Gå til innhold
Arkivverket

[#61442] Husmenn på Kæmperud gård i Modum ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Lars Andersen f. 1760, g.m. Ingeborg Hansdatter, var husmann på prestegården Kæmperud i Modum. Hans sønn, Hans Larsen f. 1795 i Modum, bosatte seg senere på Smedstuen i Ringsaker. Lars var trolig på Kæmperud under res. kappelan Preben Wandal-Schyth's bestyrertid, og spørsmålet er: Finnes det noen dokumentasjon omkring husmennene på Kæmperud, som kan gi spor om Lars Andersen herkomst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Prestegården heter nok Komperud, ikke Kæmperud. I Modums historie er bare husmennnene etter 1850-årene nevnt, i det de da fikk opprettet husmannskontrakter. Følgelig står det intet om Lars Andersen i Modums historie. Men alle Modums kirkebøker ligger på nettet. Der bør du kunne finne Lars Andersens foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Regner med at disee opplysningene allerede eer kjent, men tar de med allikevel.Lars ANDERSEN, født 1760. Gift 28.10.1792 i Nykirke, Modum med Ingeborg HANSDR, født 1766. De bodde i Komperudeie. Kausjonister var Ellef og Peder Gjelstad. Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 3 (1783-1819), Ekteviede 1792, side 750-751. Permanent sidelenke: LenkeDe hadde trolig åtte barn: 1) Anders, 2) Hans, 3) Sille, 4) Jens, 5) Johanne, 6) Jens, 7) Lars, 8) Lisebeth.1 Anders , født 27.12.1792, døpt 01 Jan 17932 Hans , født 23.02.1795, døpt 01.03.17953 Sille , født 15.01.1797, døpt 22.01.17974 Jens , født 23.03.1799, døpt 31.03.17995 Johanne , født 10.11.1802, døpt 14.11.18026 Jens , født 13.12.1805, døpt 22.12.18057 Lars , født 23.05.1808, døpt 29.05.18088 Lisebeth , født 09.09.1814, døpt 18.09.1814Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Lars Andersen er omtalt litt i boka til Leif Hellerud, 'Folk og boplasser i Vestre Sponefjerdingen'Det er ikke mye nytt i forhold til det som er opplyst tidligere innlegg.'Lars Andersen var på Nedre Komprudstøa i 1786. Hans Kone var Karen Abrehamsdatter. De fikk det året sønnen Anders, men både Karen Abrehamsdatter og sønnen Anders døde snart, og Lars Andersen ble senere gift med Ingeborg Hansdatter.'I følge boka døde Lars Andersen her i 1818, 56 år gammel.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Ved vielsen i 1792 står Lars Andersen oppført som ungkar og ved folketellingen i 1801 som gift 1g. Han kan derfor ikke ha vært gift med Karen Abrahamsd.Hellerud har nok kommet i skade for å blande sammmen 2 forskjellige Lars Andersen. Karen/Kari Abrahamsdatter er iflg. folketellingen 1801 g.m. Lars Andersen Bougsrud (Kongsrud).Lars Andersen dør 31/12 1818 mens enken Ingeborg Hansd. Komperud dør 30/3 1852, 86 år gammel. Jeg har ikke sjekket om det er skifte etter henne, men det er mulig siden det er umyndige arvinger. Lars, Jens og Hans overlever moren, men Anders er død og etterlater 3 umyndige barn i Sandvær, Silje og mannen hennes Arne Amundsen Komperudeie er begge døde og etterlater 4 barn, og også Johanne er død. Hun var g.m. Iver Torstensen Dahlen og etterlater 2 barn.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Hei Hvis Lars er født i 1760, finner jeg bare en i Modum. Se dåp nr. 4, 1760. Foreldre Anders Hansen og Maren Larsdatter Hervig. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Helt riktig, Gunn - og her ser man at gården da ble kalt Kæmperud - ikke Komperud, uansett hva som måtte være riktig. Til Tor Ivar: Tusen takk for et nytt ledd, som ser helt korrekt ut !Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Det er lite trolig den Lars som er nevnt i (10) som er den riktige Lars, for i 1763 får de samme foreldrene en ny Lars: Lenke.Hvis alderen ved Lars sin død i 1818 er riktig (56 år), så er Lars født i 1762.De to eldste sønnene til Lars Andersen og Ingeborg Hansdatter heter hhv. Anders og Hans. Hvis de også har brukt navneoppkalling på døtrene, burde Lars sin mor hete Sille og Ingeborgs mor Johanne. Det ser ut som om det gjenstår litt mer leting.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for ditt skarpe øye, Asbjørn. Jeg er imidlertid fremdeles tilbøyelig til å tro at det er rette foreldre som er angitt, og begge slektsnavn er jo oppkalt også. Den første Lars har trolig dødd som liten, og det er den du har påvist, f. 1762, som er den jeg søkte opprinnelig. De var jo ikke så gode til å regne den gangen, og 1 år avvik er slett ikke dårlig.. Men fortsatt leting vil forhåpentlig bekrefte dette.Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Bare sånn for orden skyld:Det kan hende at de/den som har 'lest inn' digitaliseringen for 1801 tellingen for Modum har lest feil for bokstaven o, og at den i dette tilfelle har blitt en æ. Har ikke sett i orginalen, men har selv på min kones side havnet på Jelstad/Hjelstad/Gjellstad som vel er i nærheten av Komperud og aldri hørt noe annet enn navnet Komperud. Men jeg kan ta feil!.Hilsen Morten J. Rasch Spikkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for nytt innspill, Alf, men jeg er fremdeles tilbøyelig til å tro på det andre sporet. Hvis skiftet etter noen av disse 2 ekteparene er tilgjengelig, ville det muligens avklare det hele. Jeg venter med spenning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

HeiHer er en kandidat til Lars Andersens kone, Ingeborg Hansdatter f.12/1 1767. Foreldre Hans Gundersen og Johanne Jensdatter Dignæseie.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for den, Tor Ivar. Synes å stemme bra, både med årstall og navnene, som går igjen hos Ingebors barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

Ref. 10/13: Jeg finner ikke ekteskapet til Anders Hansen og Maren Larsdatter i Modum. Burde være omkring 1758-59. Hører Vikersund under Modum ? Er det noen som vet om skifteprotokoller for Modum er tilgjengelig on-line ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, bare en kort opplysning: Ja, Vikersund ligger i Modum kommune ('hovedstaden', tør jeg påstå.....), hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.