Gå til innhold
Arkivverket

[#61499] Slektsnavnet Wolchenhauer i Norge. Har noen kjennskap til dette.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I forbindelse med et skifte på Kongsberg 14.05.1755 finner jeg Christopher Wolchenhauger med avdød hustru Anne Pedersdtr. Meergaard og sønnene Niels og Erich, som begge var myndig.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=sk06041705&gardpostnr=890&personpostnr=6281&merk=6281#ovre>Lenke Jeg antar at det er den samme Niels Wolchenhauer jeg finner skifte etter på Kongsberg 05.06.1770. I følge dette var han da gift med en Karen Lisbeth Olsdatter, men hadde tidligere vært gift med Katrine Ephraimsdtr. ( Hun må trolig være død 1760/61, for jeg finner Niels gift 02.05.1761 med Karen Lisbeth Olsdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her hadde det skjedd litt av hvert mens jeg har vært i fødselsdagselskap. Hjertelig takk til både Ann-Mary og Anne for interessante bidrag. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om du har sett det, men på venstre side 30. juni blir Eric Wolchenhower gift med Karen Syvertsd.Kan det stå Rheenschow eller Kreenschow etter Ephraimsd. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for flere nyttige innlegg. Om vi ser på det første skiftet i innlegg nr.1, ser vi at Anne Pedersdtr. Meergaard var død og etterlot seg ektemannen Christopher Wolchenhauger samt sønnene Niels og Erik begge myndige.I anmerkningsfeltet står det at de muligens var stesønner av Christopher.Enten må han hete Pedersen til etternavn ellers burde vel Erich og Niels vært Christophersønner?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Hans Nielsen Wolchenhower og pigen Anna Dorothea Mathisdtr. 16.01.1779. Se post nr.2 1779 høyre kolonne, venstre side. Lenke Jeg har utfra kopnfirmasjonsoversikten funnet to barn i tillegg til sønnen Abraham, som ble døpt 31.12.1791, sønnen Niels døpt 08.05.1779 og datteren kirsten Cathrine døpt 12.01.1782. De fikk ganske sikker flere barn også, men da må kirkebøkene tråles mellom 1782 og 1800. Men det store spørsmålet er hvor denne familien befinner seg i 1801? Jeg finner iallefall ingen med slektsnavnet Wolchenhower. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan det tenkes at det er denne familien, men at mannenes fornavn er feilskrevet.? Om man bytter ut Anders med Hans og gir sønnen farsnavnet Hansen, så faller bitene på plass.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Rune, Christopher Wolkenhauer (oftest skrevet slik) var oppseer (sjef) på Bikjend kullebund, ihvertfall i 1740 og 1750- årene. Imidlertid ser jeg han ikke i 1732 tellingen. Han må ha bodd på Bikjend også, dessuten hadde han ei løkke litt nordenfor. Jeg har ikke funnet hans giftermål i Kongsberg, og det er derfor sannsynlig at han kom til Kongsberg på slutten av 173-tallet eller i begnnelsen av 1740-tallet. ---- Ivar Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kjell Halvorsen

