Gå til innhold
Arkivverket

[#61466] Søppelpost - ?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Dette er ikkje akkurat i emneområdet for brukarforum, men kanskje kan andre ha nytte av eit eventuelt svar, så eg spør den som kan kjenne seg kalla til å svare:Søppelpost har eg 'alltid' fått, men den siste tida har det dukka opp eit nytt fenomen: 'undeliverable' eller 'returned'-meldingar frå diverse postmaster etc.Eg opnar dei ikkje, men ser uansett at dei tilsynelatande er sende frå mi epostadresse (ei av ei).Spørsmåla mine er då:Kan nokon der ute sende ut søppelpost med mi adresse som avsendar?Eller kan mi maskin sende ut søppel utan at eg veit om det eller at det viser i 'sendte elementer'?Er det noko eg kan gjere for å få slutt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Spørs om det er noen du har hatt kontakt med som har hatt virus på maskina si, uten at jeg vet dette sikkert. Det er stygt å si det, men jeg lurer på om offentlige instanser er skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Dersom man har det riktige programmet, er det ingen sak å legge inn hvem som helst som avsender. Epostadresser er salgsvare og noen gjør butikk på å lage programmer som samler inn epostadresser fra forskjellige nettsisder eller lager virus som vidresender epostadressene du har liggende på maskinen.For å unngå spam eller tyveri av epostadresse er det viktig å ikke legge ut epostadressa si i klartekst i fora som dette.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

En metode for å unngå søppelpost er å skaffe seg en ny adresse. Problemet som da kommer er å beholde kontakt med de en ønsker å ha kontakt med. Man må da sende ut en melding til disse med beskjed om hva som er din nye adresse. Ved å sende meldinger til flere enn en eller sende vanlig kopi til slekt og venner så blottlegger du adressene til øvrige du sender melding til. Men, her kommer et råd som jeg mener at er helt nødvendig. Lag en melding du adresserer til deg selv. Legg til blindkopi, (blind carbon copy) til alle du ønsker å informere. Dermed kan den enkelte mottager kun se din melding og adresse men ikke adressene til andre som har mottatt meldingen. Desverre er bruk av vanntette skott nødvendig. Men andre kan ha andre oppfatninger/metoder???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg køyrer jamnleg virus-sjekk og trur maskina mi er fri. Ut i frå det Asbj.A skriv, forstår eg at søppelpost som ser ut til å kome frå mi adresse kan vere sendt frå ei anna maskin, og då er det vel ikkje så mykje eg kan gjere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg fikk stoppet all spam ved at jeg gikk inn på webmailen min og ga bedskjed om at jeg ikke ville ha spampost. Jeg har siden ikke mottatt noen !Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Slike 'spam-rense-roboter' er ikke feilfrie, og det kan hende at de filtrerer ut mail som ikke er spam. Det har hendt meg og flere jeg kjenner. For å sikre seg mot dette, må man logge inn på webmailen med jevne mellomrom og se igjennom søpla, og selvfølgelig slette alt som virkelig er søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Generelt kan du bruke en epostleverandør som kjører spamfileter.Du kan kode din epostadresse på dine nettsider, slik at adressen ikke er direkte maskin lesbar.Du kan påpeke overfor alle (venner) som sender adressendringer at de bruker BCC på din adresse. Da er din adresse ikke tilbjengelig for alle andre som får samme epost.Har du en seriø epostleverandør, så har denne også et Postsystem slik at du kan sende disse meldingen til vedkommende som vedlegg. Det samme har en rekke leverandører av f.eks. epostlister.Aldri svar på disse meldingene. Det hjelper ikke. Slett de direkte. Et svar er bare en bekreftelse at adressen er gyldig.Etter at jeg startet med å bruke epostleverandørens Spamopplegg, har mine Spam blitt redusert fra ca 500 pr uke til 3-4 og det klarer jeg å leve med når jeg vet jeg har stor postmengde.Husk også at mye av spammen eenten inneholder virus eller link til virusbefengte sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil si det samme som deg Otto, og etter at jeg begynte med Telenors spamfilter for 3-4 år siden så ble spammen redusert fra ca 150 spammail pr. dag til kanskje 10 pr.uke. Det skal også gå an å sette opp spamfilter selv, men det høres nokså tungvint ut syns jeg. Da må man jo også ta inn dritten på pc-en før man selv fjerner den. Telenors spamfilter koster meg 29 kroner pr månder, og jeg betaler det gladelig for å nesten slippe spam. Kanskje er det andre selskaper som tilbyr det billgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg blir alltid mistenksom og skeptisk når noe er gratis. Er det like bra som spamfilter man må betale for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Kanskje feil å skrive Gratis, men det er gratis for alle privatkunder - og ja, det er minst like bra som det som Telenor tilbyr. Her er ein lenke til Mimer Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mulig jeg tar feil, men jeg har en mistanke om at det ikke er vanlig spam det Aase har fått, men at det er virus på ei eller anna maskin et sted og som sender ut mail ukontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Enkleste måten å slippe å få søppelpost på er å ikke oppgi epost-adressa til alt og alle.Ha gjerne flere forskjellige epostadresser: ei adresse som du bruker i jobbsammenheng, ei adresse du bruker til slekt og venner og ei tredje adresse som du kan legge igjen på internett hos institusjoner eller firma du ikke føler deg trygg på men som krever at du legger igjen epost-adresse.Om sistnevnte adresse mottar søppel eller blir misbrukt på andre måter, så avslutt adressa og opprett ei ny adresse for tilsvarende bruk. Du går ikke glipp av noe viktig allikevel.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Akkurat det siste stemmer ikkje heilt, Asbj. Det er ikkje lenge sidan eg fekk svar frå USA på ei etterlysning som ligg ute med den aktuelle epostadressa, så eg har ikkje lyst å slette henne.Eg har rimeleg bra søppelsortering - toppen 10 som slepper gjennom pr dag, men eg går gjennom søppelkassa dagleg for å om der er feilsortering.Men det nye er då altså at store deler av den utsorterte søpla er 'undeliverable' og liknande som tilsynelatande har mi adresse som avsendar - eit utspekulert knep for å få meg til å klikke på vedlegga, går eg ut frå, men dei lurer ikkje meg så lett. Det er berre litt ufyseleg å tenkje på at andre kanskje får søppel som ser ut til å vere sendt frå mi maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Her er en link til en som har utviklet et system for ikke å få spam: LenkeDet er på engelsk, og det krever at en har sitt eget domene og rår over egne mailsettings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Programmet Spampal gjør jobben enkelt og greit. Det er også gratis. Jeg har brukt det i mange år og det gjør definitivt jobben. Har mail fra Telenor, Tele2 og NGT og den filtrerer bort tilnærmet alt søppelet som kommer via Tele2 (som ikke kjører eget spamfilter, noer de 2 andre gjør). Her er lenke til hjemmesiden til Spampal: http://www.spampal.org/Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Er vel en mulighet å gå inn på detaljer om epost 'sendt fra sin egen' maskin og se IP-adressen og sjekke dette mot den maskinen kjører på?Noen har samme IP lenge, mens andre får ny ved hver pålogging, men noe er sikkert å finne ut på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Sente mail til en komune (Sirdal),fikk en masse skit tilbake osv,den ble ikke levert.Videresente den samme til egen adresse,gikk normalt.Har en hel del filter ,brannmur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.