Gå til innhold
Arkivverket

[#61577] Hjelp til tyding av dåp i Skoger/Vestfold 1803


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Kan noen greie å tyde dette? Agnete Marie døpt i Skoger 1803 side 131 20 mars høyre side Lenke – far Anders Engstrøm.Spørsmål: 1) Farens yrke? 2) Faddernes navn?Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ikke helt sikker,men dette er mitt forslag: Far-yrke: forvalterFaddere: Mad. Tykier?,Birgitte Halvorsd.,Peder Tykier?,Ole Jonassen,Ole Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Takk for svaret.Ja, forvalter kan nok være riktig. Men hva med ordet foran evnt. forvalter, kan det være Skog?, slik at det blir skogforvalter?Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den første fadderen er vel: mad. Tykier og senere står det Peder Tykier. Peder Thykier i 1801 Lenke For sikkerhets skyld, barnets mor var: Marie Margrethe født Wulff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Takk igjen!Stemmer nok det Berit. Jeg hadde riktignok funnet ut av morens navn via et annet sted (FS), men er det noen som i farten vet hvor hun kommer fra?Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg faktisk vielsen i Norderhov i kirkeboka . høre side vileser 1797 : 16 jun. Andreas Engstrøm og jomfru Marie Margretha f. Wulf.LenkeVet ikke om causjonistenes navn er til noe hjelp.Har ikke greid å finne paret i 1801-telling til nå. Men leter.Lurer på om Skoger 1801 er registrert under Drammen, Strømsgodset, eller om det faktisk kan være under Lier den tiden? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Skoger i 1801 er gjemt litt bort: LenkeDet er i det hele litt vanskelig å finne alle kilder for området omkring Drammen i hele perioden 1500-1843. Dette grunnet forskjeller i grensene for verdslige og geistlige administrative inndelinger. Deler av nåværede Skoger og vel hele Tangen/Strømsgodset og Strømsø lå geistlig under Lier, men verdslig under Sande skipreide frem til til 1660. I tillegg er det gjort endel pussige ting i forbindelse med ymse listeføringer, så som her med 1801.På toppen kommer at Tangen er registrert som en del av Strømsø i en periode hvor sognet (annekset) faktisk tilhørte Skoger. Og forvirringen er nærmest komplett når alle kilder vedkommende Skoger, Tangen, Strømsgodset og Strømsø i DA som oftest er sortert under Buskerud også for de perioder disse sognene/anneksene tilhørte henholdsvis Tønsberg len/Jarlsberg grevskap/Jarlsberg og Laurvig Amt/Vestfold Fylke. Som kjent ble Skoger overført til Buskerud per. 1. januar 1964 idet det ble en del av Drammen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg får korrigere meg selv litt: I 1801-tellingen er Tangen oppført å være en del Strømsø prestegjeld. Verdslig ligger det til Skoger. Dette er vel forkalringen på at man plutselig finner 'Strømsø' under Vestfold, da det kun er Tangen-delen dette gjelder.Hva som er årsaken til at de 110 husstandene på Tangen befinner seg i samme tellingen som Skoger er jeg derimot litt usikker på. Skoger starter med nr 658 [løpenummer i databasenversjoen til DA], og da er det brått snakk med at Skoger ligger i Jarlsberg og Laurvig Amt. Dette er nok å tyvstarte på amts-betegnelse for Skoger. Først ved avviklingen av Jarlsberg grevskap i 1821 skal det være snakk om amt.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for denne fine orienteringen om Skoger, Are. Har støtt på dette problemet før. Har bodd i Drammensområde ved de siste grenseforandringen i 1964, og det at kirkebøker til Strømsø/ Tangen ligger unde Buskerud, gjør leting litt vanskelig.Da blir det flere steder å lete i 1801-tellingen. Pussig nok finner jeg ikke Marie Margrethe Wulf( Wolf), og heller ikke Engstrøm-navnet med Anders/Andreas som fornavn.Skulle tro de befinner seg i Norge mellom vielse og barnefødsler?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg igjen sett over folketellinger for Strømsø/ Tangen, Lier, Uten å finne navn som kan likne.Også Norderhov har jeg kikket nærmere på, uten hell.Ved landsomfattende søk kom jeg over denne familien i Arendal, her er en viss navnlikhet, men tror ikke dette kan være rett familie . LenkeI så fall må foreldre har flere fornavn som brukes?Litt av en nøtt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en yngre Andreas Engstrøm Hansen død Strømsø 1851. Lenkese v. s nr 7. En mulig etterkommer?Kan det være et barnebarn av Andreas Engstrøm som var i Skoger 1803?, Denne Andreas oppført med alder 24 år ved død.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var spennende opplysninger, Terje!Kan hende han finnes under etternavn Olsen i 1801-telling?Flere steder å lete .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er kirkeboka for Hoff der Maria M. Engstrøm dør 1821. Eidsfoss. Se h. side kirkeboka dødsfall nr. 9 nest øverst. D. 31 Des , beg 8. feb. : LenkeDa skulle det være mulig å finne ut mer om denne familien som var knyttet til Jernvek i Vestfold og Buskerud.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at vi svarte samtidig , Terje.På Distreff har noen levert opplysninger om en Ole Engstrøm,Hoff og en Agnethe Engstrøm tilknytning til Lardal.Finner ingen Engstøm ved søking i Hoff eller Lardal i 1801, men denne Ole kunne passe bra som farsnavn til Andreas Olsen Engstrøm.Leter litt flere steder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Ole Johan Engstrøm i kirkeboka: Lenke Se øverst på siden. Fars navn er skrevet Anders her, men tror det må være samme mann som var ved jernverkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Mange takk til Gunn, Are og Terje. Her kom det mange oppklaringer og nytt stoff på kort tid. Jeg skal svare på innleggene i løpet av kvelden. Men for ikke å havne aldeles ut på viddene i forhold til overskriften, tror at jeg skal starte et nytt tema om Anders Engstrøm og Marie Margrete Wulff. Jeg skal samle og rydde i stoffet og legge ut alt jeg har. Jeg forstår nå at både Anders og sønnen Ole Johan Engstrøm, og muligens flere i familien har vært Peder Cappelens nære medarbeidere.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Ser ikke noe nytt tema enda så jeg legger dette her. Jeg fant en annen nett-side som tyder på at andre også har Engstrøm i sine aner. Se LenkeSidene er private slektsider som er lagt ut. Her står det at Ole Johan Engstrøm er født 1798 med far Anders. Det kan jo passe med Andreas og Maria Margrethes vielse i 1797.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.