Gå til innhold
Arkivverket

[#61527] Skifte i Bergen 1826 - 1838


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Matros Peder Michael Olsen (født 1800) giftet seg 1824 i Korskirken med Berte Karine Monsdatter og fikk to døtre i 1824 og 1827. Familien bodde i Sandviken 1-88. Berte er enke i 1838 (skifte etter Peders far), men jeg finner PMO ikke under Gravlagde i Bergen 1816-1886. Sannsynligvis døde han i sjøen etter 1826/27.Finnes det skifte etter Peder Michael Olsen? Når døde han?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sandviken lå under skifteretten i Nordhordland. Jeg kan ikke se henvisning til skifte etter Peder Michal Olsen. Det er rimeligvis opplysninger å finne om ham i hovedrullene fra Innrulleringssjefen i Bergen. Problemet er at vi ikke vet hvor han er å finne. Han synes ikke å være med i rullen til Undersøkelseskommisjonen i Bergen 1803-1805, der 'nøkkelen' til hovedrullene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for forklaringen.I sammenheng med Peder Michael Olsens far Ole Nielsen (Fosse) Lenke, født i Hamre, fikk jeg følgende opplysninger i 2003:'Sandviken var Korskirken landsokn, men lå til jurisdiksjonen Nordhordland til 1877. Det er forklaringen på at folk i Sandviken IKKE er med i Undersøkelseskommisjonen 1803-1805. De står i rullene for Nordhordland.'Er det kanskje til hjelp å vite at faren Ole Nielsen Fosse ble inført i Store Sandviken som gutt i 1785:'Store Sandviken var gard nummer 64 i Arna skipreide i rullene til innrulleringssjefen i Bergen. Av hovedrullen for årene 1778-1785 ser vi at Anders Nielsen Fosse, født 1770, og Ole Nielsen Fosse, født 1776, begge ble innført i Store Sandviken i 1785. I seinere ruller står det at Ole Nielsen Fosse var født i Sandviken, men det stemmer altså ikke. Han kom dit som 9-åring....' Kan man regne med at sønnen PMO er å finne i senere ruller?Er garden Store Sandviken identisk med Rode S1-88? Er det riktig at Neevengården Sykehus er blitt bygd på samme sted?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

I mellomtiden fant jeg ut at matros Peder Michael Olsens enke var gift med skomaker Anders Andersen Teigland, oppgitt som lagverge til døtrene i skiftet etter faren PMOs far Ole Nielsen Fosse Toppe Sandviken store. Vielse i 1833 - min forfar døde altså mellom 1827 0g 1833 i sjøen (eller presten glemte å innføre handlingen i kirkeboken).Nå vet jeg også at Store Sandviken var ikke noen gård men heller en stor forstad med mange plasser og at forhenværende Frydenlundsveien og Sandviken sykehus ligger langt fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.