Gå til innhold
Arkivverket

[#61498] USA - hjelp til å spore tre søsken og deres gamle far


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Hans Iversen Storlien var f. 05.08.1846 i Storlien eller Solhjemslien i Sel. Han giftet seg 1880 med med Anne Olsdtr. Mæhlumsløkken, og sammen fikk de tre barn:Iver f. 06.07. 1881 i Sel. Han emigrerte til USA med avreise fra Oslo 13. august 1903. Destinasjon Minnesota: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=144933&merk=144933#ovre>LenkeOle f. 02.03.1886 (iflg konfirmasjonslista) eller 23.08.1886 (iflg emigrantlista) trolig i Nord-Fron. Han utvandret til USA med avreise fra Oslo 9. mars 1907. Destinasjon New York: LenkeAnna f. 20.12.1889 i Nord-Fron. Jeg finner henne hverken i utflytting fra Sel eller i emigrantlistene, men hun utvandret også til USA, mest sannsynlig etter brødrene.Mor til disse barna døde allerede i 1892, og gamle Hans Iversen Storlien utvandret i en alder av 70 år til USA. Avreise fra Oslo 29. oktober 1916. Destinasjon Minnesota - til sin datter :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Ole Hansen Storli Arrival Date: 25 Mar 1907 Estimated Birth Year: abt 1886 Age: 21 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Etruria Port of Arrival: New York, New York Line: 30 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_852 Birth Location Other: sondri twon Page Number: 64Er født i Søndre Fron. Skal til sin bror Ivar H. Storli i Minneapolis, Minnesota.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er nok mye å finne på disse folkene. litt her:Hans var hjemme en tur i 1916:Last Name: Storlien Ethnicity: Norway Last Place of Residence: Sill., Norway Date of Arrival: Nov 11, 1916 Age at Arrival: 70y 3m Gender: M Marital Status: W Ship of Travel: Kristianiafjord Port of Departure: Kristiania, Norway Manifest Line Number: 0029 Skulle til 'sister Thora Rusten, Otta, Gudbrandsdalen'Han er benevnt som skredder i 'image'et'. Det ser ut til at han hadde en datter Mrs.Brenden?? i St. Paul. Som vi ser er han enkemann.Skal lete litt mer i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hans sin immigrasjon USA (er samme som Tor har funnet).New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Hans Storlien Arrival Date: 12 Nov 1916 Estimated Birth Year: abt 1896 Age: 20 Gender: Male Port of Departure: Kristiania, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Kristianiafjord Port of Arrival: New York, New York Nativity: Nrw Line: 29 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2500 Birth Location: Nrw Birth Location Other: vadglea Page Number: 20Hans skal til sin datter Mrs Brenden i St. Paul, Minn. Nærmeste slektning i Norge er søsteren Thora Rusten.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk til Hanne Line og Tor for spennende opplysninger så langt!Da er tydeligvis datteren Anna (el. Anne) gift Brenden, og bosatt i St. Paul, Minnesota i 1916. Jeg skal sjekke ytterligere om hun kan være gift i Norge, og dermed emigrerte med Brenden som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har ikke funnet Anna gift hverken i Sel eller Nord-Fron, hvilket skulle tyde på at hun først giftet seg i USA.Forøvrig stemmer det at Hans Iversens nærmeste slektning i Norge var hans søster Tora som jeg nå har funnet gift Rusten og bosatt på midtre Kringrusten i Sel i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Tordis, dette er glimrende! Takket være opplysningene jeg fikk fra deg i privat mail ble det oppdaget at denne søskenflokken hadde en storesøster Maria f. 07.08.1879. Hun ble konfirmert i Sel fra plassen Næprud i 1894, og det er derfor stor sannsynlighet for at den Maria du fant i innlegg (8) er riktig person.For å oppsummere:Maria Hansdatter f. 07.08.1879 i Sel: emigrerte til USA med avreise fra Oslo 16.05.1902. Jeg har funnet henne i ankomstpapirene på Ellis Island, der det står at hun følger en annen familie fra Sel, Gilbert og Mari Olsen som har bodd i Minneapolis i 7 år, men som nå er tilbake fra besøk i Norge. Følgelig reiste Maria videre til Minneapolis. Hun brukte etternavnet Næprud, skrevet Nærud/Norud/Jordet ved avreise fra Oslo, men Næprud/Naprud ved ankomst Ellis Island.Iver Hansen f. 06.07.1881 i Sel: til USA med avreise fra Oslo 13. august 1903. Ankomst Ellis Island 24.08.1903. Han oppgir ved ankomst at han skal til sin søster M. Lien(?) som er bosatt i 2119 Aldrich Ave. Minneapolis, Minnesota. Iver står oppført med etternavnet Storlien fra Oslo, og med Storlien i parantes ved ankomst Ellis Island.Ole Hansen f. 02.03.1886 eller 23.08.1886, i Nord- eller Sør-Fron: til USA med avreise fra Oslo 09.03.1907. Ifølge innlegg (3) skulle han til sin bror i Minneapolis.Anna f. 20.12.1889 i Nord-Fron: til USA med avreise fra Oslo 20.04.1906: Lenke Ankomst Ellis Island 05.05.1906 der hun oppgir at hun skal til sin søster Marie Lien som bodde i 1824 Trumount(?) Ave. S. Minneapolis. Anna brukte etternavnet Lien ved avreise fra Oslo, og er også oppført med dette etternavnet ved ankomst Ellis Island.Endelig har vi deres far Hans Iversen f. 05.08.1846 i Sel: til USA med avreise fra Oslo 29.10.1916. Ankomst Ellis Island 12.11.1916. Ifølge innlegg (3) og (4) skulle han til sin datter Mrs. Brenden i St. Paul. Hans er oppført med Storlien som etternavn både ved avreise fra Oslo og ved ankomst Ellis Island.Dersom disse personene forkortet etternavnet sitt til Lien, så er vel det blitt til Lee el.l. i USA, og dermed et almindelig og derfor vanskelig navn å søke etter.Det er kanskje lettere å søke videre på Mrs. Brenden som altså kan være enten Anna eller Maria/Marie.Jeg er svært takknemlig hvis noen med tilgang til census 1910, 1920 evt. 1930 i USA har anledning til å søke etter om Maria/e eller Anna Brenden finnes i St. Paul under disse tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

