Gå til innhold
Arkivverket

[#61557] Maren f. 1859 i Høland (Blakjer)


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det er neppe samme Maren Olsen som har skrevet breva fra 1888 og 1898, da barna til Maren (folketellinga 1900) er født i Norge, og mannen heter Johan, og ikke Konrad (han kunne jo forsåvidt ha hett Johan Konrad). Eventuelle hjelpere kan se bort fra opplysningene i disse to breva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Denne justeringen var bedre. Den Maren Bolette du nevner i 1. lenke giftet seg i 1877 ,ed Tøger Nilsen (fra Holmestrand) f. ca 1853. De utvandret i 1882 til Amerika sammen med barna Anton Alandar f. 1879 og Olaf Teierman f. 1882.Familien er nevnt i Gårds- og slektshistorien for Høland og Setskog, bind I, side 186 og 197.Utflyttet fra Høland: LenkeMvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for svar. Jeg er på helt ukjent grunn her, og vet heller ikke sikkert om det er denne Maren Bolette fra Kaldaker Buer som har skrevet brevet fra 1931. Er denne familien på gården Kaldaker Buer omtalt i Gårds- og slektshistorien for Høland og Setskog? (Andreas Brynildsen og Oleane Hansdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Når du nevnte 1. lenke, var det kanskje lenken til dåpen du mente. Dermed er denne familien nevnt i boka. Hvis noen tror de vet hvem Maren Olsen i 1900-tellinga er, så er jeg takknemlig for tips. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Det var lenken til dåpen jeg mente. Familien er omtalt i gårsdhistorien. Jeg kan ikke se at noen av søsknene til foreldrene het Willumsen, eller var gift med noen Willumsen. Har du søkt etter Hans Willomsen f eks i FT-1865? Eller blant emigranter?Det finnes ei Maren Bolette født 2/4-1859 i Blaker. Foreldre Hans Olsen og Berthe Hansdatter. Det står ikke noe om hun giftet seg i bygdeboka for Aurskog/Blaker.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Har ikke klart å finne Maren Bolette f. 2/4 1859 i kirkebøkene for Høland (riktig bok å lete i?). Heller ikke foreldrene hennes ved folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Her er en Maren Bolette se nr.24 Akershus fylke, Blaker i Aurskog, Klokkerbok nr. II 1 (1858-1885), Fødte og døpte 1859, side 6. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Tusen takk for hjelpa, dette var den riktige Maren! Fant også familien i f.t. 1865: Lenke. I brevet jeg har, omtaler hun brødrene Ole og Arnt. Hun nevner også Nordal, uten at det framgår at det var hennes barndomshjem. Nå gjenstår å finne ut hvordan det henger sammen at hun kaller Marie Elden i Minnesota, som hadde foreldre som var utvandret fra Namdalseid (Beitstaden) i N-Trøndelag, for sin kusine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Hans Olsen Nordal 14/4-1815 - 7/4-1870 giftet seg i 1848 med Berte Marie Hansdatter Tømte 17/7-1824 - 30/4-1891. Familien er nevnt i Aurskog/Blaker bygdebok bind II, side 543-544.Hans Olsen hadde ei søster som var gift med Hans Wilhelmsen Myrvold f. 19/6-1820.Sender du meg en e-post på fetslekt@yahoo.no kan jeg sende deg mer informasjon om familien.Mvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.