller ikke. Så kom jeg på igår,tenk om forfatteren av ätteboka har forvekslet Rå og Dåe,og det var nettopp det Terje Sande også skrev,i så fall er det forfatteren av ätteboka som er grunnen til att vi har debatt om dette.Jeg tror du missforstår.Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei Kjell. det var kjekt. Da ble jeg med en gang mer sikker på at det vi holder på med ikke er bortkastet. Du er etterkommer av Hans, så da er vi jo i slekt og kanskje vi kan samarbeide litt med dette? Jag har litt info fra Arnfrid som jeg kanskje kan dele med deg. Send meg din e-post adresse? Send til gunniry@broadpark.no Ellers så har jo Arnfrid og andre her funnet alle barna til hans med koner m.m. så ta en titt i alle lenken så finner du kanskje mer opplysninger om dine aner enn du har nå.Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har et vesentlig spørsmål som jeg lurere på om noen kan svare på; Først dette;Jeg har nå leitet med lykt og lupe etter navnet Daae brukt på andre personer enn Hr Anders Daaes slekt i KB for Gulen og Vik. Ikke et eneste interessant funn. De personene som er nevnt med Daae-navnet hos Torvund er ikke nevnt med dette navnet i noen av KB. Jeg kan selvsagt fortsatt ha oversett noe.ER DET NOEN SOM HAR PRIMÆRKILDER TIL AT DE NEVNTE PERSONER BENYTET DAAE-NAVNET. Det gjelder altså:Hans Andersen LAVIK 1719-1785Ingeborg Andersdatter BOG ca 1661 - 1731og så denne nye personen som Svehn nevner;Kari Nilsdatter SØRESTRAND 1661-1743Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref. (79)Dette er vel fadderen Anders Raas dåp:DN Jubillate (søndag 24. april 1681): Effter prædichen døbte Comminister Jørgen (tidl. pers.kap. Eivindvik 1672-79) Anderss Raäes Anderss, Sponsores: Arne Hallebør, Joseyk ytter Torønn, Oluf Raaes, Torist? Soereg? Tore Anders Olufss, Karen Troelsd. Glad (ant. sogneprestens datter): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 1 (1680-1682), Kronologisk liste 1681, side 7. Permanent sidelenke: LenkeDenne dåpshandlingen ble m.a.o. utført av Jørgen Pedersen Finde (kap. i Aurland, Sogn 1679-87, tidl. pers.kap. Eivindvik 1672-79 som senere ble svoger av Ingeborg Munthe, tante til Birgitte Ludvigsdatter Munthe g.m. Anders Daae.Daværende sogneprest (1664-97) i Eivindvik, Nordhordland (i dag Gulen, Sogn) Truls Sørensen Glad virket i sognet allerede 1648-54 da han var klokker der, og 1654-64 som pers.kap. s.st.At sogneprestens datter var fadder tyder vel på nære bånd til denne Anderss Raäe, likeledes må vel hans tidligere res.kap., Comminister Jørgen også hatt spesiell grunn til å komme denne søndagen i 1681 fra sitt kall i Aurland for å forrette ved dåpen til Anders Raäes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Heggø

Hei Arnfrid Du har ikkje oversett noko, desse to kvinnene er IKKJE nemd i nokon primærkjelder med namnet Daae. Det er dei heller ikkje i arkivet til Anders O. Kvifor dei står slik i Ætteboka veit eg ikkje. Men ein ting er sikkert dei har ingenting med Hans å gjere.Dåe-Daae er eit brukt namn idag i S&F samt Nord Hordaland. Kapteinsgarden i Måren i Høyanger var f.eks eigd av Gerhard Daae intil han døydde for kort tid sidan. mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. I (107) skriver du, Kjell, at du har Hr Anders Daae som far til Hans. Da får jeg stlle spørsmålet slik som dette da, siden det er Hans denne tråden handler om:Hva er kilden til at Anders Daae hadde en sønn Hans, nærmere bestemt Hans Andersen Lavik f ca august 1719?Forøvrig er jeg godt kjent med at Daae er et vanlig navn i S&F og Hordaland i dag, men så vidt jeg vet er alle etterkommere etter Hr Anders Daae og Birgitte Munthe. Tar jeg feil her? Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

