Gå til innhold
Arkivverket

[#61450] Jens Eilert Beichmanns foreldre


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

I kirkeboka for Rakkestad 16.12.1740 side 86 står oppført som forelder til Jens Eilert Beichman:Lieutnant Beichman. Hmmm. Det var mange militære i den slekten. Er det noen som vet hvem som skjuler seg bak den denne personen? Jeg vet at Jens Eilert giftet seg med Susanna Arentz og endte opp i Sør Trøndelag (Se innl.60993) På forhånd takk - Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Den eneste i Ovenstad som kan være far til Jens Eilert er Ulrich Frederich Beichmann, f. ca. 1700 i København, sønn av en oberst i inf.. Hadde i 1748 tjent i 33 år, derav ved Fynske inf.regt. i 5 år, ved Beenfeldts drag.regt. i 23 år og ved Opl.nasj.inf.regt. i 5 år. Fenr. ved Beenfeldts det 1. S.fjeldske nas.drag.regt. 7-2-1730. Lnt. ved samme regt.2 Ø.Smålenske komp. 20-8-1734. - Kapt. ved 1. Opl.nasj.inf.regt. og sjef for Y.Gudbr.dalske komp. 13-4-1744. - Forsatt til 3. S.Fjeldske nasj.drag.regt. 15-7-1750 som sjef for Fåberske komp. - Sek.maj. 2-8-1752. - Prem.maj. 11-10-1758. - Obl.s kar. 31-3-1759. - Virk. obl. 28-9-1763.Han var hele tiden sjef for Fåberske komp. - Blev satt på pensj. 300 rdl. årlig fra 1765. - Bodde i 1768 på gården Syversrud i Fåberg sogn. - Død 5-4-1744. - Bodde da i Tønsberg. - Gift med Bartha Sophia Fremming. - De hadde 12 barn, hvorav minst 4 blev officerer. - Han søkte 20-8-1761 om fritagelse for kirkens diciplin tillikemed sin husholderske (en fattig officersdatter) Hedevig Marie Brandt, som han i sin enkemannsstand hadde besvangret. - Han sitter i små omstendigheter med 10 uforsørgede barn.Jens Eilert hadde også en sønn, Ulrich Friderich f. ca. 1776/79 i Norge som var officer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sønnen Jens Eilert kjenner jeg ikke, men Carstens forslag stemmer nok, nesten på dagen året etter døpes sønnen Poul Jørgen i Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk igjen Carsten - jeg lurte nok på om det kunne være han. Morsomt at du legger inn litt historie, det blir litt mer kjøtt på beinet enn bare dato og årstall. Det bør jo være noen faddere som går igjen når det er så mange barn.Takk til Geir også. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg har ført opp at Ulrich Frederich Beichman ble født 1701 i København, og at han døde 21.april 1774 i Tønsberg. Han ble gift 30.okt. 1738 i Høland, Akershus med Barthe Sophie Fremming (Fremmen) dpt.27.mars 1722 Toten, Oppland - d.28.sept. 1756 Fåberg, Oppland, grl. 10. okt. Datter av Hans Olai Olsen Fremming og Catharina Hedvig von Hadeln, som igjen var datter av Margarethe Johansdatter Brockenhuus og Eilert Jørgen Christoff von Hadeln. (Eilert var sønn av Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg).Jeg hadde bare ført opp to barn på Ulrik Fredrik og Barthe Sophie, og disse er: 1.) Hans Ulrik Beichmann f.omkr. 1740 (gift med Margrethe Elisabeth von Hadeln) 2.) Margrethe Elisabeth Beichmann f.1.okt. 1749 Fåberg, Oppland (gift med Lars Pedersen Bue Rasch)Da bør jeg vel få på plass Jens Eilert Beichman også. Vet noen hvem de resterende 9 barna er?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Du har han som Geir nevner (3). Født 11-12-1741 i Rakkestad og døde iflg. Ovenstad 17-11-1824 på Løvås i Sande sogn. Gift: 1) 1778 i Asker med frk. Anne Margrete Orning, f. ca. 1748, død ca. 1800 i Kristiania, datter av obl. Wilhelm Friderich Orning og Anna Agathe Zitlow Kaas. - 9 barn. - 2) 26-2-1802 med den første hustrus søster, enkemadame Rebekka Dorothea sal. Hess, f. Orning, død i Jarlsberg 6-7-1816, 71 år gml.Så er det Christian Friderich, f. ca. 1745 i Norge (Ovenstad). Gift 20-2-1779 med jfr. Helle Sophe Lund, datter av sorenskriver Lund.