Gå til innhold
Arkivverket

[#61445] Hjelp til å finne grav i Lenvik, Hans og Leonanna Haugrud


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Disse to er mine oldeforeldre, de bodde i Sultindvik. Leonanna døde omkring 1916, Hans ikke før 1920 (vet ikke eksakt dato). Det jeg gjerne skulle visst er om det fortsatt finnes noe gravsted / støtte for disse to på en av krikegårdene i Lenvik. Dersom noen som leser dette bor i nærheten av den kirkegården som er nærmest Sultindvik, vil jeg bli svært takknemlig om noen finner ut om det finnes gravsten for disse to. Finnes det fremdeles gravsted ville jeg også bli svært glad for å få et bilde av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

I FT 1900 finnes en Hans Mathissen, f 1847, og Leonanna Kritiansdatter, f. 1848 på gården Haugrud i Lenvik. Kan det være disse du leter etter?Sjekk FT 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

www.lenvik-museum.no har under Publikasjoner, gravlagte i Lenvik. Der finner jeg Leonanna Trane Kristiansen f. 08.07.1848 i Kaarvik, d. 26.04.1916 og gravlagt 05.05.1916. Gift med Hans Mathisen. Bosted Sultindvik. Er det disse du leter etter? Fant ikke Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Under søk i Skannede kirkebøker fant jeg ut at den samme Leonanna døde 26.04.1916Du finner henne her: Lenke ,post 17 under 'Kvindekjøn'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Under søk i Skannede kirkebøker fant jeg ut at den samme Leonanna døde 26.04.1916Du finner henne her: Lenke ,post 17 under 'Kvindekjøn'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Beklager dobbeltrykket, men ble litt ivrig.Under samme kilde som Bjørg Hukkelberg henviser til finner du også deres giftemål:Dato: 290971 Lenvig Navn/Født: , Hans Kristian Mathisen, Leonanna Thrane Kristiansd.Stilling: Ungk Fisker, Pige Fødested: Sultenvig, Kaarvig Bosted: Sandnæs Fars Navn: Mathis Henriksen, Kristian Heiberg Stefanuss. Forlovere: L. Olsen Fleskmo, Ole Olsen Sandnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Takk til Geir Otto og Bjørg, men jeg var nok litt upresis i mitt første innlegg. Jeg vet 'alt' om giftemål, barn etc til Hans og Leonanna, samt forfedre bakover i mange ledd. Jeg visste også dødsdato og begravelsesdato til Leonanna (men ikke Hans, som jeg mener må være død etter 1920).Det jeg ikke vet er om selve gravstedet til Leonanna og Hans fortsatt finnes på en av kirkegårdene i Lenvik, eller om gravstedet er slettet. Så om noen som bor der oppe vet - eller kan finne ut - om det fortsatt finnes et gravsted for dem, og eventuelt på hvilken av kirkegårdene, blir jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Jeg så hva det var du var ute etter, men var litt usikker på om du hadde rett etternavn på Hans. Litt forskertrang og skrivekløe medførte til mine innlegg. Og som du ser nedenunder så har jeg ikke helt sluppet trådenHar du noen opplysninger om Hans Mathisen var bosatt i Lenvik fram til sin død, etter at han ble enkemann?Jeg gjorde et landsdekkende søk i databasen til DIS på gravminner i Norge. Her er det kun en Hans Mathisen som sammenfaller med fødselsdato og antatt dødstidspunkt. Denne Hans Mathisen er gravlagt på Hamarøy i Nordland, men er slettet. ID 19249571924957Leonanna og Hans hadde jo mange barn. Var noen av disse bosatt på Hamarøy? Kan han ha flyttet hit? På gravstøtten står flg. tekst 'Takk for alt kjære far'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei igjen, Geir Tore ! Det er bra du ikke helt vil slippe tråden, jeg er glad for all hjelp jeg kan få. Men den Hans Mathisen som døde i Hamarøy bodde nok der også i 1900 (se FT1900, Egedal på Hamarøy). Jeg er nesten helt sikker på at Hans Kristian Mathissen Haugrud bodde i Lenvik også når han døde - men kan ikke utelukke at han kan ha flyttet etter 1920. Jeg vet ikke hvor alle barna var bosatt, vet ikke en gang sikkert om alle levde i 1920 (Adolf Karenius og Georg Hjalmar Konrad er de jeg er mest usikker på, og Lucie Therese har jeg heller ikke særlig mye på, de andre vet jeg stort sett hvor bodde, ekteskap og barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Hva er din begrunnelse for at du mener Hans Kristian er død 1920 eller etter 1920 ? Har du noen holdepunkter om dette som ikke er kommet fram i innleggene?Har gått gjennom de tenkelige kirkebøkerne (skannede)for perioden fra 1916 