Gå til innhold
Arkivverket

[#61487] Røsløkken i Sør Trøndelag ( Midtre Gauldal)


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne Anne Zachariasdatter Røsløkken antagelig fra gården Røsløchen.Prøvde å lete etter noe som het Røsløkken i Bygdebøker for Singsås og Støren ( Midtre Gauldal) uten at jeg fant noe.Er det et annet navn som brukes.Er det så at Gården Røsløkken er i nærheten av Singsås? Vet noen noe om denne Ane Zachariasdatter Røsløchen og Erich Olsen Rognes af Støren ( henv til tema 60849). Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Gården Rødsløkken (Rødsløkka) ligger i Singsås, men Anne Zachariasd. var nok ikke herfra.I FT 1801 er det en Anne Zachariasd. som er tjener på gården Rejten i Singsås, 21 år gammel. Trolig den samme som ble konfirmert i Haltdalen i 1799 som Anne Zachariasd. Grødt, 19 år (født ca. 1780). Hun kan godt ha vært tjener i Rødsløkken rundt 1820. Jeg har imidlertid ikke funnet dåpen hennes.Så finnes det en Erik Olsen Rognes født 1771 (døpt 3.11.1771), sønn av enkemann Ole Andersen Rognes (Sørstu) og Anne Eriksd. Sandberget. Foreldrene var da trolovet, de giftet seg 23.4.1772. Erik Olsen er ikke nevnt i bygdeboka for Støren, men han ble konfirmert i Støren i 1786, i FT 1801 er han oppført under gården Rognes som ugift nasjonal soldat, 31 år, og i FT 1815 er han trolig inderst under gården Refset, 46 år.mvh Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Takk skal du ha Dagfinn for svar. Finnes det noe mer om disses aner eller stopper det her?Da mener jeg om det står noe i bygdebøker osv. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har notert en Ole Andersen Rognes døpt i Støren døpt 3.pepiphan 1722 som en av mine mulige aner, men han var gift med Kari Olsdatter Røttun døpt 27.12.1726. Hun døde imidlertid i 1767, og Ole Andersen kan jo godt ha giftet seg pånytt igjen. Hvis dette viser seg å være riktig Ole Andersen, så var iallefall hans foreldre Anders Olsen Rognes døpt 26.02.1693 og Gjertrud Svendsdatter døpt 22.03.1699. De ble gift i Støren kirke 04.04.1720. Gjertruds foreldre var Svend Pedersen Ruttum(??) og Mali Olsdatter som ble gift i Støren kirke 27.12.1698.Det skulle vel være mulig å finne i kirkeboka for Støren om det er den samme Ole Andersen Røttum her som senere ble gift med Anne Eriksdatter Sandberget 23.04.1772.Ole Andersen Røttum og Kari Olsdatter hadde sønnen Ole født ca 1747, og han ble gift med Olava Hansdatter i 1778 eller 1779 ifølge Familiy Search. De er blant mine aner hvis dette paret er de samme som i 1801 befinner seg på en plass under Stavshagen i Malvik. Det greier jeg ikke å finne bevis for. Derfor har disse også 'ligget på is' en stund her hos meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje finner du noe av interesse i denne debatten om Ole Andersen Rognes, hvis dette skulle vise seg å være din forfar Rolf:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her var det noe som ble feil, og jeg håper det blir riktig nå. Hvis ikke så gjelder det webdebatt 47198 her på Digitalarkivet.Lenke det da noe som ble feil. Håper det blir riktig nå:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Til Anne Lise:Ole Andersen Rognes (1722-1773) og Kari Olsd. Røttum (1726-1767) hadde bl.a. sønnen Ole Olsen Rognes, født 1750. Han ble gift 9.4.1778 i Støren med Olava Hansd. Hermo fra Singsås, født 1750. Begge ble