Gå til innhold
Arkivverket

[#61580] Peter Olsen Lillekjerringvåg ,Dolm -Hitra.Foreldre


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Det er denne damen jeg mener:Elen Gabrielsdatter,født omkr 1757: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700052527478&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9STro&juris2=STro&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sor>Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Elen Gabrielsdatter,gift med Hans Berentsen,bor på Scharpnæs i 1801: LenkeFinner ikke Ellen blant Konfirmerte i Hitra prestegjeld 1750-1774Ellen Gabrielsen: 1) Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=På tellingen 1801 sto hun med alder 42(født 1757,hvilket ikke trenger være riktig!)Er dette den Ellen Gabrielsdatter som blir født i Orkdal i 1759? Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Denne Ellen og ektemannen Hans Berntsen får en datter Birgitha,som døpes i 1792(høyre side) (Hans Scharpnæssets barn)Fra FS: 1)Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vedrørende innlegg 27: (Utdrag fra Frøyaboka) SKARPNES: Første gang en finner Scharpenes nevnt er i 1630, men vi kjenner ikke beboerne fra tiden før omkring 1650. Knud Skarpnesset som var f. 1620, var da boende her. Folketellingen 1664 viser at det da var to oppsittere, fremdeles Knud den ene, og den andre var Lars Olsen, f. 1640. Riiber var landherre. Omkring 1690 var Lars Larsen leilending alene, men før 1700 var det igjen to oppsittere som bodde her: Ole Mortensen, f. 1645, og Henning Andersen, f. 1666.Ole Mortensen var gift to ganger, men en kjenner navnet til bare den andre kona, Marit Pedersdatter. I første ekteskapet hadde han to barn, Morten og Beret. Boets formue etter ham i 1714, strakk ikke til å dekke krav og gjeld. Morten Olsen var senere gardmann, likeledes kjenner en til Petter Skarpnes, som var gift med Beret Larsdatter Lervåg. Samtidig med Petter var også Bernt Andersen og kone Lisbet Eriksdatter boende her. Deres barn: Dårdi f. 1748, Ellen f. 1751, Hans f. 1756, Jens f. 1757, og Magnhild f. 1761. Bernt døde i 1785. Dårdi var da gift med Carl Jespersen, f. 1749, og de bygslet halve Skarpneset. Deres sønn Jesper var f. 1783.Hans Berntsen bygslet andre halvparten. Han var gift med Ellen Gabrielsdatter, f. 1759, og barna var: Anne Lisbeth f. 1788, Birgitha f. 1791, Sara f. 1794, Lisbet Marie f. 1797, og Grethe f. 1799.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (26):Jeg har arkivutskrifter om denne familien på Strøm (utført av Kåre Hasselberg i Trondheim for en del år siden). Skiftet etter Gabriel Strøms kone, Inger Stensd. (Grøtnes fra Hemne) finner sted 30. mai 1774. Der finnes ingen datter Ellen, men kun Ahlet (oppkalt etter sin mormor fra Mo i Hemne) og Ragnhild, og sistnevnte er da faktisk 17 år, og dermed født rundt 1757.Imidlertid har Inger (f. 1723) en søster med navnet Ellen Kirstine (f. 1733), bosatt på Hestnes i nærheten av Strøm. Kan det kanskje tenkes at Ragnhild (som jeg vel ikke har sett nevnt ellers på Hitra, og ingen Ragnhild Gabrielsd. er nevnt i 1801) faktisk kan være identisk med Ellen, og i så fall evt. ha et dobbelt fornavn, gjerne Ellen Ragnhild? (For øvrig finnes i 1801 også en enke og tjenestepike Ellen Gabrielsd. på nærliggende Leikvam, 44 år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Her kommer det stadig ny opplysninger om folket på Strøm/Straum, men det var denne Ole Sivertsen på Asplia som er en utfordring.Her er det endel løse tråder, for å si et mildt.Giftemålet i 1819 med Cornelia Pedersdatter oppgis alder til 38 år.(se innlegg 10).Er det mulig at Ole Sivertsen Snechvig og Ole Sivertsen Tømmervig er samme person?Tømmervig ligger også i Straumfjord-området.