I looked at the Ellis Island scanned image for Anna Lien, and the street might be Fremont Ave. There is no Trumount or anything like that, but there is Fremont. The address might be 182H.The record for Hans Storlien in 1916 seems like it was corrected, to say that he is going to Children, 3 daughters and 2 sons. So who is the third daughter? Is she Mrs. Brenden? Maybe not Anna or Maria/Marie? Living at 2002? Grand Ave. St. Paul. That is in Ramsey county. Maybe she is on the 1920 census in Ramsey county.They are also at the time where the sons would have had to soon register for the World War 1 draft, and those records are at ancestry.com. (which I don't subscribe to)The 1900 census doesn't answer my question about the name of the possible 3rd daughter.LenkeCensus year: 1900 Municipality: Vågå Municipality number: 0515 Name of domicile: Synnestuen Number of persons in this domicile: 5--------------------------------------------------------------------------------Name Family status Marital status Occupation Birth year Place of birth Ethnicity Synne Synnestuen hm e Arbeiderenke, Spinderske, Understøttes af Fattigvæsenet 1826 Vågå Krs Hans Storlien hf e Dagarbeider, Skiferarbeider, Understøttes af Fattigvæsenet 1846 Vågå Krs Ole Iversen s ug Søn 1886 Nordre Fron Krs Iver Hansen s ug Tømrer og Snedker 1881 Vågå Krs Anna Hansdatter d ug Datter 1889 Nordre Fron KrsBut since they were poor, she was either emigrated, or out working somewhere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hurra !Nå tror jeg ganske sikkert at jeg har funnet Hans Lien og datteren Marie Rusten i census 1920. De bor i Grant, Pierce county, WAHun er gift med Ole Rusten født ca. 1874 og de har datteren Olga M Rusten 1 år 3 mnd født i WA og svigerfar Hans Lien født ca. 1847Tordis

bilete5351.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Thank you very much Taryn, for your interest and your useful comments.You have completely right; yesterday I got a private e-mail where a person pointed out that Hans Iversen and Anne Olsdtr. also had a daughter Oline born 02.10.1883 in Sør-Fron. Oline was here in 1900: Lenke She emigrated from Oslo 23.09.1904 to Minnesota. Then she later married Lars Olsen Brenden born 15.01.1877 in Skjåk. So it is Oline who is the daughter “Mrs. Brenden”!In the private email I also got the name of a grandson to Lars and Oline, and his emailaddress. I will of cause try to write to him, but this information I got yesterday and need some more time. (I hope the emailaddress works!) - - - - - - - - - - - - - - -Tordis; jeg er mektig imponert!Som nevnt overfor, fikk jeg i går vite om enda en datter, Oline som altså viser seg å være den mystiske Mrs. Brenden.Jeg håper jeg når fram med epostadressen jeg fikk til hennes barnebarn i Colorado, men det er jo ikke sikkert at vedkommende kjenner til alle bestemorens søsken, så det at du fant Marie og hennes familie i 1920 kan kanskje vise seg å være interessant for flere!Tusen takk for opplysningene og for at du har tatt deg tid til å lete enda mer for min skyld!PS: Jeg skal sjekke om denne Ole Rusten kan være en sambygding fra Sel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Ole Olsen Rusten født 29. desember 1872 - død i Pierce county, WA 1. januar 1946. Marie døde samme sted 5. juni 1949. Fant de i 1930 også, men da var faren Hans død. Det ser ut til at de fikk bare den ene dattera, Olga Marie født i Tacoma, Seattle, WA 1. nov. 1918.Da er gåten med Mrs. Brenden løst skjønner jeg. Jeg tar noen flere søk etter de to sønnene og Anne litt senere.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jøss, har du allerede funnet dødsfallene på Ole og Marie Rusten!Med fødselsdato på Ole var det ikke vanskelig å finne ham døpt i Sel: LenkeTusen takk igjen, Tordis, dette var skikkelig moro!Hvis du har anledning til å bruke mer tid på denne søskenflokken, så vent i alle fall til jeg evnt. får svar fra Colorado. Jeg forsøker å sende en epost i løpet av helgen, selv om engelsk ikke er min sterke side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.