Gå til innhold
Arkivverket

[#61452] Solformørkelse


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Finnes det noen beretninger fra forne dager om sol-eklipsen som visstnok skjer hvert noen og femti år i Norge ?Her i Harstad så vi det klart og tydelig.Nederste fjerdedel av sola var aldri dekket.Den svarte skiven kom inn fra klokken 2 og gikk sakte over til klokken 10.Jeg ordnet med sveisemasker-briller til både ansatte og kunder og da så vi sylklart.Og det sprøe lyset !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Min søster i Grimstad ringte til en annen av våre søstre nordpå og tipset henne om denne solformørkelsen, og hun fikk til svar: 'Nei, hvorfor skulle jeg se på den? Her har det vært solformørkelse i mange uker nå.'Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1): Mellomroma mellom formørkingane varierer mykje. Det er vel berre 5-6 år sidan sist det var ei delvis formørking her. Full formørking var det ein gong på 1920-talet, og vert det igjen ein gong i neste hundreår.Av 'historiske' solformørkingar er vel den i 1030 best kjend. Ho var i august, men vart i 'folkeminnet' og soger/legender (inkl. Snorres kongesoger) lagt til den dagen (heilag-)Olav fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg stusset veldig da de på fjernsynet fortalte at dette skulle være en begivenhet. For det er vel ikke så sjeldent egentlig? Det er solformørkelse med tre-fire års mellomrom. den forrige var 29 Mars 2006.. men den totale er det så mye som opptil 300-400 år imellom.Husker godt en solformørkelse på 70 tallet.. og de opplysningene om at det ble en total formørkelse i 2008. Husker mine tanker om at det var så lenge til..og at jeg den gang ville være gammel. Nå er jeg 48 og har vel skiftet litt syn på det med alder. Men ved neste totalformørkelse på 2090 tallet er jeg vel i det minste godt voksen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg husker godt den totale solformørkelsen i 1954, og husker at avisene oppfordret folk til å sote glass-skår over åpen flamme for å bruke foran øynene og dette funket helt greit, spesielle briller var ikke å få tak i da, og sveisemasker var ikke hvermannseie. Husker det var kaldt og stapp mørkt et øyeblikk mens formørkelsen sto på. Men den neste totale i 2097 er det nok bare å glemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Formørkelsen i 1954 var vel den 30. juni og jeg var da på speiderleir på Valen i Hordaland. Der var fint vær og stor spenning da det plutselig ble mørkt, midt på en av årets lyseste dager. Alle hade fått sotet glass og kunne se 'koronaen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Formørkelsen i 1954 var vel den 30. juni og jeg var da på speiderleir på Valen i Hordaland. Der var fint vær og stor spenning da det plutselig ble mørkt, midt på en av årets lyseste dager. Alle hade fått sotet glass og kunne se 'koronaen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da var det kanskje måneformørkelse den 18.08.1999? Ellers er jeg visst reneste ungdommen her inne i forhold til enkelte her inne, og 1954 var 4 år før jeg i det heletatt ble født. Jeg ble også forundret da jeg hørte at det solformørkelsen nå skulle være en stor begivenhet siden jeg mente å huske at det hadde vært flere tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det som var den 'store begivenheten' nå i går, var jo at det var TOTAL solformørkelse et sted på norsk jord. Selv om dette stykket norsk jord var en liten, forblåst, iskald øy øst for Svalbard.Her i Oslo var det da delvis solformørkelse grytidlig en morgen for ca. 5 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Har rotet litt rundt på NASA's sider:'Nylige' sorformørkelser som har berørt Norge:1 Aug 2008: Total formørkelse på Kvitøya, ca 50% i Sør-Norge.29 Mar 2006: Ca. 30% formørkelse over hele Norge: [url="http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEplot/SEplot2001/SE2006Mar29T.GIF>Lenke3 Okt 2005: Ca. 20% (i nord) til 40% (i sør) formørkelse, Lenke31 Mai 2005: Ca. 90% formørkelse i store deler av Norge, men i 5-tida om morgenen. Lenke11 Aug 1999: 50-70% formørkelse i Norge, Lenke Kommende formørkelser som berører Norge:20 Mar 2015: 90% formørkelse i store deler av Norge, Lenke10 Jun 2021: 40-60% formørkelse, Lenke12 Aug 2026: Ser ut som denne vil brøre Norge. Usikker på hva de rosa linjene betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Har rotet litt rundt på NASA's sider:'Nylige' sorformørkelser som har berørt Norge:1 Aug 2008: Total formørkelse på Kvitøya, ca 50% i Sør-Norge.29 Mar 2006: Ca. 30% formørkelse over hele Norge: [url="http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEplot/SEplot2001/SE2006Mar29T.GIF>Lenke3 Okt 2005: Ca. 20% (i nord) til 40% (i sør) formørkelse, Lenke31 Mai 2005: Ca. 90% formørkelse i store deler av Norge, men i 5-tida om morgenen. Lenke11 Aug 1999: 50-70% formørkelse i Norge, Lenke Kommende formørkelser som berører Norge:20 Mar 2015: 90% formørkelse i store deler av Norge, Lenke10 Jun 2021: 40-60% formørkelse, Lenke12 Aug 2026: Ser ut som denne vil brøre Norge. Usikker på hva de rosa linjene betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Ikke for at det betyr så mye, for i Vardø har vi nå hatt solformørkelse sammenhengende i 3 måneder denne sommeren. Men for all del, fenomenet på fredag ble også registeret hos oss, selv om selve formørkelsem ikke var synlig, annet enn at det ble litt mørkere ved 11-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.