Gå til innhold
Arkivverket

[#61529] Stavsengstuen , Hedemark


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Kan noen hjelp meg å finne foreldrene til Engebret/Embret Larsen Stavsengstuen g.m. Maren Mortensdtr. Rogstad.Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan du angi noen ca årstall. det finnes Rogstadgårder flere steder på Toten, og også gårdsnavn som Begynner på Staveng flere stede, så uten årstall eller andre opplysninger så blir oppgaven vanskelig.Her er en av Rogstadgådene nevnt: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen til paret Gunn fant,fra kirkeboken Imbret Larsen Høningstad...og Maren Mortensdatter Spangen: LenkeMen de gårdsnavnene Helen nevner er ikke de samme som hos dette paret. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk Gunn.Det er foreldre til Engebret / Embret Larsen jeg leter etter. Jeg hvet ikke om de kom fra Nes på Hedemarken Han ble gift i 1759 med Maren Mortensdtr. Rogstad lille Foreldre hennes har jeg funnet!Deres datter Mari Engebretsdtr. Sagobakken f.1762 g.m. Jon Johnsen Rogstad lille f.1769.Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Maris dåp fra kirkeboka: LenkeSe v. s dåp 19 sep.Du får se om faddere kan gi deg en pekepinn til forfedre?Lesbart i 150% forstørrelse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner ikke helt ut av gårdsnavn som er nevnt ved Maris dåp?Eneste gårdsnavn i Løten som kan minne noe om det i kirkeboka er vel denne jeg fant i 1801? LenkeGreier ikke å finne et gårdsnavn Stavsengstuen i Hedmark på denne tiden. Håper noen lokalkjente kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Mari også fra denne kilden, men sier ikke noe om hvor faren kom fra. Ser ut til å være bare et barn av dette foreldrepar. Det betyr kan hende at faren døde ung?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved vielsen med Maren Mortensdatter kalles brudgommen kalles Embret Larsen Høningstad. Har funnet en konfirmant ved navn Embret Larsen Hoingstad(vet ikke om jeg tyder gårdsnavnet riktig) ,18 år i 1848. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9093&idx_id=9093&uid=ny&idx_side=-109>LenkeGården Hønningstad ligger i Løten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skulle tro at du har funnet det rette paret Ann-Mary.Merkelig om det skulle være to par med samme navn på Løten. Fant ikke noen vielse 1759 heller.Lurer på om gårdsnavnet du fant ved dåpen til Lars kan være en av disse gårdene? LenkeKan navnet være litt forandret i 1801-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I kirkeboka vist i innlegg 15 finner jeg Maren Mortensen som konfirmant 1750, lista til høyre i kirkeboka. Hun opplyses fra Spangen? om jeg ikke tar feil.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå et fornavnet til Mortensdatter som ble konfirmert var Marthe og ikke Maren, mulig det likevel er samme damen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Ann-MaryEmbret Larsen Hønningstad og Maren Mortensdtr.Spangen kan være det paret jeg leter etterDe ble gift i 1757 det samme året som de jeg etterlyser.Det kan være en mulighet at de bodde i Stavsengstuen Takk for hjelpen. MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Ann-Mary! Håper det kan finnes opplysninger i lokal slektshistorie om disse folkene?Her kom også Helen Johanne inn samtidig. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Gunn.Jeg har en slektsbok som omhandler min slekt på Løten. Min oldefar var sønn av Helene Pedersdtr. og Mons Mikkelsen Ole Monsen f.16.09.1839.gm. Anne Johansdtr. Ekrumshagen f.04.06.1836 De på Grøholt de første årene av sitt ekteskap.Her var Stavseng nevnt. Stavsengstuen er nok en husmannsplass her. Det nok på Løten.Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.