Gå til innhold
Arkivverket

[#61470] Hvem var Johannes Olsen Fossheim-Sandal f.ca.1724 i S&F sine foreldre ?


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg søker opplysninger om hvem som var foredrene til Johannes Olsen Fossheim-Sandal f.ca.1724 i S&F.Han ble viet med Gunilde Nielsdtr. Viken 12.01.1749 (har ikke hennes foreldre heller.)Det var skifte etter Johannes Olsen Sandal 03.06.1800 :Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dette må sjekkes,da det kun er informasjon fra FS.Foreldrene til Johannes oppgis å være Ole Olsen Fossem og Ragnhild Andersen Sunde : Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Ann-MaryJeg skal se om jeg finner mer, på grunnlag av de opplysningene du ga meg her. Tror dette er rette familien, men har store problemer med å finne dokumentasjon på dette.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant vielsen mellom Olufv Olsen Fossem Ragnille Andersd Sunde 2503 1207 1712 i basen 'Vigde i Jølster 1696-1821 ' De giftet seg 12.07.1712. Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Ann-MaryBeklager jeg ikke har svart før. Internett sluttet å fungere etter forrige innlegg. Håper det er fikset nå.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da fant jeg flere opplysninger om Olav og konen hans under skifter på Fossheim:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 27.7.2007 10:34 (2) Ole Olsen står som bruker og (fra 1727 eier) av 2 1/2 pund smørs leie i Fossheim til 1738, da Sakkarias Olsen overtok. Han hadde bygslet i 1712, og giftet seg samme år med Ragnhild Andersdatter Sunde. Jeg har tatt for gitt at Ragnhild er den Ragnhild Andersdatter som nevnes som datter av Anders Nilsen Sunde/Dvergsdal i skiftet i 1728, hans enkes navn var Dorthe Olsdatter, arvingene var barna Ole, Dorthe, Ragnhild og Ingeborg. I 1701-manntallet nevnes Ole Olsen, 8 år gammel, på Fossheim. Han var sønn av Ole Bendiksen. Under Store Nordiske Krig så mange unge menn et poeng i å gifte seg i ung alder, for å slippe utskriving. --------------------------------------------------------------------------------mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.