Gå til innhold
Arkivverket

[#61580] Peter Olsen Lillekjerringvåg ,Dolm -Hitra.Foreldre


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Dag!Jeg har sett litt på disse kandidatene dine. Ole Sivertsen Hoff bor også i Orkdal i 1801. Han er sønn av Sivert Olsen Qvaalsvollen, døpt 8.7.1742,og Eli Ingebrigtsdatter Lefstadaune, døpt 5.12.1742. De giftet seg 17.6.1873 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=vi16381715tr&gardpostnr=850&personpostnr=3358&merk=3358#ovre>Lenke Sønnen Ole konfirmeres i Orkdal i 1790, nr 32 her Lenke Familien er nå kommet til Rømmesgjerdet under Rømme. Rømme er nabogarden til Hov på Orkedalsøra. I Ft 1801 finner vi familien her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hva med denne Marit/Maret Siversdatter som er kona til Hans Endresen Aune, han som 'tjente' hos Ole på Ørlandet i 1801 og er fadder for barnet hans i 1819? Hun finnes verken på Ørlandet eller på Hitra i 1801.Jeg finner en Pige Maret Siursdatter Strøm som død 10. jan 1832 som 60 åring. Dette tilsier at hun er førdt rundt 1772 og må være ca 29 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det finnes en Marit Sivertsdatter somer tjener på Søedal i Hemne (Vinje) i 1801. Alder er oppgitt til 32.Når det gjelder Ole S., har jeg ikke oppsport noen kandidater i hverken Orkdal,Hemne, Hitra eller Meldal.Nå er det godt mulig at jeg har oversett han (ikke alle KB er direkte lettlste og oversiktlige). Kanskje han finnes i M&R? Ligger jo i nabolaget i forhod til både Hemne og Hitra.Eller kan han være fra Ørlandet?Stadig mye uløst om denne karen. Har heller ikke klart å oppspore når han døde (sannsynligvis på Hitra?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hans Endresen og Marit Sivertsdatter giftet seg i Hemne 1801 LenkeMarit var da sikkert søster av Ole og det forklarer hvorfor Hans og Ole fulgte hverandre fra Hemne til både Hitra og Ørlandet.Berit (også søster til Ole og Marit) var vel gift med han Jakob Olsen Øverdahl, begge fra Hemne.Dette begynner å henge fint sammen synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Tja,si det. Kanskje Ole hadde arvet gården (eller Anna, for den saks skyld).Han var ihvertfall kjapp i vendinga; gift på Hitra i 1800 og gårdeier på Ørlandet i 1801.Mye tyder også på at han bodde i Hemne da han giftet seg på Hitra (jfr. Ole Sivertsen Flauge , som han kalte seg ved giftemålet).Da er også spørsmålet: Hvorfor gifte seg på Hitra hvis man bor i Hemne med ei fra Orkdal? Den muligheten jeg kan tenke meg er at de tok en 'svipptur' innom Hitra for å gifte seg underveis til Ørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Oops, det var den lenken jeg hadde tenkt å legge inn i 80.Kanskje foreldrene ikke godtok at de skulle gifte seg så de 'stakk av'? Det var kanskje naturlig å dra til Hitra ettersom søsteren til Ole allerede var godt etablert der.Hvem er denne Ole Endresen som er på Asplia i 1801? Er det bror til Hans? Kan det være at Ole og Anna var allerede etablert på Asplia i 1801 men hadde sin kommende svogers bror til å passe gården (Asplia) mens de var et ærende på Ørlandet (akkurat da folketellinga ble foretatt).Nei, dette blir bare spekulasjoner, men det setter jammen fantasien i sving :) Bra for de små grå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Nja.Hvis Ole var etablert på Asplia da han giftet seg i 1800 med Anna, ville han vel kalt seg Ole Sivertsen Asplia og ikke Ole Sivertsen Flauge?Mulig at Ole arvet gården på Ørlandet av en slektning,men hvorfor kom han tilbake til Hitra? Han kan jo ikke ha vært på Ørlandet spesielt lenge, for da Anna døde i 1814,var de jo på Asplia. Gikk han konk,eller var det andre som gjorde krav på