Gå til innhold
Arkivverket

[#61479] Amalie og John Sommer, Hans Karl Hansen USA,testament


Gjest Marianne Innes Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Innes Hansen

Er det mulig å finne testamente til disse personene?Min tippoldemor Amalie Larsen f. 7 aug.1846 i Larvik dro til Chicago 29juni 1883 fra Kristiania.(Hun var da enke gift i Porsgrunn)I følge giftemål lisens 99278 Cook County IIIinois giftet hun seg 17jan.1886 m. Hans Karl Hansen f. 1859 i Gjerpen Skien. Hans døde av tuberkelose 39år gammel , 2feb.1898 gravlagt Mt.Olive cemetery. Amalie (48år)giftet seg igjen 12des.1899 Torgersens Bethania church.m. John Summer (38år) følge kirkebøker (ECLA) var han fra Trondheim . Han emigrerte i 1886.I dødspapirene døde Amalie 5 juli 1933 og John døde 15april 1937 der står det at han er født 6apr.1862 i Stavanger. Siste adr. til Amalie V.Ohio Str.232 Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I et annet tema er klarlagt at Amalie emigrerte under navnet Amalie Jensen i 1883. Alder er da oppgitt til 40 år selv om hun var født i aug. 1846 ifølge kirkebok for Larvik.I US census for 1900 heter hun Amelia Sommers, nygift med John Sommers, begge født i Norge. Hun oppgis nå være født i mai 1852, og immigrert i 1886, samme år som John. Han er 38 år.I 1910 census er hennes alder oppgitt til 59 år og immigrasjonsår 1884, mens for John er det 1882. Hans alder er nå ført som 41 år. Begge er i 2dre ekteskap.I 1920 er det kansje Amelias sønn, Arthur, født i 1890, vi finner med familie i Chicago, alder 30 år, født i Michigan. Faren (Hans Karl Hansen ?) er oppgitt være født i New York og moren i England (!).Finner imidlertid ikke Amelia eller John hverken i 1920 eller 1930 census. Endret de skrivemåten på navnene sine ? Finnes de opplysningene du nevner om dødsdatoer/-sted på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei. Fikk en del hjelp med dette i 2002-3. Men ble mest sendt til ,meg direkte på mail. Kan ikke finne dett som ble sendt på digitalarkivet igjen har vel blitt slettet. Har kopier av dødsmeld- for Amalie og John. Han kan ha skrevet etternavnet som Sommers. Alle 3 omtalte er gravlagt på samme kirkegård. Siste adr. til Amalie er som skrevet over dette har jeg fra skifte etter hennes foreldre i Larvik 1905.Hennes del gikk til de 7 barna hun reiste fra min oldemor var 7år og minste var 1år. Har vært mange spørsmål rundt Arthur f. 1890 er han sønn av Amalie og hans eller amalie og John eller John og hans 1 kone? Noen ganger står han som sommers, Hansenet.1910 telling 529 Central avenue Chicago John 41 år g.12 år husleier.telling 1920 Arthur Hansen 3840 West division St. redskapsmaker 30 år født i IL av norske foreldre g. 15juli-1908 Lena Bohlian 31 f. 21-4-1899 barn,Hazel 11 år, Helen 6 år, Irene 2 år.vet ikke om du kan få noe ut av dette. Regner med at Amalie ikke hadde noe etter seg. Hennes barn i Norge hørte aldri et ord fra henne spennende om det er noe skife etter hun og hvem er Arthur sønn av?. Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Ja der har du så og si alt. Jeg husket ikke tema nr. søkte på navn mitt men fikk det ikke frem har prøvd flere ganger. Trur du at det er noen mulighet å finne skifte etter disse personene?? og hvor kan jeg lete eller kontakte.Er det noen mulighet at det kan ha blitt sendt noe skifte til Norge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.