til de blir stengt, rundt 1930, men har ikke funnet noe som kan matche Hans Kristian Mat(h)is(s)en, Haugrud. Har da vært gjennom kirkebøkerne for Lenvik/Lenvik, Lenvik/Hillesøy, Balsfjord/Balsfjord, Balsfjord/Malangen og Målselv/Målselv. Uten resultat!Vet du noe om hvor barna var bosatt, om det var i andre kirkesogn og at han kan ha flyttet til noen av dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Den yngste sønnen Ragnvald, født i 1888, overtok hjemplassen 2/7, så det er vel lite sannsynlig at noen av foreldrene forlot Sultindvik. I 1900 står det om foreldrene: 'Udtraadt, intet Samfund'. Det kan være forklaringen på at man ikke finner Hans innført som begravet i Kirkeboka. Eldste sønnen Adolt hørte derimot til Frimisjonen! Folk fra Sultindvik ble begravet på Kirkegården i Rossfjord. Jeg har en kjenning som om en tid skal innom Kirkegården. Hun skal se etter om det er noen stein/kors. Jeg vil gjerne få nevne at det en gang var en Kirkegård i Sultindvik, men den gikk ut av bruk for mange år siden, og før aktuell tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Takk til Bernt og Alvin for innspill.Hans Kristian var på besøk i Alvdal hos min farfar omkring 1920, og hos sin datter Henriette Mathilde i Oslo på samme tid. Fra siste besøk har jeg et foto tatt i Oslo av fotograf B. Schwartzman (Betzonichs eftf) i Kristiania - denne fotografen var aktiv fam til 1925.Jeg har dessuten utskrift fra panteregisteret for gnr. 2 bnr. 7 i Lenvik (mottatt fra Statsarkivet i Tromsø) som viser at Hans K. Mathissen solgte eiendommen til Kristoffer Jacobsen for 4.200,- kroner i 1919.Om barna vet jeg følgende :Adolf Karenius, født 23.05.1872, levde i 1900, jobbet da på teglverk i Tromsø. Vet ikke om han var gift og / eller hadde barn, eller hvor han bodde, når han døde.Kaspara Sofie, født 13.08.1874, lærerfrue i Lebesby i 1900, gift med Kristian Beyer Sørensen Kongsjord fra Borge i Lofoten. Fikk sønnen Sverre Sigurd 23.02.1901, vet ikke om de senere flyttet eller fikk flere barn.Henriette Mathilde, født 27.02.1877, fikk attest til Amerika, men dro aldri, bodde i flere år i Trondheim,senere i Oslo, der hun døde omkring 1968. Var ugift hele livet og hadde ingen barn. Ble kalt 'tante Henny' av alle jeg vet om i slekta, jobbet mer enn en mannsalder på Grand Hotel i Oslo.Lucie Therese, født 23.05.1879. Vet ikke hvor hun bodde eller om hun var gift, mne hun finnes som fadder for minst et av sine tantebarn.Georg Hjalmar Konrad, født 18.04.1881, vet ikke hvor han bodde eller om han var gift / hadde barn.Oskar Halfdan, født 23.05.1883. Min farfar, fikk 11 barn med sin kone Olianna SImensdatter Trøan (i Alvdal). Fikk også et barn utenom ekteskap i Lenvik - barnet døde før det ble døpt (mor var Johanna Bergitte Simonsen). Oskar bodde i Alvdal fra 1913 til han døde i 1972.Amanda Julie, født 15.08.1885, død i Mehamn 15.08.1942. Gift med Konrad Martin Eidissen, og hadde med ham 8 barn. Bodde i Mehamn fra ekteskapet ble inngått til hun døde.Konstanse Mathilde, født 16.08.1885 (tvillinger født før og etter midnatt). Var forlovet med Jens Olai Olsen Lanæs, og fikk med ham sønnen Wilhelm Meyer den 29.11.1906 (han tok senere navnet Lund). Konstanse og Jens ble trolig aldri gift, og jeg vet ikke om hun senere ble gift eller fikk flere barn. Hun bodde trolig i Tromsø by.Ragnvald Bernhard, født 20.01.1885, død 1985, levde hele livet i Lenvik. Gift med Gjertrud Elfrida Klaussen, de hadde sønnene Leif og Rolf. (ut fra panteregisteret er jeg litt tvilende til at Ragnvald overtok barndomshjemmet, men jeg tror han bodde like ved).Jeg venter i spenning på om det finnes grav på kirkegprden i Rossfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Siden gården ble solgt av Hans, overtok nok ikke Ragnvald hjemplassen. Men han bygde seg stort hus i Sultindvik hvor han bodde. Han var aktiv i politikken for kommunistpartiet. Konstanse forble nok ugift. Hun bodde i Tromsø hvor hun drev et 'finere' vaskeri, og hun eide en stor gård i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

I slike tilfeller bør man ofte i første omgang kontakte det kommunale organet som har ansvar for kirkegårdene, selv om det iblant kanskje mangler oversikt over gravstedene (iallfall for eldre tider).Dette organet er Kirkevergen. Kirkevergen i Lenvik har tlf nr. 77 87 18 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.