Jeg løfter opp igjen dette tema i et forsøk på å belyse og drøfte familieforholdet Christopher Wolkenhauer/Niels og Erich Wolchenhower. Har du kommet noe videre med dette selv, Rune ? Det er ikke alle bitene som passer i dette puslespillet (navn og alder på personer varierer), men min arbeidshypotese er som følger:En Monsr Rudolf Christoph: Wolchenhouer ble 11 april og 17 mai 1731 trolovet og viet til Anne Nielsdr Maygaard i Holmestrand [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8139&idx_id=8139&uid=ny&idx_side=-30>Lenke (side 59 og 60) Hun var da enke etter Peder Ericssøn Kokier. De ble viet 13 august 1723 i Holmestrand og fikk to sønner før Peder Kokier omkom på sjøen i 1727. Niels Pedersen ble døpt 14 nov 1724 i Holmestrand kirke Lenke (side 18)og Erich Pedersen ble døpt samme sted 25 august 1726 Lenke (side 32). Deres mor var datter av Niels Sørensen Maygaard, borger i Holmestrand som døde i 1720 og Anne Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I branntakstprotokollene for Kongsberg er det oppført to personer med dette etternavnet som sto som eiere av hus der i 1797: Hans Nielsen Wolkenhouger, eier av hus nr. 931 i Nyemoegaden, og Ole Nielsen Wolkenhouger, eier av hus nr. 1047 i '3die Tvergade fra Egermoegaden'.Hvorvidt disse 'passer inn' blant de nevnte Wolchenhauere, kjenner jeg ikke til.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I sølvverkets manntall fra 1765 finnes disse:Christoffer Wolkenhauwer, født i Tyskland, 60 år, tjenestetid 33 år, gift, har 1 sønn ikke i arbeid og 1 datter, 'Tilhold i Sølv Wærckets Huus paa bieckien Kl.bond'Niels Wolckenhauer, hauer, født i Holmastrand, 46.5 år, tjenestetid 32 år, gift, har 2 sønner i arbeid, 2 sønn ikke i arbeid og 2 døtre, har hus i bergstaden.Erick Volckenhauer, hauer, født i Holmestrand, 42 år, tjenestetid 30 år, gift, har 1 sønn i arbeid, 1 sønn ikke i arbeid, 1 datter, har hus i bergstaden.Utifra dette ser det ut til at familien kom til Kongsberg omkring 1732-35.I tillegg finner jeg fra den neste generasjonen:Efraim Wolckenhauer, jungslemmer, født i Kongsberg, 11 år, tjenestetid 2 år, bor hos faren som er bergmenn.Hans Christoffer Nils Wolckenhauer, jungslemmer, født i Kongsberg, 13 år, tjenestetid 4 år, bor hos faren som er bergmann.Peer Ericks Wolckenhauer, dreng, født i Kongsberg, 14 år, tjenestetid 6.5 år, bor hos faren som er bergmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

De to Wolkenhouger (17) som er huseiere i Kongsberg 1797, er ganske sikkert sønner av Niels Pedersen Wolchenhower – Hans fra Niels’ første ekteskap og Ole fra annet ekteskap. Takk for det, Else B.Til Bjørg Lunde må jeg bare si tusen takk for veldig nyttig og utfyllende informasjon om Wolckenhauers i Kongsberg ! Jeg mener dette ytterligere underbygger hva jeg har skissert i (16). Det gjenstår fortsatt å finne en barnedåp i Kongsberg med foreldre Wolchenhauer og Anne Nielsdatter. Jeg har foreløpig sjekket 1731 og -32 uten resultat, men som det framgår av dokumentasjon i (18) er det vel ikke sannsynlig at de var innflyttet Kongsberg før 1733 så da passer det å fortsette letingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Christopher Wolkenhauwer var bosatt Bikjend kullebund (14)/Sølv Wærckets Huus paa bieckien Kl.bond (18)i motsetning til brødrene Niels og Erich som 'har hus i bergstaden'. Jeg er ikke lokalkjent og spør: vil jeg finne de kirkelige handlinger for både bergstaden og Bijend, i kirkebok for Kongsberg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Bikjenn ligger i Kongsberg, så mest sannsynlig vil barnas dåp være innført der. Men Sølvverket hadde gruver lenger oppover dalen og over mot Eiker, i tillegg til at bergverksarbeiderene bodde utover i Sandsvær også. Vi vet ikke hvor familien holdt til på det aktuelle tidspunktet, så det kan være nødvendig å sjekke Flesberg, Eiker og Sandsvær i tillegg til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for info og råd, Bjørg. Jeg har lest meg gjennom fødsler i Kongsberg og Sandsvær fram til medio 1739, fortsatt uten å finne spor av Wolchenhauers. Vil også ta for meg Flesberg og Eiker før jeg evt konkluderer med at det ikke ble noen barn i ekteskap nr 2 for Anne Nielsdatter Maygaard. Det kunne vært interessant å høre om trådstarter Rune evt kan ha info om dette.Takk til deg også, Anne. Databasen min er oppdatert med kilderef til vielsen i 1755 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei. Jeg er bortreist for tiden og har ikke tilgang til mine slektsdata.Jeg er tilbake på søndag og skal sjekke hva jeg har.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.