Gå til innhold
Arkivverket

[#61456] Uhrmager Ludvig (Ludwig) August Zapffe; hvor drog han etter Kragerø i 1841?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Er det noen som kjenner til den videre skjebnen til Uhrmager Ludvig August Zapffe. Han ble født i Christiania og døpt i Vår Frelsers kirke 19.april 1811. Han ble konfirmert samme sted i oktober 1828.Siste kjente opplysninger er at han gifter seg i Kragerø 12. mars 1841 med Aase Marie Johnsdtr.Er også interesert i opplysninger om Ludvig i perioden før 1841.Se forøvrig debatt #27343 og #14260Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Roald,Jeg søkte på globalt søk i digitalarkivet... Har du sett denne? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=if01041815&personpostnr=291&merk=291>Lenke.Det er melding om at familien Zapffe flytter fra Kristiania til Moss i 1819 med en 8 år gammel sønn ved navn Ludvig - kan det være ham? Kirkeboksiden her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Et spor fra Familysearch.com:MAREN ZAPFFE Father: LUDVIG ZAPFFE Marriages: Spouse: CARL JOHAN APPEGAARD Family Marriage: 08 JAN 1851 Spydeberg, Ostfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Maren f. 1816 er vel den søsteren som flyttet til Moss sammen med Ludvig f. 1811 - som jeg ser du fant allerede i debatt 27343... Beklager! K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloTakk for alle innspill. Zappfe familien er ikke veldig stor, med noen i familien har alikevel satt endel spor etter seg.Desverre så ender de fleste spor etter Ludvig August ut i sanden....Men håper at noen kjenner til og kan komme med mer info.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Roald Sjursen

Henter frem igjen denne etterlysningen etter Ludvig August Zappfe.Kanskje det nå, er noen som kan hjelpe?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Einar Tømmerås

Du nevnte at Zapffe-slekta var liten.Peter Wessel Zapffe 1899-1990 , en apoteker-sønn fraTromsø , var medansvarlig for nordnorsk humors bibelVett og uvett.Da har du både en Uhrmager og en Apotheker antageligvisi samme familie.Har ikke lest tidligere debatter om Zapffe.Verdien av Vett og uvett er sitat: hunjnner prosent null--og han lyg så han kikne , han lyg så må ha kjerringa årope ætte kyrn , elså kjæm dæm ikkje.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloDet er samme Zapffe slekten, men noen generasjoner senere. Noen av Zapffene gjorde seg positivt bemærket rundt om i Norge. Innen arkitektur og filosofi er sannsynligvis der hvor flest er kjente.Jeg leter etter en mulig stamfar fra Bergen i 1835. Det er faren til Ludvig August (nr 20) LenkeMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865-tellingen finner jeg ved landsomfattende søk 7 personer i Olso, 7 i Larvik Vestfold, og en i Kongsvinger som bruker Zapf(f)e-navnet. Legger inn lanke til en familie her: LenkeFinner ikke den du søker etter i Norge i 1865. Kan han være død tidligere eller emigrert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er han nevnt i kirkebok for Kragerø 1841 ( inn og utflytterlister) Litt vrient å tyde, og håper noen kan hjelpe med å lese hav som står øverst til v. her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Gunn. Den innflyttemeldingen manglet jeg. Jeg har ellers klart å følge han til vielsen 12/3-1841, men finner ikke han senere. Konen er også forsvunnet.Er det noen som klarer å tyde teksten i lenken i #13?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.