115: Ja si det, de er jo fotografert: FHL International Film 122980 Item 1Lenke.Gjelder tydeligvis både:Evenvik (Gulen) prestegjeld b. 14 (se også Nordhordaland fogderi i Hordaland fylke) Brekke sogn Evenvik (Gulen) sogn Lavik sogn FHL International Film 122980 Item 1, ogVik prestegjeld b. 14 Hopperstad sogn Hof (Hove) sogn Arnefjord (Arnafjord) sogn Østrem (Kyrkjebø) sogn Kvamsø (Kvamsøy) sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

111: Mulig fadderen Anders Olufss Qvinde (Tore?) blir pub. abs. her, nederst høyre side: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 1 (1680-1682), Kronologisk liste 1680, side 4. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Heggø

Hei Arfrid Eg er diverre langt borte frå papira mine(ferie), men det eg kan seie no er at eg har opplysningane mine frå arbeidet til Anders O. Torvund og ein del materiale som eg arva frå Mons Andersson Ringreide sine rikhaldige skriveri, via familie(noko som har mykje interessant om Wergeland-ætta). Når det gjeld Daae-namnet er det nok blitt litt utvatna slik mange namn er blitt, alle stammar nok ikkje frå Herr Anders. mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei kjell. Du nevner Ringreide. Fantastisk! Før helgen nevnte Arnfrid for meg disse skriveriene og jeg ville denne uken lete etter dem hos personer med navnet Ringreide. Ja, jeg tror det er en del materiale du kan hjelpe med i denne saken. Gleder meg til du er tilbake fra ferien. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge FS blir det født el døpt en Hans Andersen i Gulen 25.6.1719. Far: Anders Mor: Anne. Det står Lornoen (Lornøen, som vel må være feilskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid (121): nei, det er nok ingen Hans,dette er samme dåp som jeg beskrev igår i innlegg 12, 3. tilfelle her: LenkeI Originalen (kirkeboka) under Gulen står det såvidt jeg kan se: Anno 1719, 23 Juni (ikke 24 el. 25) i Bøe kirkebøn døbt Hans Guttormsen Handalens barn N: Anne, Matr: Martha Test: Jo=hannes Lonebotnen.. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Del 2: (ser det står Montelimar som adresse på meg, men det er 2 uker siden. Får ikke fjernet det

bilete5336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fin oversikt!I venstre billedkant mangler imidlertid et vesentlig ledd: Prost i Sogn 1805, sogneprest Leikanger 1789, res.kap. 1785, pers.kap. Lyster 1779 Anders Ludvigsen Daae (4 jan 1758 Lindås - 18. mai 1816) skal ha vært g. 3x.Sønnen Hans Daae (1808-65) var ant. fra ekteskapet 25. nov. 1807 med Anders 2. hustru Øllegaard Sophie Hansdatter Lem (23. jan. 1779 - 30. okt. 1809).I sitt 1. ekteskap 7. okt. 1785 m. Anne Sophie Gerhardsdatter Heiberg (døpt 10. april 1757 i Sogndal kirke, begr. 31. mai 1807 i Leikanger kirke) skal Anders ha fått sønnen Gerhard Heiberg Daae, kaptein.Denne Gerhard skal 1832 ha tatt over gården Måren øst for Høyanger, plantet pryd- og frukttrær, bygd murer og anlagt et staselig parkanlegg rundt husene, kalt 'Nyhagen', og gitt den navnet 'Kapteinsgarden'. Gården var i sin tid en av de største i ytre Sogn, men er siden delt i flere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.