Gå til innhold
Arkivverket

[#61490] Har det levd en Arnul Arnulsen på Eik i Bamble ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

I gamle slektsnotater har jeg opplysninger om at mine forfedre på Omland gård i Søndeled (Aamland, Ombland, Aamland, Almland), var etterkommere av en Arnuld (Arnulv, Anul, Anuld) Arnuldsen på Eik i Bamble. Den eldste kjente av mine forfedre på Omland var Åsulv Audensen, som var lagrettesmann i 1588 i 'Ettestølsprocessen', og eier av hele Omland, av skyld 3 huder. Hans far Auden skal da ha tilknytning til Arnuld på Eik i Bamble ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Bamble/Kragerø-eksperter ! Er det noen som kan gi meg et innspill her ? Arnul eller Anul, trolig fra Eik, eventuell tilknytning til Søndeled ? Eventuelt Auden, Audun, Auen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Bamble/Kragerø-eksperter ! Er det noen som kan gi meg et innspill her ? Arnul eller Anul, trolig fra Eik, eventuell tilknytning til Søndeled ? Eventuelt Auden, Audun, Auen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bamble-ekspert er jeg ikke, men jeg har slått opp i Bamble bygdebok.Under gnr. 27 Eik: '1585-86 finner vi nevnt Annulf Eig som trelasteksportør. Han nevnes fremdeles i 1613-14.'Ellers kan nevnes fra bygdeboka: Eik var gammlet Gimsøy kloster-gods, overtatt av kronen ved reformasjonen. En Tor Sørensen betalte førstebygsel av halve Eik i regnskapsåret 1615-16, og en Mads Jacobsen betalte førstebygsel av hele Eik i regnskapsåret 1624-25. Av brukere før 1585 nevnes kun en Lars 'Lauris' i gjengjerdsskatten 1528.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk, Kristian. Da har jeg litt konkret å drive med, og de gamle notatene er muligens et spor å følge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.