Gå til innhold
Arkivverket

[#61533] Oppslag Eiker bygdebok


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Er det noen som kan gjøre oppslag og si/skrive hva som står der? Det gjelder Prestegården og husmannsplassen Prestegårdeie.Familien er Niels Rasmussen og hans kone Kari Ingebretsdatter. Deres barn som levde opp: Anders født ca. 1/5 1813, Kirstie, født 14/9-1808, Anne født 3/11-1803 og Maren/Mari f. 21/3-1816 (hennes historie kjenner jeg til-min tipptippoldemor). Niels døde 7/12-1838 og Kari døde 3/2-1847. Det står om familien i temanr. 40470.Sønnen Anders med hans familie 1865 folketelling: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60624&gardpostnr=814&personpostnr=3519&merk=3519#ovre>LenkeSøsteren til Anders, Anne Karine (kandidat)1865 folketelling (gården Stenshorneie):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.En søster av Maren har jeg funnet ut at hun giftet seg med Hans Borgersen. De finner jeg på gården Klommesteen 1865-tellingen Eiker. Ifølge FS fikk de barn, bl.a. Borgine. Vet ikke om barna levde opp. Folketelling 1865: LenkeJeg er også interessert i å vite hva som står om dem. I tillegg til de andre som er ovennevnt (innlegg nr. 1).mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei! Her er slekt som jeg også har gansket litt på. Nils og Kari sin sønn Anders har ei datter som hette Karen.Hun er gift med Kristian Ellefsen, og de er foreldre til min oldemor Karoline. Etter som jeg har forstått finnes ikke bøker for Eiker med beskrivelse av personer, bare historikk. Du kan prøve Eiker Arkiv, der de har ei tjeneste som heter Genealogi. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Bjørg H.Takk for ditt innlegg.Jeg ser at vi er fjernt i slekt. Anders var bror til min tipptippoldemor Maren. Så vi er tipptipptippoldebarn av Niels og Kari.Fint at du nevnte Karen. Hva har du av info når det gjelder søstrene til Anders bortsett fra Maren?Har du funnet ut noe om Maren og hennes familie? (selv om jeg har funnet ut det selv). Hva har du av info om Anders sine barn? Dødsfall, familie og evt. emigrasjon? Når ble din oldemor Karoline født? Jeg legger her lenke til folketellingen 1865 der Karolines familie er: LenkeJeg syntes det var hyggelig å se at noen slektninger i Marens familie kom på banen her. Jeg håper at noen slektninger i familien til Marens mann Osmund Johannessen kommer på banen her en gang.Jeg trodde Eiker hadde egen bygdebok. Derfor spurte jeg om oppslag. Skjønner nå at det er kun historikk og ikke personer (gårdshistorie) som er beskrevet.Jeg har sett på Eiker Arkiv-Genealogi. Det ser ut som det er tjenester vi må betale for. Hvor det er flere alternativer for å få infoen vi trenger. F.eks. kr. 10,- for hver ane. Hva betyr det? Kr. 10,- for f.eks. bestemor og kr. 10,- for f.eks. bestefar eller kr. 10,- for både bestemor og bestefar?mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei! Kjekt å finne slekt, selv om det er fjerne. Som du ser, har jeg også flytta fra Eiker. Disse barna har jeg funnet med Niels og Kari som forelre: 1.Anne Maria f 9-1-1798. 2.Rasmus f 5-2-1799. 3.Anne Karine f 3-11-1803. 4-5.Halvor og Ingebreth f 18-10-1806. 6.Kirsti f 14-9-1808. 7.Anders f 25-4-1813. 8.Mari f 21-3-1816. Har altså funnet åtte, men ser det blir sagt at det skal være ni. Anders ble gift 23-10 1835 med Ane Kirstine Halvorsdtr f 16-5-1811 i Eiker. Jeg har funnet disse barna: 1.Karen f 7-12-1835 gift 27-1-1860 med Kristian Ellefsen f 19-12-1829. Dette er mi grein av familien. 2. Anne Maria f 4-9-1840, konf. 1855. 3. Nils f 16-12-1842, konf. 1857 4. Rasmus f 5-1-1849, konf. 1865 5. Anne Sørine f 17-10-1851 6. Andreas f 1-1-1855 Hvis du er interessert i Karen og Anders si etterslekt, så send meg en e-post til: k-hukkel@online.no Jeg har fått hjelp av Eiker Arkiv med noen dødsdatoer, men har ikke betalt noe. Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei Bjørg H.Har vært mye borte fra maskinen den siste tiden.Mange takk for ditt innlegg. Ja takk, jeg er interessert i å vite om etterslekt til Anders og datteren Karen.Jeg sender deg mail.mvh. Kristin SAa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.