Gå til innhold
Arkivverket

[#61420] Hans Anderssøn Daae/Lavik f.1720


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har nå funnet listen over kommunikanter og ungdommer i Eivindvik prg: Dagsregister med kommunikanter 1727-1735Jeg har bladd gjennom 1734, og det lille som ligger fra 1735, og finner mange Hans, men ingen opplagt kandidat. Hans Lavik er nevnt flere ganger, men det kan jo også være Hans Hansen Lavik. Når er han født i forhold til 'vår' Hans?Han bør være med i denne listen eller i tilsvarende liste fra Vik prg. Jeg fant ingen opplagt kandidat der heller.Er det noen andre som kan tenke seg å gå gjennom disse listene?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forøvrig finnes der flere, opptil 53, Anderser i skifteregisteret for Ytre Sogn som det kan være aktuelt å be om skifteopplysninger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Heisann. Kan du gi meg noen navn å begynne med så kan jeg legge inn søk/om noen kan finne skifteopplysninger på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

skal sende deg noe, skal først sjekke kommunikasnlisten en gang til, og så ta de som kan tenkes som Hansfedre der. Kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skiftet etter Anders Knutsen Raa:Dato 17. juni 1730, enke Brithe Jørgensdatter. Som arvinger står sønnen Hans fra farens første ekteskap med Marithe Ifversdatter, og Jørgen, Marithe, Giertrud d.e. og Giertrud d.y. og Syndeve fra ekteskapet med enken. Som formyndere står morbroren lensmann Anders Bøe for de Anders og marithe, mosters mann Erich Tvedt var for de to Giertrud-ene og moren selv skulle være formynder for Syndeve.´Hva sier bygdeboken om når Hans Andersen er født?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Yngve N. har funnet sikfteopplysninger slik: Anders Olsen Raa: Dato 28. september 1743, enke Anna Iversdatter og barn Ole Andersen, 6, og Østen Andersen, 5 år. Formynder var Guldbrand Mølmesdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

(132) Det er desverre svært lite å hente i Ætteboken for Lavik. Der døde Anders i 1742 og hadde ingen sønn med navn Hans. Anders sitt ekteskap med Marte Iversdtr. er heller ikke nevnt, men under Rå har Anders etternavnet Bilsbakke, og på Bilsbakke finnes en Marte Iversdtr. Bilsbakke (1653-1706) som var gift med Ola Johannesson. De hadde sønnen Johannes født 1684.De andre barna til Anders og Brithe er nevnt i Ætteboken med unntak av Gjertrud d.y. I Ætteboken finnes dessuten sønnen Ole som ble gift med Gunnhild Olsdtr. Lavik, men ingen flere opplysninger om det paret.Kunne moren - i 1730 - være formynder for en datter? Måtte ikke enker på den tiden ha en mann som formynder ved skifter o.l.?(133) Ikke funnet noen av disse personene nevnt under Rå i Ættebok for Lavik. Men det finnes en Gulbrand Mølmesdal (1708- ) som hadde et barnløst ekteskap med Brita Lassesdtr. Wergeland (1700 - 73).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det jo store avvik mellom bygdeboken og skifteopplysningene. Man må vel kunne gå utfra at skifteopplysningene for det meste er korrekte. Dette understreker ytterligere hvor upresis Torvund har vært i deler av sitt arbeid med bygdeboken, noe som igjen forsterker, i hvertfall min mistanke, om at Daae-navnene, som noen er blitt tillagt i boken, ikke kan dokumenteres. Hvor han har det fra kan man jo bare spekulere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

