Gå til innhold
Arkivverket

[#61582] Var Torbjørn Olsen fra Bergen faren til Marthe (Anne) Malene?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I april 1827 døpes et barn i Domkirken i Bergen, hun får navnet Marthe Malene. Hun skal være født ca 10. april 1827 og moren er Anne Gurine Andreasdtr og faren er oppgitt til å være ungkar Torbjørn Olsen. Dette paret ble aldri gift, men det var et utenekteskapelig forhold som Anne Gurine hadde i sin ungdom. Anne Gurine jobbet på et spesielt sted på Nøstet i Bergen.Jeg antar at det var et meget merkelig dåpsfølge som ankom Domkirken den dagen i 1827. Foruten moren, så var faddrene en madam på det stedet hvor Anne Gurine jobbet og tre hollandske sjømenn. Hvorfor Torbjørn Olsen ikke var blant disse vet jeg ikke, men kanskje han ikke var i Bergen da?Jeg har hatt noen innlegg om Anne Malene og hennes bakgrunn tidligere og her legger jeg ved noen lenker, slik at all den info jeg har fra før kommer med[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55319&sok=Terje>Lenke Aarland&nr=43&antinnlegg=18&startnr=&antall=&spraak=#ankerLenke Aarland&nr=392&antinnlegg=49&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I et av lenkene står det følgende under et av innleggene:Fadrene er vertshuskone Abel Gurine Halch el Holch (hun har også anmeldt fødselen og da er hun jordmor), vertshuspike Oline Olsdatter, hollandske matroser Sllippes de Jul, Carnales lee Dord og Andris de Walle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått en del bilder fra slekt i USA og bl.a. ett av datter til Marthe Malene, - Marie og hennes barn. Jeg ser også at det er veldig stor likhet mellom barna til Marie og min oldmor. Kanskje var de helt ulik Marthe Malene. Kan disse ha sine aner fra andre steder enn Vestlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.