Gå til innhold
Arkivverket

[#61544] Hei, Trenger hjelp, med tyding av dato?


Gjest Ottar Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Dahl

17 august er jo fødselsdato, men den datoen som står bak selve avsnittet er om dåpen. Det er den jeg ikke klarer å tyde.:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Fødselsdatoen er 9.mars; i den første kolonnene står datoene i kronologisk rekkefølge og angir dåpsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser dåpsdato som '15de S.' og tolker dette som 15. søndag etter Trinitatis. Året er 1817, og da falt denne søndagen på 14. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Dahl

Det er den datoen som pekeren står på i tredje kollone med tekst i jeg er ute etter....Står det ikke august 17 i den første kollonen/margen da?Og på toppen av den,kollone 1 mener jeg det står 'fødte' kollone 2 'Mannkjønn 1817 - 1818' kollone 3 'Døpte'Også starter det nye kolloner for kvinnekjønn,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Dahl

Hei Aud !Jeg mener også at det står 15, men det som står under den 15 ser du det? ser ut som ( og un...??Prøvde å legge med et bilde men fikk ikke til det:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg leser også født august 17de(kolonne 1)døpt 15de S(for søndag)og innskrevet( kolonne 3) Men ganske fersk i faget jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Ottar!Jo, jeg ser at det står 'og indl.' under 15de S. men tenkte ikke over å ta det med. Beklager! Det betyr at mor til barnet ble innledet samme dag som dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Nei. At moren ble innledet har å gjøre med at hun etter kirkens syn var 'uren' etter å ha født barn, og måtte derfor gjennom et bestemt rituale når hun kom i kirken første gang etter nedkomsten. Et annet ord for det samme er 'introdusere'. Du kan lese mer om dette under tema 51204: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.