konfirmert i Støren i 1768. I følge Singsås bygdebok bodde de på gården Reppe i Singsås i 1781 og på Vinsøyen i Horg i 1785. Det er vel ikke umulig at de senere flyttet til Malvik, men det kan kanskje Malvik bygdebok gi svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Jeg trodde jeg hadde giftermålet deres jeg også inntil i dag, og konfirmasjonen i 1768 hadde jeg. Navnet Olava er jo ikke så vanlig, og Olava og Ole her passer jo også aldersmessig med dem som var i Stav i Malvik i 1801. Jeg har prøvd å se i Malvik bygdebok når jeg har vært på biblioteket i Stjørdal, men jeg har ikke funnet Olava og Ole Olsen som nevnt under Stav der såvidt jeg har sett iallefall. Ders sønn Hans som er min ane videre født ca 1788 var senere husmann både Stavshagen og Stavsmarken ut fra opplysninger da barna til han og kona Guru Larsdatter ble døpt, men han er ikke nevnt under noen av disse stedene i bygdeboka for Malvik. Han kjøpte Roden i Malvik i 1837, og da er han nevnt der uten både kone og barn. Mine her kan ha vært andre steder i Malvik, og kanskje har ikke jeg funnet frem til disse stedene. Før eller senere skal jeg jo se tingbøker og skifter for dette området på mikrofilm(hvis det ikke legges ut på nett før jeg kommer så langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hadde Ole Olsen Rognes og Olava Hansdatter Hermo disse barna ?:1)Ole Olsen født ca 1783-86(15 år i 1801 og 29 år da han døde i 1812.2)Hans født ca 1788 og død 11.02.18433)Thomas født ca 1791-93.Er disse barna nevnt i bygdeboka for Singsås? Disse var iallefall i Malvik i 1801 Da jeg så i kirkeboka for Støren (den gangen på mikrofilm)var det vanskelig å plukke ut barn av Ole Olsen Rognes og Olava Hansdatter fordi de flyttet noen ganger, og sønnene deres hadde jo veldig vanlige navn. Jeg fant likevel en sannsynlg Thomas døpt 16.04.1791, med far Ole Olsen Krogstad. Ole Olsen Krogstad fikk også en sønn Hans døpt 10.p.trinit.1787(kanskje skulle det være Rogstad?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Ingen barn er nevnt i Singsåsboka, men siden Ole Og Olava holdt til i Vinsøyen i Krogstadgrenda i Horg, er dette trolig deres barn, som du også har funnet:Hans Olsen Krogstad, døpt 12.8.1787 i Støren.Thomas Olsen Krogstadsanden, døpt 16.4.1791 i Støren.Det kan også ha vært flere barn:Ole Olsen Rognes, døpt 26.7.1778 i Støren, gravfestet 13.12.1778, 19 uker gammel. Faddere ved dåpen var Roal Røttum og Anne Rognes (Anne Sandberget, Oles stemor?).Kjersti Olsd. Rognes, døpt 14.11.1779 i Støren, faddere var Thomas Rogstadgrinden (Oles onkel Thomas, gift med Marit Rogstadgrind?) og Siri Rognes.I Bygdeboka for Horg (bind 2, jeg har dessverre ikke den) står det trolig mer om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Skal se om biblioteket i Stjørdal har bygdeboka for Horg når jeg skal dit igjen i høst(mine foreldre bor i Stjørdal). Hvis ikke kan jeg jo fjernlåne den senere gjennom biblioteket her. Nå var det vel noen av svarene jeg fikk på emnet om Olava og Ole at jeg merket meg Ole Olsen Krogstads to sønner Hans døpt 10.p.trinit.1787 og Thomas døpt 16.04.1791. Det er mulig at jeg også prøver å sjekke på mikrofilm en gang om det er skifter i Malvik etter Olava og Ole.Stjørdal bibliotek har jo skiftene for Stjør-og Verdal, men det er lite fra Malvik på disse filmene har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.