Gå til innhold
Arkivverket

[#61488] Hvor var fam Høyer og fam Bergh?


Gjest brit halleland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er Gerharda og Ole Lunder i Egersund i 1900 LenkeFlott at Berit har funnet mye her. Fortsatt merkelig at vi ikke finner foreldre og søsken i 1865. Skal lete litt til i folketellinger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noe som kan hende er av interesse. Her er en Thor Høyer skoledisippel i Trondhjem 1875. Legg merke til navnet på presten han bor hos. LenkeDet siste barnet jeg fant døpt 1868,se lenke i innlegg 20, het Aage Skavland Marcusen . Pussig at han har samme navn som denne presten ?Kan det være at foreldre er døde mens de siste barna var små?Fortsetter letingen etter familien i 1865.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg presten og hustru med barn i 1865. LenkeHer oppgis at hustru med Berg som pikenavn?Muligens en slektning av Anne Kristine , mor til Thor Høyer.Dette bøe litt spennende, lurer på om Berit vil kikke på dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket et par av barna til Marcus som ble døpt før og etter 1865 i Trefoldighetskrk. Jeg ser at de da hele tiden bor i Grubbegata.I FT 1865 finner jeg ingen Grubbegade. Kan den være uteglemt, og det er derfor vi ikke finner familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er oppgitt Gerhardine Berg født 1818, Stranden prestgaard: LenkeKan det tenkes at både Anne Kristine Berg og denne Gerhardine var prestedøtre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel her kan det ligge en mulig forklaring. Har heter presten Gerhard Berg og spørsmålet er om ikke dette kan være far til Gerhardine f. 1818 ?Lenke Prestefamiliene flytter mye, og Anne Kristine Berg er oppgitt født Kristiania.Her blir det spennende å se om ekspertene kan finne sammenhengen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det stemmer Berit at Grubbegaden er glemt i folketelling for Christiania, mine forfedre, skreddermester Hans Jørgensen med fam. bodde i Grubbegaden 5 på denne tiden, og de finnes heller ikke i tellingen 1865.Bra forklaring på et problem.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(29) Etter en rask titt på FS fant jeg at det med stor mulighet er slik at kona til Marchus A. Høyer, Anne Christine Berg ble f-dpt. 21/10-29/10 1828 Rikshosp. Oslo med foreldrene Gerhard Gunerius Bergh og Anne Christine Thorne. Gerhard ble gift 12/12 1816 Ringsaker med Anne Christine Thorne.Så Ringsaker er nok fellesnevneren som Gunn spør etter.Dette kan jo være Gerhard Berg i 1801 Lenke (jeg tviler på at det er faren som ble oppgift i 1816).Gerhard og Anne Christine Thorne, deres første barn var Gerhardine Pauline dpt. 22/7 1817 Ringsaker som altså er ut til å ha blitt gift med presten Aage Skawland.Husk alt er fra FS og må sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Logisk dette Berit!Da kan likevel Anne Kristine Berg og kona til Aage Schavland være søstre.Gerhard Gunerius Berg den eldre blir da bestefaren?Flott alt du finner Berit!Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til kona til Marcus, Anne Christine Bergh 21/10-29/10 1828, og som viser at Gerhardine Pauline og hun er søstre. Lenke Jeg ser også at moren deres døde, så vidt jeg forstår, samme dag som Anne Christine ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra norsk slektskalender II, Oslo 1951, utdrag: Ole Einarssøn Schavland f. 22-12-1759 på Midjo i Ogndal, død 6-8-1839 i Stavanger. Student 1774, cand.theol. 82, pers.kap. hos farbroren Jacob Schavland i Mandal 86, vicepastor i Strand, Ryfylke 89. Stortingsmann 1827-28. G.m. Siri Torstensdtr. Høle, f. 1769, død 20-7-1829. Deres sønn Aage Schavland, f. 1-11-1806 i Strand, Ryfylke, død 20-3-1876 i Trondheim.Student 1825, cand.theol. 29, pers.kap. hos faren s.å., sogneprest til Stranda, Sunnmøre 34, i Herøy 44, prost 40, res.kap. til Trondheim domkirke 61, stortingsmann 1848-51, 57-58, 65-69, ordfører i Trondheim 65. Gift 6-8-1834 med Gerhardine Pauline Bergh, f. 22-2-1817, død 25-6-1884 i Kr.a, datter av overtollbetjent i Svelvik Gerhard Gunnerus Bergh og Anne Kristine Thorne.Blandt deres sønner var sogneprest Sigvald Skavlan (1839-1912), stiftsprost Einar Skavlan (1845-1923), samt professor Ole Skavlan (1838-91), Søren Wilhelm Thorne Skavlan (1847-??) og Paul Fredrik Skavlan (1849-1920).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Live Maria Larsdatter Høyer døde 29 år gammel i 1807, begr. 9/3 ved Strømmen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8430&idx_id=8430&uid=ny&idx_side=-180>LenkeEllers så fant jeg i databasen over konfirmerte i Hurum at Thore og Live fikk 3 barn sammen: Marthe Margrethe (f.i 1802 Strømsø,nevnt før) konf. 1818, Live Maria 1818 og Anders i 1820.Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Live Maria Larsdatter Høyer døde 29 år gammel i 1807, begr. 9/3 ved Strømmen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8430&idx_id=8430&uid=ny&idx_side=-180>LenkeEllers så fant jeg i databasen over konfirmerte i Hurum at Thore og Live fikk 3 barn sammen: Marthe Margrethe (f.i 1802 Strømsø,nevnt før) konf. 1818, Live Maria 1818 og Anders i 1820.Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med disse opplysningene, Carsten og Berit! I følge opplysninger på Dis-treff døde Gerhard Gunerius Berg d. y 1853 Svelvik. opplyst f. 1816 Ringsaker.Da ble det løsning på mange spørsmål underveis her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Opplysningen jeg fant på Distreff må vel være feil.Her dør en Gerhard Bergh i Svelvik,1853, 63 år, men det må vel være en annen , se mellomnavnet? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Jeg sitter her og leser og prøver å få oversikten. Det er helt fantastisk at det plutselig er så mange opplyninger!Anne kristine Thorne, mor til Anna Kristine som er gift med Marcus, dør altså samme dag som Anna Kristine blir døpt?Jeg tror jeg må tegne opp dette i kartform for å få en oversikt.Marcus og Anna kunne vel ikke ha to barn som het Marcus? Tro om det var vanlig å kalle opp et nytt barn etter et evt avdødt? Og så er det alle disse forskjellige etternavnene til sogneprestebarna og hans Pouline Bergite Irgens. Den ene har altså etternavnet Friis-irgens-bergh, den andre Garman-bergh og en Gunerus-bergh, ellers Bergh.Slik det er satt opp ser det ut som forskjellige etternavn, men de gjorde kanskje sånn med mellomnavn?Den Gerhard Bergh som dør i Svelvig og er 63 år i 1853 ( det året Anna ble født) må være født i 1790, da. Jeg drister meg til å legge ut et bilde herog håper jeg lykkes. Denne mannen har jeg fått presentert som kapt Larsen, gift med 'Stine Høyer' ( ikke hør på hva mora di sier,,,) Hvis han var gift med Anna Kristine Høyer, født Bergh, må det jo være vår Marcus!

