Gå til innhold
Arkivverket

[#61526] Hjelp til oppslag i bygdebok for Gjerdrum i Akershus - Henie-eie.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg skulle forferdelig gjerne vite om det står noe i bygdeboken som kan oppklare følgende som jeg har funnet i kirkebøkene:Vielse 17 nov 1831: Enkemann Hovel Andersen Henie-eie 73 år og pige Pernille Olsdatter 44 år (vielse nr 5) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7631&idx_id=7631&uid=ny&idx_side=-208>LenkeFørste datter Karen døpt 18 jun 1826: Lenke(Her står fars patronomikon som 'Olsen' - feil)Karen konfirmert med avdød far Hovel Andersen - nr. 21 LenkeDatter nr 2 døpt 12 sep 1830 er UÆGTE (!?): Lenke(Mors 6. og fars 2, leiermål)Konfirmasjon i 1846: LenkeHer konfirmeres en annen av Pernille Olsdatter døtre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei GuroHar sett ditt tidligere tema, men det var ikke så mye å hente i BB. Her er det som står: Hovol Andersen, f. ca. 1761, død 1833. Barn: Ola, f. ca. 1788 på Hagaeiet i Holter, gift 2. gang 1847 med enke Marit Lukasdtr. på Sundby i Ullensaker (døde 1853, 51 år). Hovol ble gift 1. gang med Pernille Olsdtr., død 1835, 48 år. Barn: Anne, gift 1853 med husm. Børger Henriksen Nordre Henieiet (far Henrik Hansen Vennergren på Tomta under Hjera i Eidsvoll). Sønnen til Hovol, Ole Hovolsen, var 1.gang gm Berte Hansdtr. Barn: Ole, f.1829. Det var det Guro.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen, Carsten.Hvis du fremdeles har boken fremme, ville jeg sette veldig stor pris på om du kunne se under Thori-eie. Står det noe om Elen Kristine Pettersdatter (døpt feb 1818 i Sunndalen) som giftet seg i Gjerdrum 30 jul 1843 med Ole Simonsen født i Gjerdrum i 1792. De hadde 2 døtre som begge dro til Christinia: Anne Dorotea født 1844 og Berte Maria (som jeg jobber med) født 1846.Tusen takk hvis du har tid!!!Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg har tid GuroHELLESTUA (eller TORIHOLMEN). Fra omkring 1840 var visstnok Ole Simensen fra Sørumseiet innerst. Han døde i 1855, 63 år gml., og ble da kalt 'Ole Simensen Søndre Torieiet eller Løkken'. Den andre kona hans var Ellen Kristine Pettersdtr. fra Sunndal. Hun var født i 1817. Barn: Karl, f.1841, Anne Dorthea, f.1843, Oline, f.1844, Berte Maria, f.1846 og Hans Jacob, f.1854.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Nei, så fantastisk at du oppdaget dette!!!!! De 2 døtrene jeg nevnte over, dro til Christiania i tjeneste i 1867. Mange av datteren Berthe Marias barn, reiste også til Amerika - nå vet jeg at de hadde slekt der, takket være deg!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hvor tar du det fra.......!!! Satt akkurat og letet etter Oline og Marens 'sjebne'. Den presten som førte disse kib var veldig informativ og med øye for detaljer. Her fikk jeg også vite at Oline giftet seg med Johan Jochumsen i Aker!!!Takk igjen, Carsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kjære deg. I dag har du spart meg for mye arbeide!! Noe ikke minst min mann setter pris på - han synes han har ventet lenge nok på middagen nå..... Tusen takk, Carsten. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Carsten - hvis du er der, kunne du være snill å se om det står noe om en Hovel Olsen eller Andersen under Ask-eie?I mitt første innlegg når den (ekte) datteren Karen døpes i 1826, hvor fars patronomikon er Olsen, synes jeg det står Ask-eie? Jeg lurer på om det er to forskjellige ektepar på gang her, siden datteren Karen ikke er nevt i det du skrev i innlegg 2?Og - så synes jeg det er så snålt at det står at Hovol Andersen hadde sønnen Ola f. ca. 1788 på Hagaeiet i Holter - og at Hovols første kone, Pernille Olsdatter dør 1835, 48 år. Det betyr hun er født året etter sønnen Ole ble født. Hvis da Ole ikke var 'uægte'. Jeg finner ham ikke i kib for Nannestad.Setter pris på et oppslag til i BB - ingen hast, jeg blir borte en liten stund!! Takk.Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ja,noe snålt er det Guro. Den eneste Ole som kan passe finner jeg her i 1801 Lenke Har sett etter dåp i Ull., men ikke funnet noe. I BB under Ask står det bl.a.: ASKEIET er samlenavn for alle plassene under Ask. De husmennene en ikke har kunnet finne frem til hvor bodde, er ført opp her. Blandt mange andre står Hovel Andersen, gm Pernille Olsdtr. Barn: Karen f.1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk skal du ha igjen, Carsten. Jeg regner med at at du har funnet den rette Ole Hovolsen med foreldre for meg i Ullensaker. Og - at det må være feil i BB når det står at Pernille Olsdatter var Hovols første kone (det står faktisk i kib at han var enkemann da de giftet seg i 1831.Så fint at du fant dem under Ask-eie for meg - der fikk jeg datteren Karen på plass. Og, datteren Anne står oppført under Henie-eie som du skrev. At Karen står som 'ægte' kan jo være feil i kib.Jeg takker igjen for all hjelp fra deg.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.