Gå til innhold
Arkivverket

[#61425] Sunddalen i Tronheims Stift i 1817 = Hof kirke i Møre og Romsdal


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I vielse nr 11. (20 jul 1843 i Gjerdrum) gifter Ole Simonsen seg med Elen Kristine Pettersdatter født i desember i Sunddalen i Tronheim Stift. Far er avdød sølvsmed Anton Petter Pettersen.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=512&idx_id=512&uid=ny&idx_side=-150>LenkeFinner Elen Kerstia døpt i feb 1818 (dåp konfirmert i Hof) Uægte datter av Gulsmed Kalbeland (?) og Petronelle Olsdatter - kan noen hjelpe med å tyde om jeg har lest hans etternavn korrekt? Eller kjenner noen til denne sølv/gullsmeden, eller moren for den saks skyld? Finner ingen som passer i FT 1801. (Faddere ser noe 'kondisjonerte' ut...)Dåp nummer 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Kan det være denne karen i Trondheim som er faren? Andreas Calberlade, 25 år og 'bortreyst' i 1801Lenke . Halvbroren er 'guldsmed svend' .mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk, Reidun. Dette skal jeg undersøke nærmere - sannsynligheten for at det riktig etternavn er stor! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Har du funnet konfirmasjonen hennes? Jeg finner ikke hennes mor og ikke Anton Petter Pettersen, som er ført som hennes far ved vielsen.reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for svar. Ja, hun er konfirmert i Gjerdrum, nr. 13 øverst på høyre side. Som du ser, så står far som Anton Petter Pettersen og mor som Pernille og ikke Petronelle.LenkeKanskje moren var fra Gjerdrum og tjente i Sunddalen - men så lurer jeg på hvor sannsynlig det var at man reiste så langt...? Ser kanskje ut til å bli en 'nøtt' dette her!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Ellen K. og Ole Simonsen får en datter, Oline, den 9.12.Lenke. nest nederst på sida. han var rotete av seg han som førte inn dette, men jeg tror det er i 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Reidun.Her er søsteren til Oline, det er hennes slekt jeg jobber med - hun flyttet til Xiania i 1867. Nr 53. LenkeJeg hjelper kusinene mine å komme i gang med sin mors slekt - håper jeg klarer å komme litt videre med 'gullsmeden'!Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Vet du hvor petronelle (Pernille) Olsdatter og Anton P. Pettersen giftet seg? kanskje det står noen merknader der om hennes datter? Det er så alt for langt sprang mellom FT i 1801 og 1865.Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg tror ikke de giftet seg i det hele tatt iom at det står 'uægte' ved Elens konfirmasjon. Jeg har forsøkt å sjekke innflyttede til Gjerdrum, men uten hell så langt. Hun må jo ha flyttet fra Sundddalen en eller gang mellom dåp og konfirmasjon! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Men - Elen K. kan jo ikke ha flere enn en 'uægte' far? Hvis Andreas er faren bør hun vel ha brukt Andreasdatter ved konfirmajon og vielse, såfremt ikke anton P og mora giftet seg og tok henne tilseg som sin egen. Hva tror du?mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg synes det er noe rart her.Ved dåpen er far Gulsmed Kalbeladne e.l.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16132&idx_id=16132&uid=ny&idx_side=-61>LenkeVed konfirmasjon er hun Uægte datter av Anton Petter Pettersen (så jeg gikk ut i fra at Kalbeladne het Anton Petter med patronomikon Pettersen - pokker at det ikke står fornavn ved dåpen!)LenkeVed vielse er hun datter av Afdød sølvsmed Anton Petter Pettersen fra Sunddalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Andreas Kelberlade var sønn av gullsmedmester Bernt Christopher Kelberlade og 2. hustru Anna Sophia With Geelmuyden, enke etter mur- og gipsarbeider Johan Christian Neumann.Andreas ble døpt i Hustad kirke i Inderøy Trinitatis søndag 1776. Han gikk i lære hos faren og ble utskrevet som svenn. Begravet 13/11 1818 i fattigjord ved Trondheim Domkirke. I oktober 1817 skal han ha oppholdt seg i Sunndal.(Brodahl: Trondhjems Guldsmeder III). Anton Petter Pettersen kan jeg ikke se i registrene for disse bøkene, så han kan muligens ha gått i lære et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Kanskje du skal starte en ny tråd hvor du etterlyser sølvsmed Anton Petter Pettersen fra Sundal og Petronelle/Pernille Olsdatter, og referere til denne tråden?Det er så synd at det ikke står hvor Petronelle Olsdatter er fra i dåpsoppføringen til datteren. Jeg klarer ikke finne en passende Pettersen i 1801-tellingen heller.Det var jo godt å få oppklart at Andreas Kelberlade faktisk var gullsmed og befant seg i Sundal på den tiden.mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Reidun, og takk for all hjelp her. Jeg tar ditt råd om å starte en 'ny tråd'.Ja, det var fint å få avklart Andreas Kelberlade (lurer forresten på hvor det navnet stammer fra - legger nok ut et innlegg på Debatt etter hvert med spørsmål om det.)En stund trodde jeg det måtte dreie seg om to helt forskjellige Elen, en med Kelberlade som far og Petronelle som mor. Og - en med Anton Petter som far og Pernille som mor. Men Elens fødsel og dåp står tydelig i vielsen til Ole Simonsen, og det finnes kun en Elen blant døpte i Sunddalen på det tidspunktet - så det har jeg gått bort fra.Jeg tro følgende kan være korrekt. Elens biologiske far er nok gullsmed Kelberlade - ref Randi, han oppholdt seg i Sunddalen på den tiden. Så giftet Petronelle/Pernille seg med Anton Petter (årsaken til at vi ikke finner ham i 1801 - kan være at han muligens var tysk/dansk, Petter iso Peder osv - det kom en del sølvsmeder fra kontinentet...)Han er 'Afdød' når Elen gifter seg i 1843. Og - når Elen konfirmerers i 1834, står mors oppholdsted som Henie-eie. Jeg finner en Pernille Olsdatter som gifter seg 17 nov 1831 med enkemann Hovel Andersen på nettopp Henie-eie.Som du foreslo så skal jeg begynne å lete etter et ekteskap mellem Anton Petter og Pernille/Petronelle.Nøtter er til for å knekkes - og denne er ikke det vanskeligste jeg har vært ute for.Takk igjen for all hjelp.Fortsatt god sommer - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.