Gå til innhold
Arkivverket

[#61580] Peter Olsen Lillekjerringvåg ,Dolm -Hitra.Foreldre


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

I følge FT 1865 er han oppgitt å være 36 år,altså født ca 1829 /- et par år.Som vanlig er KB ikke helt lett å lese,så jeg har ikke klart å finne dåpen.i FT 1875 er fødselsår oppgitt til 1822.Hva som er rett er ikke godt å si.Kan han være sønn av Ole Olsen Kjerringvåg (8 år FT 1801)?Noen som føler seg kallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dag!Kan du se på vielse nr 34? Bruden heter Johanna. Brudens far heter Iver? Står det Peter på brudgommen,tro? Synes det står Kjerringvåg bak navnet til brudgommen. Vanskelig å lese dette! Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved vielsen i 1849 var alder 24 år på brudgommen,altså født omkring 1825.Har funnet en dåp på en Peter,født 1826.Faren heter Ole Sivertsen Kjerringvaag(nr 37,nederst) LenkeSynes det står Ole Siverts. på brudgommens far i vielsen i innlegg 2. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Skrev feil etternavn på brudgommen.Han heter Sivertsen.(innlegg 5) Bruden Kornelia Pedersdatter Titteren var oppgitt med alder 24 år ved vielsen.Født omkr 1795.Kanskje ikke helt riktig alder? Jeg finner en pike med navnet Kornelia Pedersdatter på Titteren i 1801,tjenestefolk,11 år . Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det kan se ut som om Ole Sivertsen oppholder seg på plassen Asplien under Strøm når han gifter seg i 1819. Hvis han ikke er innflytter, må alderen være feil (ingen som passer med oppgitt alder på Hitra i FT1801).Hvis han derimot er 28 (ikke 38) passer han veldig godt med Ole Sivertsen,11 år FT 1801 bosatt på Snechvig i Zvenvær (Kvenvær).Denne Ole Sivertsen er muligens identisk med Ole,sønn av Sivert Tømmervig, døpt 5.søndag etter påske 1790.Fadderne under denne dåpen er fra Helbostad (Helgebostad),som ligger i Strømfjorden.Kan jeg være inne på noe,eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Under dåpen til Ane Maria synes jeg den ene fadderen er Sivert Jacobsen Værdalen, kan det være en ide?Forresten, ifølge Gislink.no ligger Asplia rett øst for Straum, se bilde.

bilete5379.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg tar tilbake det jeg sa.Det skal nok stå (selv om kanskje det står feil) Sivert Jacobsen Øverdalen. Asplia lå under Øverdahl og de andre fadderene, Gurina og Elen var søstre av denne Sivert. Foreldrene til disse 3 er Jacob Olsen og Berit Sivertsdatter, kan Berit være søster av Ole?Derimot har jeg ikke funnet ut hvem Hans Endresen Aune og kona Maret Sivertsdatter er (som også var faddere). Kan hun være søster av Ole?I 1801 er det en Ole Endresen som bor på Asplia.Kan hende dette er bare rør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Kjønn 2113 Hans Endresen Tjener 40 Ugivt MNummeret på postane ovanfor er ei lenke. Trykkjer du den får du nedanfor sjå garden/huset/hendinga til denne posten. Amt Prestegjeld Sokn Gard 93 Tronhjem Øreland Øreland Halsen Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 2111 Ole Sivertsen Husbonde 28 1te ægteskab Gaardmand og fisker M 2112 Anne Iversdtr Hustrue 29 1te ægteskab K 2113 Hans Endresen Tjener 40 Ugivt M 2114 Johannes Ellingsen Husbonde 52 1te ægteskab Kaarmand M 2115 Marith Jensdtr Hustrue 71 1te ægteskab K 2116 Peder Olsen Husbonde 36 1te ægteskab Inderste og fisker M 2117 Berith Fridriksdtr Hustrue 45 1te ægteskab K 2118 Gunhild Pedersd Datter 7 K 2119 Rasmus Torgersen Husbonde 48 Ugivt Inderste og fisker M 2120 Inger Jonsdtr Huusholderske 50 Ugivt K Dette er fra FT 1801 Øreland. Her finnes det en Hans Endresen og en Ole Sivertsen. Denne Ole er 28 år (kanskje litt gammel for å være 'min' Ole? Denne Ole er forresten gift uten at det nødvendigvis trenger å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ikke spesielt lett denne,men takk for hjelp Charlotte. Undrer meg på hvem han kan være.Har noen kjennskap til gårder og plasser rundt Straumfjorden og evt Snekvik i Kvenvær, ville det være flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ole Sivertsen og Anne Iversdatter,på gården Halsen i Ørland: LenkeFinner ikke dette paret gift i Ørland i Vigde i Ørlandet prestegjeld 1767-1817 . Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan prøve å tyde noe av vielsen. Ole Sivertsen Flauge og Anna Iversdatter By i Ørkedahl.........Brincmand(tror det står det). Spons:Sten Gabriel Strøm og Jacob Gabriel Anders:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan prøve å tyde noe av vielsen. Ole Sivertsen Flauge og Anna Iversdatter By i Ørkedahl.........Brincmand(tror det står det). Spons:Sten Gabriel Strøm og Jacob Gabriel Anders:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Flauge eller Hauge.Tja, det er ikke godt å si.Finner ingen på Hitra med de navnene.Hauge finnes ikke i Trøndelag i det hele tatt i 1801 (hvis det ikke er en husmannsplass).Dette er nok de som i 1801 befinner seg på Ørlandet. Sten Gabrielsen Strøm er på Strøm på Hitra i n1801 (ikke langt fra Asplien).Kan dette være rett person da? I såfall er det noe veldig galt med alder.Finnes det noe dødsfall på Anna Iversdatter By på Ørlandet mellom 1801 og 1819?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror ikke jeg makter å gå over alle årene for å lete etter eventuelt dødsfall på Anna ,skriften er så liten.Ser at denne Sten Gabrielsen Strøm er min 3 x tippoldemors bror.(Sten Gabrielsen's søster Ellen) Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Sten Gabrielsen Strøm (som er min 3-tippoldefar) er født i 1751 og har en nevø, Gabriel Anderssen Strøm, født i 1777 og benevnt enr. matros i 1801 (med mor Ingeborg Iversd., søster av Iver Iversen Gryten og enke etter Iver Henriksen Strøm). Mon tro om det er sistnevnte som er den andre forloveren, dvs. Jacob Gabriel Andersen? Siden bruden heter Anne Iversd., kunne en jo, selv om hun benevnes By (i Orkdal), falle på tanken at hun kan være av Iver-folket på Strøm. (Hun kan jo evt. være i tjeneste på By?) For øvrig heter også Sten Gabrielsens far Gabriel Anderssen (fra Bjørkli i Hemne, men med far fra Strøm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En detalj ang. (22): Sten Gabrielsen Strøm har brødrene Anders og Hans, samt søstrene Ahlet og Ragnhild, men ingen Ellen. Derimot har han i sitt andre ekteskap (med Gjertrud Aunhagen fra Rennebu) datteren Ellen (min 2-tipp), som nok er oppkalt etter Stens første kone, Ellen Jensd. (ant. Hestnes).En del av mine data er hentet fra Fugelsøys ganske rotete Hitrabok (kombinert med kirkebokutskrifter), som her imidlertid er noenlunde riktig. (Den er tross alt et hjelpemiddel for å holde oversikten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.