Gå til innhold
Arkivverket

[#61496] Emigranter 1883 Norge, Hull ,USA


Gjest Marianne Innes Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Innes Hansen

Min tippoldemor Amalie Larsen reiste m skipet S/S Angelo 29-6-1883 fra Kristiania.Fant ut at skipet seilte til Hull i Engeland, men hvilket skip reiste hun videre med?. Finner mange skip på Norway Heritage men ikke pasasjerlist.Hvor lang tid tok reisen? Hun bosatte seg i IIIinois Chicago. Takknemelig for all hjelp. Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Når er Amalie Larsen født?Var hun gift eller ugift når hun reiste? Reiste hun sammen med andre? Legg gjerne inn lenke til emigrasjon fra Kristiania.Søker du også andre opplysninger (utenom immigrasjonen) om henne? Skriv da alt du vet om henne i USA (mann, barn mm).- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På denne websiden ser du hvilke skip som ble rapportert i norske aviser i det aktuelle tidsrommet. Vanligvis reiste emigrantene fra Hull til Liverpool med tog, og deretter med båt over Atlanteren. Ankomst vil nok ha vært innen midten av juli 1883, så det er ikke så mange aktuelle avganger fra Liverpool.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Til Hanne Line Amalie er født 7aug.1846 i Larvik. Hun var enke fra Porsgrunn reiste alene. Ønsker kun opplysninger om immigrasjonen fra Hull til AmerikaTil Kurt. Har sjekket denne siden er noen skip å velge mellom der, men finner ingen passasjerlister på noen av skipene. Hvor kan jeg eventuelt søke, lete etter disse? Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har søkt etter henne på Ancestry.com uten resultat. Amalie ble sikkert omskrevet, men til hva ? Emily eller noe slikt, men finner henne som sagt ikke.Kun en Amalie Larsen dukket opp blant immigrantene, men hun reiste fra København og var bare 17 år i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvordan vet du at hun reiste med 'Angelo' den 29. juni 1883 ?Jeg finner henne ikke i den norske emigrantstatistikken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Det stemmer det Asbjørn skriver, Amalie Jensen dette var hennes pikenavn. Hun var gift Larsen. Jeg vet så og si alt om hennes liv i IIIinois Chicago. Det jeg er lurer på om det er noen mulighet å finne ut av hvem av disse skipene som gikk fra Hull hun var passasjer på. Holder på å skrive en bok om hennes familie.Hun var gift der borte 2 ganger hun er gravlagt 5juli 1933 er det mulig å finne noe skifte etter henne?og hennes menn i amerika? Hennes første mann i amerika Hans Karl Hansen f. 1859 d. 2 feb. 1898. g.2.i amerika 12des-1899 m.John Sommers f. 6april 1862 d. 15 april 1937. Alle tre er gravlagt Mt-Olive cemetery. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Hun tok ganske sikkert toget fra Hull til Liverpool. det tok ca. en dag. Om hun reiste med S/S Caspian til Halifax (eller St. Johns - Baltimore), med S/S Parisian til Quebec, S/S Republic til New York eller et annet skip vet jeg ikke. Alle er trolig like sannsynlige og det var heller ikke uvanlig å reise via Canada for å komme til området rundt de store sjøene.Hvis man klarer å få tak i passasjerlistene til de mest sannsynlige skipene, så er det bare å begynne å lese. Vet dessverre ikke nok for å kunne hjelpe deg videre, men det er det sikkert mange andre her som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Iflg linken til Asbj. (7) var sivilstatus 'g' og det ankommer en Amalie Jensen, 40 år, occupation 'wife' til Philadelphia, Pennsylvania den 16 juli 1883 med ss British Prince fra Liverspool.

bilete5329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg så litt for sent at side 10 av skipsmanifestet fra ss British Prince ikke var utfylt med skipsnavn, dato og annet, så her en kopi av headingen på side 1 av samme manifest.

bilete5330.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.