I Føreord i boken skriver formannen i bygdeboknemnda Leif Leirsnes at den er basert på materiale samlet inn av Mons A Ringreide. Dette materialet fikk Anders Torvund tilgang til høsten 1980 og året etter leverte han manus til boken. I sitt føreord sier Anders at han dessuten har brukt Statsarkivet og diverse bibliotek i tillegg til ættebøkene for Kyrkjebø, Brekke og Fjaler. Når vi vet hvor lang tid forfattere av bygdebøker bruker i dag med mye bedre hjelpemidler er det ikke rart at det er mange feil og mangler i denne boken.Anders Torvund nevner noe annet interessant. Mons Ringreide søkte to ganger om støtte til å lage en bygdebok for Lavik basert på det arkivmaterialet han satt med. Hver gang fikk han bevilget kr. 100,- - en sum som var så liten at han mistet lysten. I stedet begynte han å utarbeide ættetavler mot betaling, og i arkivet hans skal det finnes noen slike som ikke er blitt gitt til rette vedkommende (betalte de ikke?). Kan Mons da ha blitt fristet til å lage noen interessante opphav - en Daae for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm,Ellers helt enig med deg i at med de små ressursene de hadde til rådighet var det umulig å få alt korrekt eller alt med.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Ja, Hm. Jeg ønsker å ikke tro at Mons har blitt fristet til å lage fiktive opphav i et så alvorlig materiale. Men, man vet jo aldrig. Tror jeg velger å la tvilen komme Mons til gode. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg lest listene over kommunikanter og ungdommer i Lavik sogn en gang til, -vil nesten si med lykt og lupe.* Ingen av de nevnte personer er nevnt med slektsnavnet Daae i denne kilden.* Hans Andersen Lavik er ikke funnet blant ungdommene frem til januar 1735.Nå ser det ikke ut for at disse listene foreligger for resten av 1735 og videre, men jeg skal da lete litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei. Nå er det en stund siden dette temaet var på banen og jeg løfter det opp igjen. Etter det jeg har forstått er Andersene eliminert nå og jeg kan ikke se at vi har fått et svar på hvorvidt 'vår' Anders var en Daae eller ikke. Jeg klarer ikke å gi slipp på denne saken og vil ikke gi opp å få et endelig og riktig svar. Er det mulig at det går an å lete litt videre og jobbe mer med dette? Eller lar det seg ikke gjøre å få avkreftet eller bekreftet dette med Anders Daae/Lavik? Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg har i dag vært en tur innom Wangensteen.net/Spangen/HeibergPDF.pdf og funnet en Anders Dae fra leikanger. Han står nevnt som en kommentar: Anders Daae i Leikanger må ikke forveksles med prost Anders Daae i Vik....'. Så nå lurer jeg på om denne Anders daae fra Leikanger kan være den A.D. jeg (fremdeles) leter etter? Der står ikke noe annet om ham. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Var inne på denne tråden igjen fordi jeg har holdt på med en annen Lavik-sak nettopp. Og den løste vi greit.Anders DAAE i (141) er sønnesønn til prost Anders DAAE, f i 1758, død i 1816. Prest. Hans foreldre var: prest Ludvig DAAE og Drude Cathrine HAAR. Han var gm Anne Sophie Gerhardsdatter HEIBERG, datter av Gerhard HEIBERG og Mette Ivarsdatter LEGANGER.Hans Andersen Lavik / Fusketun har kanskje fått DAAE-navnet i 'dåpsgave'. Det var ganske vanlig. Selv har vi leitet oss i 'hjel' etter hvem som var min sønns forfar Andreas Molles foreldre. Det var ingen MOLLE, men kateket Anders MOLLE var fadder. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei igjen, Arnfrid. Ja det er nok slik han har fått sitt DAAE- navn og jeg skal forsøke å slå meg til ro med det. (jeg får vel aldrig ro på dette før jeg vet svaret sikkert og ikke har noen andre foreldre til ham.) Uansett, du gjorde en fantastisk jobb under den intensive letingen sist vår og jeg fikk mye info om hans kone, barn m.m. så det var jo ikke helt uten lykke. Er takknemlig for det. Vi 'snakkes' nok sikkert igjen her inne på forumet. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skal ha en samtale med min tremenning historiker Finn B. Førsund i Hyllestad om noen Sogne-saker. Da skal jeg nevne denne for han. Kanskje han kan gi en forklaring på hvorfor så mange har fått DAAE-navnet uten å være etterkommere etter prost Anders Daae.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gunn-Anita;Finn B. Førsund har ingen synspunkter på at en del personer bærer Daae-navnet uten at man har kunnet påvise slektsskap til Daae-slekten (Prost Anders Daaes slekt. Den adelige slekten Daae skal være utdødd tidligere.) Førsund har da heller ikke engasjert seg særlig i genealogiske spørsmål, sier han.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.