bilete5326.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Det var ikke meningen å breie meg sånn. Jeg prøver å legge inn det jeg har fått oppgitt som 'Stine Høyer' ( Anna Kristine Høyer, født Bergh) kona til Marcus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Der mista jeg det jeg hadde begynt på.Men nå vippa du meg helt av pinnen. Dette blir som å kjøre karusell nå. På FS ble en Gehard Gunnerius Bergh f. 28/9 1889 i Odalen eller Tønsberg ? av foreldrene Gerhard G. Bergh og Pauline B. Irgens. Denne Gerhard ble gift 1814 i Drammen eller 1816 med Marie Elisabeth Smith. Denne Gerhard og Marie E. Smith får riktignok barn i Hurum, men de barna blir født i 1842 og senere.Ergo så tror jeg at Gerhard G. Bergh ble født i 1889 et sted.1.gift 1816 Ringsaker med Anne Christine Thorne. De fikk i flg. FS følgende barnGerharda Pauline 22/7 1817 Ringsaker -- Antonette Christiana 15/3-15/5 1822 Ø.Fredrikstad -- Mathilde Therese 19/2-4/7 1824 Ø.Fredrikstad -- Gerhard Gunnerius 29/12 1826 Farsund VA og Anne Christine 21/10-20/10 1828 Rikshosp. i Oslo og hvor moren Anne Christine Thorne døde etter fødselen.Da begynner det å bli orden på det hele.Vielse nr. 10 i Hurum 16/9 1838, og her står det at Gerhard er født i Odalen og er 48 år og Marie Elisabet Smith er 30 år og født i Tønsberg. Lenke Skulle bare ønske jeg klarte å lese titlene hans for jeg tror ikke det står enkemann og det etterlater en liten tvil.Så da tror jeg nok at jeg har fått orden på Gerhard og koner, og at du Gunn har funnet riktig dødsfall til riktig Gerhard i 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Jeg synes det står Johan Gunnerus Bergh? Han som giftet seg med Marie Elisabeth Smith, fra Svelvig, født i Tønsberg. Det står noe i venstre felt, det ser nesten ut som det står Johan Gunnerus Bergh Strøm?Hvis det er titler som står over navnet hans. greier ikke jeg å lese dem, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er veldig vanskelig å få oversikten over. Det ligger mange flere opplysninger her enn den direkte linjen til Marcus og kona.Marcus Thoresen Høyer f. 1820 var sønn av Thore Andersen Høyer/Høier og hans 2.kone Maren Nilsen.Marcus ble gift i 1850 med Anne Christine Gerhardsdt. Bergh f. 1828 i Kristiania. Hun var datter av Gerhard Gunnerus Bergh fca. 1789 (sønn av Gerhard Gunnerus Bergh og Pauline B. Irgens) og hans 1. kone Anne Christine Thorne som døde 29 år gammel i 1828. Mulig at Anne Chr. Thorne var datter av Amund Thorne og Frideriche-Wilhelmine Svinche på Bragernes siden hun er den eneste som passer med alder og navn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.