Gå til innhold
Arkivverket

[#61424] Drom.


Gjest Robert Monsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Monsen

Er det noen som vet om stedsnavn (el. lign.) i sør-Trøndelag som har stavelsen 'drom' i seg?VennligRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dromnes finnes like ved grensa til Sør-Trøndelag, men i Møre og Romsdal og Aure Kommune tror jeg, men det passer vel ikke? Det er bare et skudd i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Søk i 1900-tellinga for Sør-Trøndelag med gårdsnavn som inneholder drom/drum gir deg mange tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg har ikke noe nytt å bidra med rundt tema-tittelen, men det er bare en ting jeg lurer på i forb. med innlegg 6, det la seg ikke ut som siste innlegg i temalista (var jo ikke så farlig i og for seg) og det kom heller ikke tilbakemelding på mail om at 'du har laget et innlegg i...' slik det pleier å gjøre, jeg bare lurer lurte litt på hvorfor det oppførte seg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I.  Aas

Hei. På trøndersk mener jeg at endinga -drom kan være 'plassen' eller husrommet. Se f.eks Hildrum. MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og jeg tror jeg avskriver teorien i innlegg 6, men 'drom' er også et synonym for bane, men forklaringen i innlegg 8 virker veldig trolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.