(Snechvig ligger ved Kvenværfter).Ole Sivertsen på Halsen på Ørlandet er 28år ved 1801 FT,noe som gjør at han er i det eldste laget (tror jeg).Denne karen giftet seg i 1800 med Anna Iversdatter på Hitra. Det som fikk meg til å se på dene karen var en viss Hans Endresen (tjener på samme gård). Denne Hans er muligens den samme som dukker opp som fadder ved Ole Sivertsen Asplias datter, Ane Marias, dåp i 1819.Enten er det flere Ole Sivertsen ute og går i omtrent det samme området, ellers er det noe som er veldig galt med aldrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takk for hjelp alle sammen.Det å finne ut av personene i dette området er ikke så lett,så all hjelp til denne 'nøttknekkingen' er velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Til innlegg 20: Det er muligens plassen Flauget i Hemne det er snakk om her? I såfall er det muligens snakk om innflyttere. Er uansett meget usikker på denne Ole Sivertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Gjør oppmerksom på at det i 1801 finnes en Ole Sivertsen på Måsøy på Nord-Frøya, da 35 år og g.m. Marta Iversd., 39 år. De har da tre døtre. Skulle det skje at denne Ole blir enkemann litt utpå 1800-tallet (det vet ikke jeg), så kan han jo rent geografisk sett tenkes å være den ettersøkte Ole.Flere Ole Sivertsen enn de to nevnte later ikke til å bo i strøket i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Vel,men han må vel være i det eldste laget,vil jeg tro. Når min Ole Siverten gifter seg med Cornelia Pedersdatter i 1819 er han 38 år.Nå er Cornelias alder oppgitt til å være 24år i 1819 og 11 år i 1801.Så alder er hvertfall veldig ca. Egentlig er det vel nå ganske mye som tyder på at Ole er innflytter fra ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei igjen DagJeg bare lurer på, under vielsen står det noen forkortelser på både brudgom og brud som jeg ikke er kjent med (kanskje andre er det).Etter brudgommen ser det ut som det står E. gm. 38. Kan det bety at han var enkemann?Etter bruden står det Bo: P:24, hva betyr Bo:?Vet ikke om det er nevnt tidligere men forlovere er Iver og Gabriel Andersen Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. siste linje i (36):Ifølge Hitra II er Iver og Gabriel Andersen halvbrødre, fra hvert sitt av Anders Gabrielsen Strøms to ekteskap. Siden Fugelsøy roter mye i sine bøker, og siden f.t. 1801 viser at Iver Andersen da er 26 år og Gabriel Andersen 24 år, er det vel mer sannsynlig at kun moren har vært gift før, og at Anders Gabrielsens første sønn er oppkalt etter morens avdøde ektemann, Iver Henriksen Strøm. Uansett er både Iver og Gabriel nevøer at Sten Gabrielsen, som er nevnt i tidligere innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Fant litt mer i Hitra II ang. Øverdal, som etter gamle folks vitnemål på 1700-tallet alltid hadde vært en part av Strøm: John Hanssen Strøm kjøper i 1794 Øverdal, men selger samme året gården til Sivert Olsen, som senere overdrar den til sin svigersønn, Jakob Olsen fra Vinje i Hemne. Selgeren, dvs. John Hanssen har også en tid bodd der, men kommer opprinnelig fra Meldal / Orkdal (der han bl.a. ætter fra verksslektene Schwanner og Francke). Han er morbror til Sten Gabrielsen Strøms svigersønn, Hans Rasmussen fra Dombu i Meldal (mitt opphav, som ætter fra Tostrup og verksslekten Schaar), som også er nevø av naboen Sivert Jakobsen på Strøm (som er en annen enn Sivert Jakobsen Bjørnevik på Strøm), dertil en slektning av dennes kone.Jakob Olsen Øverdal har sønnen Sivert Jakobsen, 4 år i 1801. Det er gjerne han som er den ene fadderen i lenken i (37)?Personiljøet på Strøm er litt av et villnis, og synes å ha mer enn vanlig tilknytning til 'dalstroka innafor'. Likevel tar jeg med en del detaljer her, i tilfelle de skulle ha noen interesse.Jakob Olsen Øverdals kone, Berit Sivertsd., er 31 år i 1801. Det virker jo naturlig om hun har en bror, Ole Sivertsen, som evt. kan være 38 år i 1819. Bare så det er sagt. En slik Ole Sivertsen vil i 1801 være i en alder passe til å være i tjeneste annetsteds, gjerne utenbygds, og dermed ikke folketalt på Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

KJempeflotte opplysninger.Det er et par stk Ole S. i Orkdal i passe alder.Kanskje verdt å se litt nærmere på dem. Den ene er tjener på gården Fannræmmen og er 19år. Den andre er tjenestedreng på Monsæt og er 21år. Får også prve enda engang å finne en Ole Sivertsen født på Hitra i årene rundt 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg har for privat bruk skrevet av konfirmantlister for Hitra for 1700-tallet frem til 1800 (som kompletterer de som alt ligger på nettet). Har dem på en annen PC enn herværende, men kan jo prøve å ta en titt der i morgen. (De ligger jo i håndskrift på nettet, men tar litt tid å lese i den utgaven.) Hvis en Ole Sivertsen er født rundt 1781 på