Gå til innhold
Arkivverket

[#61465] Tislef vielse i Vor Frue


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Jeg leter etter vielsen til Anne Sophia Tislev/Tislef men fant Ingebor Anna Tislef som giftet seg med Poul Christian Steen den 27.sep 1789 i Vor Frue, Trondheim. Jeg håper det gir en peiling om Anna Sophia men jeg kan ikke leser fars navn. Vær så snill å se på det. Lenke På høyre siden, s. 81, den siste. Er det fars navn etter Ingeborgs navn? Står det Soren M---? Jeg er veldig takknemlig for hjelpen. Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei JoyJeg kan ikke se at fedrenes navn er oppgitt. Men det står at: 'jomfrue Ingeborg Anna Tislef af Frue Menighed, effter frambragt Sikkerhed for det Kongel: Vielse-brev, samt Quitteringer'Poul og Ingeborg ble viet i huset, noe man måtte ha kongelig tillatelse for å gjøre. Det er nok denne tillatelsen som det siktes til når man omtaler Kongel: Vielse-brev. Det ser forøvrig ut til at det nærmest var en mote blant litt finere borgerskap og embetsmenn å gifte seg i huset.Kongebrevet vil være utstedt av Danske Kanselli. Det er kanskje mulig at kongebrevet kan gi noe mer informasjon. Send en mail til Riksarkivet, Oslo, hvor man har de norske kopibøkene fra Danske Kanselli for denne tiden og be de se etter hva man kan finne.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk mye, Tor. Det er veldig interessant å lære om. Siden det er Anne Sophie Tislev som jeg ønkser å finne, skal jeg vente litt før jeg skriver til Riksarvet men takk at du anbefalte det. MVH, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Ja, Anne, takk for opplysninger. Det er den andre vielsen til Anne Sophie med Hans Salomonsen. Hun var enka da hun giftet seg og det står hun er fra Trondheim, men jeg kan ikke finne hennes fødelse eller den første vielsen. Men det er hyggelig at du leste innlegget og fant så mye. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.