Gå til innhold
Arkivverket

[#61491] Bygdebøker for Sveio i Hordaland


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God dag.Jeg har forstått det slik at bygdebøkene Sveio I, II og III ikke innbefatter Østre Vikebygd. Finnes der andre bøker hvor dette området er behandlet?I mitt tilfelle søkes det etter mannslinjen til Endre Torsteinsen født om. 1799 på Alne gård. Vedkommende finnes i F.T. 1801 Fjellberg. Jeg har foreløbig klart å raske sammen det følgende:1. Endre Torsteinsen 2. Torstein Endresen, g. m. Inger Eivindsd. 4. Endre Jensen, g. m. Ane Torsteinsd. 8. Jens EndresenHar noen fortsettelsen?Jeg takker for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er dessverre ikke noen bøker som omhandler Vikebygd.Det vil nok komme under bygdebøker for Ølen, men når tid den kommer er ikke godt å si. Kanskje kan du finne opplysninger i Sunnhordalandsætter av Erik Bakkevik? Jeg har heller ikke andre navn enn dem du nevner her. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det har vært mye om og men om slektsbanken. Ikke alt som er helt korrekt. Beklaglives har den ikke vært gjennom en kvalitativ kontroll.Se tidligere diskusjon om emnet i innlegg på denne siden. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg henter opp denne debatten igjen i håp om at andre kanskje har noe å bidra med. Vikebygd (Ølen?) er ikke et lite og øde sted, men var en folkerik grend, så noe må jo finnes om de mennesker som levet der.Søk i slektstavlene som Østbye viser til gav forresten ingen funn.Jeg mottar gjerne opplysninger, henvisninger til slektsdatabaser o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg sjekket på DIS-treff og ser at ganske mange DIS-medlemmer har data om denne familien, men tror ingen går lenger tilbake enn det du allerede har (Jens Endresen).http://www.disnorge.no/distreff/ Da gjenstår kansje bare www.familysearch.org hvis du ikke allerede har sjekket ut hva som ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Jens Endresen kom fra Sjo på Halsnøy i Fjelberg prestegj. Han var født rundt 1714 og døde 1796. Han var gift første gang med Jorunn Sjursdtr. som kanskje kom fra Halsnøykloster. Hun var født rundt 1715 og døde i 1754. Jens ble gift andre gang i 1756 med Kari Ivarsdtr. Alna. Hun var født rundt 1710 og døde 1793. Det var 7 barn i første ekteskap.Kari var datter til Ivar Kristensen Alna (ca. 1659 - ca. 1732) og Kari Eriksdtr. Birkeland.Jens var sønn til Endre Sveinsen Sjo (ca. 1666 - 1744)og Kari Bottolfsdtr. (ca. 166/ - 1741). Det er usikkert hvor disse kom fra, men det har vært spekulert i at Endre var gadbruker på Grindheim i Føyen skr. før han kom til Sjo. Andre spekulasjoner går ut på at han kom fra Hardanger. Kari kan ha kommet fra Kvinnherad, men det er ikke bevist.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.