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Da var det jo brått 7 barn allerede :-)Vil bare legge til at Anna Agathe Zitlow Kaas, også er et oldebarn av Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg. Jeg prøver å få på plass alle etterkommerne etter disse.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja her var det nok flere enn meg som smiler fornøyde, til tross for regnværet. Tusen takk for mye info.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg skrev feil i innlegg 9. Anna Agathe Zitlow Kaaser et barnebarn av Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg.Hennes døtre Anne Margrethe og rebekka orning som begge var gift med Paul Jørgen Beichmann var deres oldebarn.Beklager. *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ulrich Fredrich Beichmann skal visstnok ha vært gift 2 ganger ifølge mine notater, men jeg vet ikke med hvem.Det er kanskje Ulrich Fredrich Beichmann som får en sønn Ulrich Fredrik i 1765 også? Kanskje mor til barnet er hans 2 kone? Lenke*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Iflg. F.S. blir det døpt et guttebarn ved navn Ulrich Fredrich i 1761 i Vågå. Mor er den samme som i innl.2 Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Kathe :o)Det kan ikke være Barthe Sophie Fremming som var mor til den Ulrich Fredrich som du nevner ble født i Vågå i 1761. Barthe Sophie Fremming døde 28.sept. 1756 Fåberg, Oppland, og ble grl. 10. okt 1756.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Riktig det Rigmor, men litt lenger ned i samme innlegget står det at han hadde besvangret en fattig offisersdatter etter at han ble enkemann. Hun het Hedevig Marie Brandt. Smil fra Kathe også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg kikket en gang til på kirkeboken for 1765 (innl.13) Jeg synes det ser ut som om det står 'uægte b.' foran navnet. I så fall er ikke Ane Margrethe hans annen kone. I alle fall ikke da. Litt vanskelig å tyde etternavnet hennes. Noen forslag? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg legger ved linken til barnet (Ulrich Fredrik)født i 1765: LenkeDette barnet ser for meg også ut til å være født utenom ekteskap.Morens navn ser ut til å være Ane Margrethe Schulzer - Schulfer?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Og her er dødsfallet til Ulrich Fredrik Beichmann i Tønsberg, som døde 73 år gammel: LenkeHan nevnes som løytnant ved sin død. Klarer ikke helt å få med meg det som står der. Sovnet om morgenen tidlig i sengen?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Øverst på denne siden Lenkegifter den ædle frøken Cathrine Marie Beichmann seg i Fåberg 1762, med kaptein Nicolai Bernard von Thomasen? De fikk kgl. bevilling 16.mars.Er denne Cathrine Marie Beichmann også en datter av Ulrich Fredrik og Barthe Sophie tro?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Cathrine Marie Beichmann må være en datter av av Ulrich Fredrik og Barthe Sophie. Jeg ser at det er undertegnet (av faren) med U. Beichmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nicolai Bernhard Thomsen var f. ca. 1722 i Norge (iflg. Ovenstad). Han var gift 1. med Sara Annichen Rabe, død 18-1-1759 - 3 barn og 2. med Cathrine Maria Beichmann, død 15-11-1773, datter av obl. Han blev ved kgl.res. 24-1-1781, efter en prosess med regt.chefen grev Schmettow, helt kassert og tilpliktet å betale en større sum penger. - Hans 9 barn innsender 12-7-1781 et andragende om understøttelse. - Faren sies der uten forutgående klage avskjediget. - Derpå har han forlatt sine barn og sitt fedreland, og barna har i 7 mndr. ikke hørt noe fra ham. - Meddelt endelig avskjed i nåde 8-8-1781, dog uten tillatelse til å bære uniform og felttegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.