Gå til innhold
Arkivverket

[#61568] Bleiksindianere og andre 'eksotiske' betegnelser


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Vi finner både bleiksindianere og bambleindianere, og sikkert flere andre også.Hvor kommer disse betegnelsene fra? 'Bleiks-indianere' er beboerne på Bleik på Andøya.Er disse begrepene av ny eller eldre dato?Noen som har andre eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

'Et norsk skip lå til kai en eller annen plass i Marokko. De som hadde landlov havnet skikkelig på fylla. En av mannskapet var så drita at han sovnet på gata. Her ble han ranet og kledd naken. Når han våknet opp måtte han finne noe å ha på seg, og tok på seg en araberdrakt fra en klessnor. De som hadde brovakt på skipet stoppet derfor mannen som skulle ombord. Da skriker mannen ut den legendariske strofen: 'Eg er ikkje araber. Eg er frå Haugesund'. Denne kongehistorien gikk fra munn til munn i hele Norge, og takket være denne strofen blir alle fra Haugesund kalt arabere. Jævlig kult egentlig.Kilde: En kamerat i militæret for 14 år siden.'Fant det her: LenkeOm det er sant vet jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Stavanger blir kalt 'Siddiser'...Folk utenfor Bergen hvor det tidligere var fiskere blir kalt for 'Stril'....Historien om hvor haugesundere blir kalt for 'arabere' kan tidfestes så langt tilbake som 1920-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Når det kommer måker flygende innover i nabokommunene Bjerkreim og sørover til Haua (Sokndal/ Hauge i Dalane), omtaler de dem som 'eigersonnere', altså eigersundere...Blir ikke helt det samme, da, men skyldes selvsagt at vi forbindes med måker pga all den tradisjonelle fiskemelsindustrien vi hadde/har, derav tusenvis av måker i perioder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.