gården?Er langt fra sikker på at Ole var født i Hemne.Har heller ikke funnet noen av søsknene født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Å finne nåla i høystakken er normalt snakk om tålmodighet. -Her er problemmet å vite hvilken høystakk en skal lete i..... Jeg har falt av (høy)lasset for lenge sida, men tror heller på at opprinnelsen til Ole Sivertsen er å finne i Rennebu/Meldal når ingen fornuftige løsninger er å finne i Hemne/Orkdal.Legg merke til at de gardene Vasslien, Flauget og Sluppen (Slupphaugen) ligger på rekke og rad i Hemne, med Slupphaugen som grensegard mot Orkdal.[url="http://www.kvasir.no/kart/index.c?ps=6&companies=&id=a_10000466503&n=63.2795970359839&s=63.1547930136785&e=9.46254760224859&w=9.14353275496752&t=235&l=>LenkePå nabogarden i Orkdal, Søvaslia, var flere rennbygger innom på denne tida som denne debatten viser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Og videre har vi både Sødalen og Gravdalen i Hemne.Tror nok denne slekta var på vandring fra Rennebu/Meldal og videre gjennom dalføret til de møtte sjøen i Hemne.Da er jo forsåvdt Hitra et naturlig endepunkt.Det var vel karrige kår i 'dalstroka innafor' som gjorde utvandringa til kysten nødvendig. Høyst sannsynlig dreier det seg nok om folk som 'jobbet' seg utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Er bygdebøkene som er utgitt for Hemne kommune sjekket? Hele kommunen er enda ikke dekket, men er disse gardene med finnes kanskje litt hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (86): Sivert Olsen kjøper Øverdal av John Hanssen, som kommer til Strøm fra Vasslien, men hans far er fra Muan i Meldal og moren fra Voll. De er innom sorenskrivergården Stokke i Meldal før de bygsler gården Espås i Orkdal, noen år senere bor moren som enke til leie på Voll på to bruk der etter hverandre. (Johns ene søster er som barn på Mosbrynd i Meldal, som konfirmant på Gumdalen i Orkdal.) John Hanssen påstås gift på Voll i Rennebu, men jeg har ikke funnet noen passende svigerfar der. Sønnen, John Hanssen Strøm, får sin kone fra Holstad i Meldal.Tidligere nevnte forlover, Sten Gabrielsen Strøm (med begge foreldrene fra Hemne), henter sin andre kone fra Aunhagen i Rennebu, med ætt fra Merkesbrekk og Grindal, og dette parets datter får sin ektemann fra Dombu i Meldal (hans far kjøper like før sin død Kjelgard i Orkdal), og han er nevøen til både John Hanssen og Sivert Jakobsen (Dombu) på Strøm. Sivert Jakobsen er gift på Damli i Meldal -- like ved Orkdal.Tydeligvis er det mangslungne forbindelser mellom Strøm på Hitra og bygdene Orkdal, Meldal og Rennebu -- i tillegg til Vinje og Hemne ellers. Ættetavlen her kan nok også for en del av beboerne føres tilbake til Nordmøre (I Fillan litt lenger øst på Hitra flytter en del folk inn fra Hemne og Snillfjord, til dels via Sandstad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Kan nevne at Anders Olsen Merkesbrekk kjøper Bjørklihaugen og Lars Olsen Grindal (onkel til haugianerene Michel Nielsen Grendahl) Svorkdalen i dette tidsrommet. Begge disse gardene/plassene ligger her i vest-delen av Orkdal. Også på gardene Hoset, Eggan, Vassli (Orkdal) i samme område kommer det rennbygger/meldalinger i 1780-årene.Vi må ikke glemme nabokommunen i sør, Rindal. Kanskje er det mulig å finne dåp/konfirmasjon for Ole Sivertsen i en av disse kommunene.