Strøm, er han vel helst konfirmert på Hitra også , helst litt før 1800. Ellers går det jo an å lete litt i kirkeboken på nettet etter evt. dåp, men det får andre gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har sett i dåpslisteavskriftene mine i perioden 1793-1800, der 1798 og 1799 mangler i kirkeboken. (Alltid må det være noe tull med slektsgransking på Hitra!) Ingen Ole Sivertsen ser ut til å være nevnt, men nettopp de manglende to årene er et sannsynlig konfirmasjonstidspunkt.Det enkleste da er nok å sjekke i nett-KB om en person med navnet er døpt rundt 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Til innlegg 39:Har ikke sett særlig grundig, men finner denne dåpen - Beret Martha Syvertsdatter - 21 s. etter Trin. ( oktober? ) 1782:Lenke1.side, nedre halvdel. Antar vi at det var bare en Sivert/Syvert i Øverdalen, så er det rart med døtre kalt både Berit og Beret Martha. Antar vi at det er samme datter, blir alderen feil i 1801. Men er alderen 19 år i 1801, er hun svært ung når hun får barn.( 17-18 år )I alle fall er det en Syvert i Øverdalen som i 1782 døper sin datter Beret Martha. Fadderne ser ut til å være fra Barmfjorden, litt lenger mot nordøst. En eventuell Ole Sivertsen i Øverdalen bør da kunne finnes i KB også, kanskje et par år før eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hvis f.eks. både farmoren og mormoren heter Berit (et svært vanlig navn), kan det jo evt. skje at to søstre får samme navnet, men den ene et dobbeltnavn for å skille dem fra hverandre.Her er det Jakob Olsen som nevnes født i Vinje, mens svigerfaren Sivert Olsen like gjerne kan være fra Hitra, og da er Barmfjorden ganske tenkelig. Siden Gabrielfolket på Strøm opptrer så mye som forlovere, kan en familieforbindelse med dem virke sannsynlig, men det kan jo evt. også bare skyldes naboskap.I 1762 finnes en Sivert Olsen gift og bosatt på Svankilen og en som tjenestekar på Hopen, der bl.a. sammen med en Iver Olsen. Flere er ikke registrert i skattelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Nei,lett er det ikke.Nå har jeg sett igjennom KB for årene 1780-1784; ikke funnet der (men han kan jo være oversett).Men alderen ved giftemålet kan jo være feil.Takk for all info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En mulighet her er jo også den at Sivert Olsen i likhet med diverse av naboene er innflytter ikke altfor lenge før han kjøper gården sin. Da vil jo hans barn være døpt utenbygds, og i Strøm-miljøet kan det gjerne være et stykke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt til: Sjølegdrullene og soldatlistene forteller ikke sjelden om fødested for innflyttere, så en mulighet kan være å sjekke slike. (Fødested på annen gård i området kan også være nevnt.) At folk kommer utenfra angis vel av og til i andre dokumenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er vel helst sjølegdrullene som er aktuelle i kyststrøkene, og de finnes så vidt jeg vet på statsarkivet, men må visstnok oppsøkes der. (De burde jo absolutt ligget utlagt på nettet, siden de kan være et utmerket hjelpemiddel. Begriper ikke hvorfor det er så vanskelig å få til slikt i dette søkkrike landet! Skulle faktisk også tro at det hadde vært mye mindre arbeid for arkivverket å gjøre disse tilgjengelige på det viset enn å bruke mye tid på folk som må møte opp personlig eller få rullene til låns på et eller annet vis.)Kan nevne at jeg fant noe av mitt opphav i Fillan via legdsrullutskrift. Ellers hadde det vel vært vanskelig. Jeg identifiserte også Sten Gabrielsen Strøms andre kone (med viktig assistanse av arkivspesialist Hasselberg) via en slik rull, siden jeg visste at hun hadde en bror i nærheten på Hitra, som ifølge rullen kom fra Rennebu. (Hasselberg fant riktig gård der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg har sett litt på disse orkdalingene du nevner i innlegg 40, Dag. Jeg finner Ole Sivertsen Fandrem født i 1781 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=dp16381776&gardpostnr=634&personpostnr=4473&merk=4473#ovre>Lenke Hans foreldre synes å være Sivert Olsen Fandrem ,f.ca.1748, d. 6.9.1783, g.m. Ide Amundsdatter Hostoen, f. 1755, d.13.2.1839. De blir trolovet i 1773 LenkeId(d)e giftet seg snart, nr. 14 i 1784 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.