Gå til innhold
Arkivverket

[#61555] Gildeskål - Indyr/Grøset


Gjest Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Kan noen hjelpe med foreldre til alle disse: 1.Ingebrigt Olsen Grøseth ca.1725-1801 g.Anna Christensdatter f.ca.1731. 2.Christen Jacobsen Indyhr d.1799 g.Margarethe Olsdatter d.1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

I følge Støvers nedtegnelser var Margarethes foreldre: Ole Jacobsen Hestvik (skifte holdte 1760) og 1. hustru Else Helgesdatter. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Takk! Hestvig finnes også andre steder i Nordland - mener du Hestvik i Gildeskål? Såvidt jeg skjønner er det utgitt bygdebok for Vega (har den gårdshistorie?)- men ikke for Gildeskål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette er ikke lett materiale å lete fram. særlig siden skiftene for Grøseth jo var juridisk i Helgeland i Perioder.Har et alternativ på Ingebrigt Olsen han kan være den som er født 1728 på Vestvatn i Skjerstad ( s. 487 i Bind I)begge hans foreldre skiftes etter i 30/9-1744. Han har brødrene Hans gift 8/10-1739 og Peder døpt 1/4-1725 g. 11/10-1764 bosatt på Kvikstad. Ingebrigt er døpt 11/4-1728 og Skjerstadboken har ikke mer om han. Han er ellers ikke på noe skifte etter det jeg kan se.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei, Jeg antar at Hestvik må være i Gildeskål, men jeg er heller ikke kjent med gårdsnavnene der.Ifølge Støvers nedtegnelser var Ingebrigt Olsen inderst på Grøsset, han var født 1725, døde 3/5 1801. Han var gift med Anne Christensdatter født 1731. Barn: Arnt f. 1758, Malene f.1760, Ole f.1764 og Lisbeth f.1766. Sønnen Arnt ble gift med Else Chistensdatter Inndyr som var datter av Christen Jacobsen Inndyr. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heilinken på kartet virker desverre ikke, men Sund i Gildeskål er lett å finne og litt sør for Sund er Hestvik.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Takk for innsatsen! Jeg har ingen lokalkunnskap i dette tilfellet. Gjentar spørsmålet fra(3): Er det gitt ut gårds/slektshistorie for Gildeskål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

desverre er det ikke gitt ut noe bok bare årbøker og det er for det meste bare nyere stoff. Min far er fra Storvik og har slekt på Grøset derfor har jeg en del derfra.en liten sak om Else Helgesdtr fant en Else Eliasdtr g. m. Nils Christensen på Hernes i Bodø. deres eneste arving var Else Helgesdtr men hvordan de er i slekt med hverandre er ikke oppgitt i skiftet. skiftet er foretatt 28/9-1730.eller er hun ikke nevnt på andre skifter i Salten, noe som tyder på at hun ikke er fra Salten. Det er heller ingen Else H. i Meløy - Trena skiftene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Til innlegg (3) og (5): Er skiftet (1760) etter Ole Jacobsen tilgjengelig på annen måte enn mikrofilm? Til (4): KAN Ingebrigt Olsen og Margrete Olsdatter i (1) være søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Arvid Støvers nedtegnelser over slekt i Gildeskål og avskrift av skiftene kan kjøpes på CD fra DIS Salten. I skiftene på CD er det kun navn i skiftene du får opplyst. (DIS Salten har utgitt en CD med fra Salten og en fra Vesterålen). Hvis du ønsker å lese hele skifte med innbo og løsøre må du ty til mikrofilm, alternativt lese i originalene på Statsarkivet i Trondhjem. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan legge til at Nordlandsarkivet i Bodø har Støvers papirer og avskrifter av kirkebøker som inneholder mer en det som er på DIS-Salten CDen.Støver skrev og av kirkeboken for Bodin/Bodø.Vær ops på at det flyttet ganske mange fra det gamle Rana (Rana, Hemnes, Nesna) til salten så de kan jo og ha kommet derfra.Det finnes og papirer fra Gildeskål/Beiarn skattelister og den spesielle skatten i 1763/67 som ikke er fotografert ennå. De ligger i Trondheim.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan legge til at Nordlandsarkivet i Bodø har Støvers papirer og avskrifter av kirkebøker som inneholder mer en det som er på DIS-Salten CDen.Støver skrev og av kirkeboken for Bodin/Bodø.Vær ops på at det flyttet ganske mange fra det gamle Rana (Rana, Hemnes, Nesna) til salten så de kan jo og ha kommet derfra.Det finnes og papirer fra Gildeskål/Beiarn skattelister og den spesielle skatten i 1763/67 som ikke er fotografert ennå. De ligger i Trondheim.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Takk for tips - men det blir nok ikke aktuelt å oppsøke Trondheim eller Bodø for å grave i denne saken (som ikke omhandler min egen slekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Takk, Steinar! Den linja jeg roter med går fra I:Ole Jacobsen g.2.Else Helgesdatter gjennom II: Deres datter Margrethe g. Kristen Jacobsen og III: Deres datter Else g.Arnt Ingebrigtsen og IV: Deres sønn Ole g.Karen Pernille Arntsdatter. Jeg sender hele oppsettet til rette vedkommende!Jon Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heida lurer jeg på hvilke av mine fjerne slektninger du leter for. rekken videre fra der du sluttet til meg Andreas Chr. Ingebrigtsen datter Hanna Edrikke og dennes sønn Axel Olsen bosatt på Jelseth. for mer kan vi kanskje utveksle innformasjon steiols5 (alfakr) start.noSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Da kan dere skrive opp meg på listen over fjerne slektninger også :-) Nr, 9 Ole Holgersen Øynes i innlegg (15) sinn sønn Sven Olsen var far til Maren Anna som ble gift på Savjord, og som var mor til Harald Hansen Savjord. Han var igjen far til Ella Marie Hansen, gift Johansen, som er min farmor.(Detlajene ligger på en disk på en PC der hovedkortet krangler litt akkurat nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Frankdeg har jeg flere felles aner med, bl. a. Ole Jakobsen (vi er 8 menninger der) du er på det nærmeste 7 menning med min far)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ja, slik er det når man har (i hvertfall halvparten av) røttene godt planta i Gildeskål, Beiarn og Salten ellers :)Jeg er selvfølgelig også svært ineteressert i kilder som kan belyse Ole Jacobsens opphav.I tidsrommet 1700-1760 har vi bl.a. soldatmanntallet av 1727; tingbøker for Salten 1719-1761; matrikkelen av 1723 (men det er vel tvilsomt om Ole Jacobsen var en jordeier).Men da nytter det ikke så sitte foran skjermen, man må i arkivene... Og det blir dessverre ikke meg med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Til dere som samler på slektninger; Denne kan kanskje være av interesse:Innlegg (15) nr. 9 - Ole Holgersen Øynes i Beiarn (1765-1841), far til Sven Olsen Øynes (1797-1879), far til Andrea Maria Svensdatter Dokmo i Beiarn (1830-19??), mor til Lovise Christiana Johannesdatter, gift Sivertsen i Givær i Bodin (1870-1966), mor til Harald Sivertsen fra Givær til Bodø (1915-2006), far til visesmed Halvdan Sivertsen (1950-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.