Gå til innhold
Arkivverket

[#61488] Hvor var fam Høyer og fam Bergh?


Gjest brit halleland
 Del

Recommended Posts

Gjest brit halleland

Jeg har funnet min oldemor Thora Gerharda Gunera Marcusdatter (?) Høyer, født i Svelvig, i en kirkebok for Hurum. Faren var Marcus (Marius)Høyer og moren Anne/Anna Kirstine Høyer født Bergh.Jeg finner Gerharda Høyer i folketellingen av 1875,hun bor da i Kristiania og heter fremdeles Høyer, hun gifter seg i 1976 med Ole Gerhard Lunder i Kristiansand. Men jeg finner ikke foreldrene hennes i noen folketellinger. Det ser ut som om faren var skipper eller skipskaptein.Er det noen andre slektninger av disse som leter og har funnet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg fant på Familysearch at Marcus og Anna giftet seg 22 Desember 1850 i Strømmen.Men siden kirkebøkene ikke er tilgjenglig akkurat nå så får du ikke sjekket det.Men jeg har lett litt andre steder også uten at jeg kan finne dem.Navnet Høyer kommer vel kanskje fra Høyen i Svelvik.Jeg er selv fra Svelvik.Og Berghnavnet vet jeg finnes der også.Ikke tilknyttet et spesielt sted.Men jeg har selv noen Bergh i mine papirer om min slekt.Så vi får lete videre når kirkebøkene blir tilgjengelig.Mvh.Lisbeth.W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Tusen takk for svar! I Strømmen, nord for Oslo, altså? Fadderne til min oldemor Gerharda var bl a Wilhelm Bergh (Cand jur ser det ut som det står), fru Marie Bergh, Skipskaptein Thor T Høyer og Caroline Høyer. Kjenner du disse Bergh? Jeg er helt ny her, jeg visste ikke at det var noe som het Familysearch, skal finne det. Tusen takk! Mvh Brit H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei du.Nei ikke Strømmen nord for Oslo.Strømmen i Svelvik kommune Vestold.Fint at du kom med mere navn.Det er en del Høyer i Vestfold.Skal se hva jeg finner.Familysearch finner du på SOL.no/slektsforskning.Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Caroline fant jeg igjen i Kristiania Stolmagergaten nr 19.Hun er da på besøk hos slektninger.Disse heter Grønn til etternavn.Hun er født 1818 i Svelvik.Da fant jeg en ihvertfall.Bare å lete videre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Mulig jeg fant Thor Høyer også.Gifter seg 26 januar 1802 med Live(Liv)Larsdatter på Strømsø i Drammen.Men det er ikke sikkert at det er han altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Fant nå noe spennende.Cristian Høyer og Marthe Christensdatter Solset får en datter Caroline Høyer den 27 april 1836 på Tangen i Drammen.Dette er kanskje familie med de andre Høyer jeg har funnet.Leter videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Fant nå noe spennende.Cristian Høyer og Marthe Christensdatter Solset får en datter Caroline Høyer den 27 april 1836 på Tangen i Drammen.Dette er kanskje familie med de andre Høyer jeg har funnet.Leter videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS VRI (kirkebokdelen) har jeg funnet 4 barn av Marcus og Anna: Maren Marie (f.-dpt) 8/12 1861-22/6 62, Marinus 15/2 64-10/7 64, Thor Gerhard 15/10 65-3/6 66 og Aage Skavland 16/10 68-30/5 69. Alle døpt i Domkrk./Trefoldighet i Oslo.Foruten disse er det jo også iflg. FS 5 barn til født i Strømmen/Hurum i tiden 1853-1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Strømmen i Vestfold, altså. Svelvik ligger i Vestfold? Dåpen til Gerharda fant jeg i en ministerialbok og en klokkerbok for Hurum (Buskerud), så nå hadde jeg begynt å tro at Svelvik lå i Buskerud.Jeg fant Familysearch og prøvde å melde meg inn, men gjorde visst noen feil.Jeg fant også Caroline hos familien Grønn i 1865. Det sto at hun var 48 år, så jeg regnet ut at hun var født i 1817. Så mitt neste trekk nå var å lete etter dåpen hennes, men jeg kommer ikke inn på kirkebøkene nå. Hun var altså ca 35 da hun var fadder til Gerharda. Kanskje en tante?Hvis det er den samme Thor Høyer, var han fadder i en alder av 73 pluss....? Vel. kanskje?Gerharda ble født og døpt i 1853, noen steder 1852. Altså over femti år etter at Thor giftet seg.Hvis jeg klarte å lese teksten - det er mye blekk og slynger - tror jeg en av fadderne het Claus Thorsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Hvis det er riktig Anna og Marcus, har de tydeligvis flyttet fra Svelvig kort tid etter at Gerharda var født i 1853. Det ser ut til at Thora Gerharda Gunera ( som jeg alltid bare har hørt om som Gerharda Lunder, siden hun giftet seg med Ole Gerhard Lunder, som var min bestemors foreldre) er eldst av Annas og Marcus barn. Litt rart å tenke på henne som Anna, vi hørte alltid at hun het Stine Høyer, og det er tydeligvis en forkortelse av Anna Kirstine. Jeg har også alltid høt at hun var en slags kunstner, komponist? I hvertfall var familien Lunder svært musiserende, bestemoren min har fortalt hvordan 'alle' var tilstede i hjemmet deres når de spilte fiolin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en tanke. Kan Live Larsdt. være hans 1 kone. De fikk datteren Marte Magrete dpt. 5/4 1802 Strømsø.Jeg lurer på om ikke du har dumpa borti en losslekt fra Svelvik. Det finnes en Anders Toresen i 1801 med en sønn Tore Andersen der.Svelvik ligger under Hurum i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Hvis Live var hans første kone, fikk de altså en datter Marte Margrete i 1802. Hvis han giftet seg som enkemann i 1807 med jomfru Maren Nielsen fra Strømmen, blir det et langt sprang til Marcus dåp, med en mor som het Maria, fra Svelvig. Kan han være gift flere ganger? Hvis Maren og Maria er den samme, gikk det 13 år fra vielse til Marcus fødsel. Men han kan jo ha eldre søsken.Losslekta: Anders Thoresen blir altså far til Thore Andersen Høyer og bestefar til Marcus.Jeg skjønner ikke hvordan dere greier å finne alt dette! Det er kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det siste barnet jeg finner døpt 1860 : LenkeDisse dåpene er ført som du sier under Buskerud, og ikke i Vestfold. Grensene mellom Vestfold og Buskerud er flyttet flere ganger, Det er nok grunnen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Marcus Høyer og Anne Kristine fant jeg disse barna døpt:Thora Garharda Gunera 5 jun 1853 StrømmenMarcus 5 nov 1854 StrømmenMarcus dpt 1. mai 1865 StrømmenMaren Anne dpt 28 mai |860 Strømmenså fant jeg flere barn døpt i Oslo.Maren 1861Marius Marcus 18 feb 1864Aage Skavland Marcusen Høyer 1868( Med forbehold om rett avskrift.)Legger inn lenke til den ene barndåpen: LenkeDa skulle man tro familien kan finnes i 1865-tellingen og muligens 1875 i Oslo-området?Skal prøve med litt søking her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte denne sønnen som også skal være født i Oslo 1865? LenkeMerkelig at ikke foreldrene er nevnt i 1865-telling i Oslo.Finner heller ikke flere barn enn Thora Gerharda i Oslo-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke sett vielsen til Marucus og Anna her, kankjse oversett?, så jeg legger inn lenke til Hurum krk.bok. Vielse 22/12 1850 nr.32 nederst på siden Lenke Her står det at Marcus var født og bor i Svelvig, 30 år og at faren het Thor Høyer. Anna Kirstina Berg var født i Kristiania og bodde i Svelvig, 22 år og faren het Gerhard Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Markus, dåp nr.3 Strømen (Hurum krk.bok) Lenke Markus f.18/10 1820 Hurum og døpt 13/1 1821 Strømen krk., foreldre skibscaptein Thore Andersen Høier og mad. Maren Høier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Markus, dåp nr.3 Strømen (Hurum krk.bok) Lenke Markus f.18/10 1820 Hurum og døpt 13/1 1821 Strømen krk., foreldre skibscaptein Thore Andersen Høier og mad. Maren Høier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Barn av Thore Andersen og Maren (Nilsen):Maren Elisabeth 29/10-8/12 1808, Elisabeth 13/2-28/4 1810, Casper 3/8-26/10 1811, Jon og Nils 13/8-30/10 1813, Thor dpt.27/1 1816 Alle Strøm(Strømmen).FS: Barn av Thore Andersen Høier og Maren Nilsen: Karoline 5/6 1818, Grethe 16/6 1819 og Markus 13/1 1821. Alle Hurum/Strøm.Så har jeg lett etter evt. dødsfallet til Live Larsdt. i tiden 1802-1807 i Hurum og Strømsø uten å finne det. Men det er jo mange forskjellige kirkebøker i det distriktet. F.eks. Tangen og Bragernes. Må jo finne det før man kan tro det er samme Thore Andersen(Høyer) som ble gift med Maren Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.