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En korreksjon til (89): Sønnen til John Hanssen Strøm heter selvsagt Hans Johnsen.Den i (90) nevnte Anders Olsen Merkesbrekk er kanskje fetter av Sten Gabrielsen Strøms andre kone, som er datter av Even Anderssen Merkesbrekk? (Leiv Skjerve har for øvrig antydet at Merkesbrekk-slekten på et eller annet vis kan tenkes å ætte fra verksslekten Francke, siden familien bruker kvinnenavnet Barbro. Sten Gabrielsens svigersønn fra Dombu har antagelig opphav i samme, i tillegg til Schwanner og Schaar, samt evt. Räfvel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det må jeg si.Mange takk for opplysningene.Rindal er en mulighet i tillegg til både Meldal og Rennebu. En tilleggsutfordring ligger jo i hans alder.Han er konfirmert i 1790 (17-18 år?) ved FT i 1801 er han 28, mens ved giftemål nr 2 i 1819 er han 38.Den siste alderen må være for lav (har ennå tilgode å finne en konfirmant på 9 år) Her blir det nok mer leting i ymse KB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg har bygdebøkene for Rennebu og Meldal og gjør gjerne oppslag om det dukker opp interessante navn som skal sjekkes ut. Rindal har fått nye bøker som er tilgjengelige på biblioteket.Jeg kjenner ikke så mye til Merkesbrekk-slektene utover det bygdaboka oppgir. Anders døde fra en flokk småbarn, og da dukker broren, Hans Olsen Ås, f. 1748 opp som verge. Hans kjøpte Bjørndal på Oppdal og var en kjent treskjærer. Deres foreldre var Ole Andersen (1705-1778) og Kari Jonsdatter Ås,Oppigard (1707-1789).Rennebuboka oppgir bare en bror til Ole, Even Andersen, f.1723,men det kan vel være flere søsken. -Fra Ås Håmmår'n kommer forøvrig Knut Olsen Ås i 1782 til Eggan (se 90)etter først å ha bygslet Sørgard Re i Meldal i 10 år. Han var forøvrig søskenbarn med Lars Olsen Grindal i Svorkdalen og første gang gift med Marit Halvorsdatter Gravaksel, også fra Rennebu.Odd Roar har kommet opp med mange navn. Jeg får bla litt når jeg får stunder om det kan finnes noen interessante sammenhenger.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Under mantallet i Rennebu i 1769 er det nevnt en Sivert Olsen 27 år under gården Lunche.Står det noe om han i bygdebøkene for Rennebu?Dag (på natta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til (93) for nye opplysninger. Er til daglig langt unna Rennebuboka (selv om jeg har både Meldal og Orkdal), så dette var greit å få vite. (Sten Gabrielsen Strøms kone er da kusine også av Hans Ås, i tillegg til Anders.) Mitt opphav, Even Anderssen, giftet seg for øvrig på Søstu Grindal, en gård som ifølge Rennebuboka gjennom alle tider har vært en stor og god gård, som har gitt god avling.Ang. de navn jeg nevner, så vet jeg nok enda litt mer, men for oversiktens skyld har jeg utelatt det her. Poenget er først og fremst at kontakten mellom Strøm på Hitra og Orkladalføret tydeligvis er meget nær på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Rennebuboka Bd IV side 220 forteller at det var Ole Evensen Gårdsvoll, f.1716 i 1742 g.m. enka Guru Rasmusdatter Gårdsvoll, f. 1706 var eiere av Lånke, Søndre. Guru var fra Hårstad og 1.gang g.m.Ole Mikkelsen Gårdsvoll. Ingen Sivert Olsen er nevnt, heller ikke på andre garden.-Men boka forteller at Gurus datter, Åse Mikkelsdatter, f.1739 ble g.m.Erik Endresen Rogogjerd, f. 1739. De overtar Gardsvoll, men flytter i 1767 til Orkdal og garden Hoset som jeg nevnte tidligere (90) Ole og Guru blir med på lasset. Du finner garden ved å bruke kartet (86). Det kan være noe her, men jeg ser ikke forbindelsen.Ole Evensen og Guru får en sønn, Mikkel i 1743 som dør 2 år gammel. Andre barn ikke oppgitt i bygdeboka.Kan en bare finne dåpen til denne Sivert Olsen (Lånke) f. ca 1742...Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Dag Søpler

Jacob Olsen Gravdalen og Berit Sivertsdatter Flauet giftet seg i Hemne 2.7.1793.Forlovere er Ole Larsen Søedalen og Niels Stølen.Dette er de som befinner seg på Øverdalen i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.