Gå til innhold
Arkivverket

[#61422] Kjenner noen historien om nonna i fejllveggen?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Som geolog synes det meg som og 'bildet' på fjellveggen er naturlige sprekker (forkastninger). Disse er paralelle med andre sprekker som sees lengre til høyre og dermed en del av et naturlig system i fjellveggen. Noen av disse sprekkene kan selvfølgelig ha vært forsterket ved at noen har hakket ut enkelte av dem for å lage 'et bilde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan vere korrket sted. Nå har jeg endelig fått tilbakemelding fra noen som har det heftet som ble skrevet om 400 år jebuleet for kirken på Kapellneset, så da antar jeg at løsningen på gåten finnes i det aktuelle heftet. Jeg får tilsendt heftet om noen dager og da vil jeg komme tilbake til dette slik at det lar seg gjøre å fastslå hvor nonnen eller St Sunniva virkelig er hogd inn i fjellet og om det er nord eller sør for Hagevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nå fått det heftet som ble gitt ut i forbindelse med 400 jebuleet for kirken på Kapellneset, men dessverre så stod det ingenting om dette i dette heftet. Det er mulig at denne omtalen om sagnet om St. Sunniva, kanskje stod i Fjordenes Tidende ein gong på slutten av 70 tallet eller i starten av 80-tallet. Jeg har vet innom Fjordenes Tidende for å få vite om dette, men som jobbet i avisen nå hadde ikke kjennskap til sagnet. Jeg antar at infoen fra Guri D. Brekke, kan vere korrekt, men de jeg har snakket med på Raudeberg har hele tiden hevdet at det var på det første bildet St. Sunniva var.Jeg har ennå ikke klart å fått bekreftet dette fra lokalbefolkingen på Raudeberg, fordi det er kanskje ingen i dag som har hørt om dette. Det var noe 'de gamle' snakket om. Jeg skulle så gjerne tenke meg at flere fra Vågsøy uttalte seg om dette eller sjekket dette nærmere slik at vi kunne en gang for alle finne ut om fjellet med St. Sunniva enten var nord eller sør for Hagevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.