Gå til innhold
Arkivverket

[#61474] Totenklokke - Mads Romhuus


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg har en gulvklokke etter mine foreldre. Det ble sagt at det var en Totenklokke. På urskiva står Mads Romhuus, men jeg kan ikke finne det navnet på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende navnet skriver seg fra denne gården på V.Toten? LenkeKan hende lokale folk fra Toten kan hjelpe deg med klokkas opprinnelse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Rolf!Gårdsnavnet Romhuus finner jeg kun i Aurskog .Fant en Mads Fredriksen Romhuus konfirmert i 1800 i Aurskog( felt nr 2): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=476&idx_id=476&uid=ny&idx_side=-177>LenkeFant også denne familiebasen,hvor det står at Mads Fredriksen Romhuus er klokkemaker.Foreldrene heter Fredrik Olsen Randum og Anne Marie Jensdatter Bokstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det så jo bra ut Ann-Mary!Ser av Dis gravminner at mange bruker Romhus som etternavn i Aurskog.Håper lokal slektforskere kan hjelpe deg med denne klokkemaker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Et lite utdrag fra BB under Romhus: Fredrik Olsen døde i 1802 og enken året etter. Barna som da var voksne på 2 nær, var spredt, 4 av dem var på Auli i Nes, blandt dem Mads Romhus, vel den mest kjente av klokkemakerne med Romhusnavnet. Han ble også boende i Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Olav Ingstad: 'Urmakerkunst i Norge' forteller ganske mye om tre generasjoner urmakere i Aurskog: Jens Bogstad, Fredrik Rannem gm datter av Jens og 3. generasjon Mads Romhus som flyttet til Nes på Romerike og videreutviklet seg der. Ingstad sier at Fredrik er sønn av Jens, men det er vel riktig som vist i tidligere innlegg at han er svigersønn. Jens hadde også en bror, Hans Bogstad som var urmaker. Det står også omtalt en Engebret Bogstad uten at han blir plassert inn i familien. I samme boka kan du lese mye mer om Totenklokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Jerpseth

Jeg har lånt og lest boka du skrev om, Sverre, men det står lite om selve Mads Romh(u)s. På nettet har jeg funnet ham som Mads Fridriks. født på Oulie (Auli)16.06.1777, g.m. Mari Sørensdatter Grønbakken 15.10.1807, 23 år i ft. 1801. Gulvklokka som jeg har, kan kanskje være lagd ca 1820 - 1840. Hjemmet mitt ble bygd i 1865 og klokken er muligens kjøpt da. Mads var sønn av Fridrik Olsen på Vestre Oulie, gaardbruger og uhrmager han også. Det var forøvrig langt flere urmakere på Østlandet enn jeg trodde. Jeg ville ha gjettet at de fleste klokkene kom fra Tyskland f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.