Gå til innhold
Arkivverket

[#61454] Hva skjedde i Helgeberget i Grue 17.feb 1840?


Gjest Morten Søgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Søgård

4 personer døde samme dag i Helgeberget i Grue 17. feb. 1840.Jeg drev og lette etter dødsdato på min ane Johan Olsen f.ca 1779 i Furuberget,Grue , da jeg kom over dette.Det er en Johan Olsen blandt de 4 døde i rett alder.V. side litt ned: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Morten!'Disse 4 Personer ere opgivne at være døde paa een Dag i eet og samme Huus'.Høyrdest litt skummelt ut, dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei fra en annen Morten!Det er vel faktisk seks personer som døde på 'Helgeberget' samme dag. Det står gjenntagelsestegn under den teksten som det er spørsmål om, som må gjelde for de to neste personene (samme dødsdag)på listen. Etter ordet 'Huus' er det anført flere 'opplysninger', men jeg greier ikke helt å tolke hva som står.Hilsen Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

hei Tror det står 'død af nervefeber eller.......,Helgeberget' De dør ikke samme dag som de 4Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Ad (4): Nei du har helt rett angående dødsdagen, men de begraves samme dag (det var der jeg så på feil kolonne). Men de dør med få dagers mellomrom, både seg i mellom og i forhold til de fire første. Det må antakeligvis ha vært noe smittsomt 8, se (5).Hilsen Morten R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre R. Lien

Hans Marius Trøseid: Grueboka Finnskogen. Gards-og slektshistorie. Grue kommune 1990, side 606, har en omtale av dødsfallene på Helgeberget (Nilstorpet) vinteren 1840.Det gikk da en epidemi av nervefeber (tyfus)over Grue, særlig Finnskogen. Nilstorpet ble spesielt hardt rammet. og dødsfallene her blir omtalt i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.