Gå til innhold
Arkivverket

[#61453] Bryllup i Odalen


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Jeg forsöker å finne ut i hvilken kirke Ola Larsen og Tore Amundsdatter giftet seg i 1798 Ola kom fra Steinshagen i Nord-Odal og Tore fra Melgården, Ström i Sör-Odal. I 1826 kjöpte de bruket Grönnerud i Nord-Odal. Begge döde i Nord-Odal. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel ekteparet i 1801 med barn? LenkeSkulle nesten tro at bryllup ville vært i Strøm, Sør-odal, men ikke så lett å lese kirkebpka med kronologisk liste.Håper noen fra Lokalmiljøet kan hjelpe deg med dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk Fam.s fant jeg disse barna av samme par døpt Sør-Odal:Lars dpt 12 des 1802Amund dpt 23 jun 1805datter Tore dpt 31 jan 1808Ole dpt 23 jun 1811ny datter Tore dpt 9 feb 1817, sikkert oppkalt etter første Tore som nok er død tidlig.Legger en lenke til det første barnet jeg fant her: LenkeSiden alle disse barna er født i sør-Odal, ville jeg tro at ekteparet giftet seg på hennes hjemsted.Håper du finner svaret i digitale kirkebøker, litt tidkrevende, men bøkene er lesbare i 150%forstørrelse. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg omsider vielsen i kirkeboka for Strøm, Sør-Odal:Se venstre s. 2. rad, nest nederst: Lenkeungkarl OLe Larsen Ekornhol, og pige Thore Amundsdatter.Caut; Aslak Hansen Ekornhol og Finn Andersen ... ( forbehold om rett tolking av teksten)Håper noen har tilgang til flere opplysninger om denne familien. Litt vrient å finne det man søker i de kronologiske lister, der det finnes både barndåper,konfimantlister, vielser og døde lister på samme sider.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Til innleg (5) Gunn har vel funnet trolovelsen til til dette paret. Her er det som står i kirkeboka.:Søndag 6. September ved Opstad. Trolovning U. Ole Larsen Ekornhol og Pigen Thore Amundsdtr. Norsæt. Causjoniste var Aslak Hansen Ekornhol og Find Andersen IlgoUten at jeg har leita mere i kirkeboka, vil jeg vel tro at vielsen også fant sted i Oppstad kirke. Det står Norset som adresse på Thore, men det kan hende at hun var i tjeneste der ved trolovelsen. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ungk. Ole Larsen Ekornhol og pike Tore Amundsdatter Furunes trolovet 6/9 1798, viet i Oppstad kirke 11/10 s.år. Forlovere Aslak Hansen Ekornhol og Finn Andersen Ilgo. Trolovelsen finner du på side 680 i kirkeboka. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.